TOP

Nu in Textilia #7: de Street X Active-trends voor zomer 2021, Mr Marvis en hoe houd je winkelgebieden vitaal?

In de Street X Active-special van Textilia brengen we 12 pagina’s vol trends van Jan Agelink voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. Verder: een exclusief interview met Mr Marvis, een achtergrondverhaal over wat er nodig is om de Nederlandse winkelgebieden vitaal te houden en een kijkje in de kassa van Liberty in Amersfoort.

Interview met directeuren Steven Vrendenbarg en David Sipkens van Mr Marvis

Mr Marvis staat vanaf de start bekend als pure player met één product, de korte broek. Totdat het merk in maart 2020 de eerste fysieke winkel opent en tegelijkertijd de chino lanceert. Smaakt dit naar meer? Medeoprichter Steven Vrendenbarg: “Ik kan niet uitsluiten dat we over tien jaar meer doen dan broeken.”

Trends: 12 pagina’s inspiratie Street X Active voor zomer 2021

In de Street X Active-special van Textilia laat trendforecaster Jan Agelink aan de hand van 6 thema’s uitgebreid zien wat de trends voor het zomerseizoen 2021 gaan worden. Plus: per thema tips voor de bijverkoop. “De repair-trend die vorig seizoen opkwam, neemt een vlucht naar voren. Merken gebruiken de kracht van iconen voor een modebeeld dat bestaat uit sportitems, inclusief logo’s sportstrepen en labels. Het resultaat is kleurig en creatief, en zorgt voor een persoonlijke uitsraling.”

Achtergrond: wat is er nodig om de Nederlandse winkelgebieden post-corona vitaal te houden?

Het wordt weer drukker in de Nederlandse winkelstraten. Zo druk zelfs, dat eind juli de discussie oplaaide om in winkels en drukke delen van de binnensteden een mondkapjesplicht in te voeren, omdat anderhalve meter afstand houden op sommige plekken niet meer gaat. De stijgende bezoekersaantallen suggereren stijgende retailomzetten. Maar schijn bedriegt, zegt directeur Huib Lubbers van Bureau RMC, dat dagelijks updates over de traffic in de winkelstraat brengt. Wat is er nodig om de Nederlandse winkelgebieden post-corona vitaal te houden?

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Liberty in Amersfoort?

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar eigenaar Emilie Groenendaal van Liberty geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Mode- en lifestylewinkel Liberty is gevestigd aan een historische gracht in Amersfoort. Groenendaal krijgt veel dagjesmensen binnen, maar heeft ook veel trouwe klanten die komen voor stijladvies en een kopje koffie. “We kennen onze vaste klanten goed, we weten wat ze eerder hebben gekocht en welke stijl ze hebben.”

Markt in cijfers: Omzetontwikkeling tweede kwartaal 2020

De omzet van kleding- en schoenenwinkels is in het tweede kwartaal gekelderd als gevolg van de coronacrisis. Dat blijkt uit de Fashionscan van brancheorganisatie Inretail, uitgevoerd door GfK. De cijfers van juni zijn veel minder negatief dan die van april, dus de weg omhoog is ingezet. “Vooral winkels in grote steden voelden de terugloop, winkels in kleinere winkelgebieden hebben geprofiteerd van de tendens dat er meer lokaal werd gewinkeld”, zegt Edwin Belt van Inretail.


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.