TOP
bord mondkapjesplicht [credit] Kim Pereira

Mondkapjes ‘dramatisch’ voor omzetten, FNV wil strengere handhaving anderhalve meter en doorstart voor kledingwinkels Jensen

Inretail ziet dramatische daling van de omzetten in gebieden waar de mondkapjesplicht geldt, FNV wil dat winkeliers nu echt werk maken van het handhaven van de anderhalve meter en de kledingwinkels van Jensen maken een doorstart. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 20 augustus.

Inretail: ‘Mondkapjes hebben dramatisch effect op omzetten’

De mondkapjesplicht in Rotterdam en Amsterdam leidt tot een omzetdaling van meer dan veertig procent, meldt Inretail in een persbericht. De situatie daar is weer terug op het niveau van drie maanden geleden. Ondernemers met vestigingen in meerdere plaatsen melden bij de brancheorganisatie extreme omzetverschillen tussen hun filialen. “Gemeenten moeten het getroffen bedrijfsleven perspectief bieden”, vindt directeur Jan Meerman. “Het levenswerk van ondernemers dat de stad kleurt en de gemeentekas spekt, wordt te gronde gericht. Dit mogen burgervaders en -moeders niet zo maar laten gebeuren.” Inretail adviseert winkeliers het voortouw te nemen in het bespreken van de juiste aanpak met lokale overheden als coronabesmettingen in een gebied toenemen. Het plotseling invoeren van confronterende maatregelen zoals in Amsterdam en Rotterdam mag niet meer gebeuren, stelt Inretail.

FNV roept op tot betere handhaving anderhalve meter

Grote winkelketens en supermarkten moeten nu echt werk gaan maken van het handhaven van de anderhalve meter afstand, zegt vakbond FNV . ‘Dat gebeurt al tijden niet of amper.’ Gedacht kan worden aan de inzet van beveiligers die mensen op de anderhalve meter wijzen. Of werknemers die vrijgesteld zijn om zowel het winkelend publiek als ook collega’s aan te spreken die zich niet aan de afspraken houden. De vakbond doet de oproep na het sluiten van De Bijenkorf in Amsterdam, waar bij medewerkers het coronavirus werd vastgesteld. “Het sluiten van De Bijenkorf schrikt ons allemaal op”, zegt vakbondsbestuurder Linda Vermeulen. “Laat dit ook een moment zijn om zowel werkgevers, werknemers en klanten ervan te doordringen dat de anderhalve meter écht gehandhaafd moet worden.”  

JBC neemt CKS, Fred & Ginger en Baker Bridge over van FNG 

De kindermodemerken Fred & Ginger, Baker Bridge en het modemerk CKS zijn overgenomen door het moederbedrijf van de Belgische modeketen JBC, de Claes Retail Group (CRG). Dat meldt kindermodevakblad Bengels. CRG zegt in een persbericht hiermee haar lokale verankering te versterken: “We zijn zeer blij dat we deze merken mogen verwelkomen bij CRG. Net als onze twee andere merken, JBC en Mayerline, hebben ze een sterke merkidentiteit met een uitgesproken lokale verankering”, zegt ceo Bart Claes. “Wij geloven sterk in de kracht van die lokale toets en hebben de ambitie om deze mooie merken een duurzame toekomst te bieden binnen een financieel gezonde familiale groep.”

Orderchamp organiseert sieraden- en beautybeurs

Inkoopplatform Orderchamp organiseert van 30 augustus tot en met 2 september de Digital Fair Beauty & Jewelry, een digitale beurs waar retailers direct de nieuwe collecties online kunnen inkopen via de wholesale marketplace. Naast collectiepresentaties van merken als Essentialistics, Creative Cosmetics, Witlof Skincare, DIYS Soap en Flow Cosmetics, zijn er online sessies van Inretail en sieraden- en fashionexpert Mara Stevelmans. Orderchamp heeft ruim 13.000 retailers en 900 merken aangesloten in categorieën als modeaccessoires, sieraden, stationary, koken, wonen en kids. Aanmelden is gratis.

Kledingketen Jensen maakt doorstart

Het kledingbedrijf Jensen Family Shop maakt een doorstart. Dat meldt Retailtrends. De keten ging eind juli failliet, waarbij het ging om twaalf van de veertien winkels van de keten, grotendeels gevestigd in Friesland. De filialen in Sneek en Dalfsen en de webshop vallen niet onder het faillissement. Curator Jaap van der Meulen zegt dat de nieuwe eigenaren, van wie de namen niet bekend zijn gemaakt, de vestigingen in Stiens en Damwald gaan sluiten. Ook verdwijnen er banen. Van de 37 voltijdsbanen, verdeeld over bijna zeventig medewerkers, blijven er naar verwachting dertig over. “Die worden ook weer verdeeld over veel parttimers.” Van der Meulen meldt verder dat de nieuwe eigenaren het idee hebben om een sprong naar Noord-Holland te maken, waarbij ze zich richten op de grotere steden. 

Foto: Textilia / Kim Pereira