TOP

Nu in Textilia #6: de trends voor mannenmode voor zomer 2021, Fokke de Jong, Splinter Chabot en overleven tussen Amazon en Zalando

In de mannenmodespecial hebben we een exclusief interview met Fokke de Jong van Suitsupply. Ook spreken we Splinter Chabot, nemen we een kijkje achter de schermen bij Ongestuukt in Alphen aan de Rijn en lees je een uitgebreid achtergrondverhaal over de rol van de zelfstandige moderetailer tussen online marketplaces. Verder: 20 pagina’s vol trends van Mehtap Gungormez en Jan Agelink voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer.

Interview met Fokke de Jong

In Textlia 6 een uitgebreid met Fokke de Jong van Suitsupply. Hij gaat daar onder meer in op het onderwerp duurzaamheid, want al een paar jaar achtereen is Suitsupply benoemd tot Industry Leader door de Fair Wear Foundation. Nu pas wordt er meer ruchtbaarheid gegeven aan deze verantwoorde aanpak. “Het is belangrijk dat je transparant bent over wat je doet, maar ook over wat je nog niet goed doet, want je kunt natuurlijk nooit helemaal 100 procent sustainable werken.”

Markt in cijfers: piek online modeaankopen in coronatijd

Vanaf de tweede helft van maart nam in ons land, vergeleken met de periode voor de corona-uitbraak, zowel het aantal online modekopers als het gemiddelde aantal online aankopen toe. Zo blijkt uit een rapport van betaaldienst Afterpay onder 16.500 consumenten uit drie landen, waaronder Nederland. ‘Als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat fysieke retailers in dit soort crises niet zonder online kunnen. Winkeliers die hun assortiment digitaal beschikbaar maakten en via social media en Whatsapp promootten, profiteerden. Niet dat op deze manier de omzetten van ‘voor corona’ werden gehaald, maar er kon wat worden verdiend. Plus, o zo belangrijk voor de toekomst, je bleef in beeld bij je klant.’

Trends: 12 pagina’s mannenmode voor zomer 2021

In de mannenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Mehtap Gungormez aan de hand van 6 thema’s uitgebreid zien wat de trends voor het zomerseizoen 2021 gaan worden. Plus: per thema tips voor de bijverkoop. “Ambacht en handwerk nemen een steeds prominentere rol in onze gedigitaliseerde wereld. In de mannenmode van zomer 2021 zien we dit terug in kledingstukken met ‘artistieke’ prints of poëtische dessins die geverfd lijken. Ook zien we items met borduursels of andere handgemaakte details. Door het hand- en borduurwerk heeft de mode een etnisch uiterlijk. Vooral het shirt met ‘cuban collar’ met daarop speels geborduurde figuren is niet te missen.”

LEES OOK: de trends voor schoenen zomer 2021

Zo vertaal je de trends naar de winkelvloer

De pastels uit Soft Optimism, natuurlijke invloeden uit The Gardener of het ambachtelijke werk uit Artisanal & Poetic. De trendthema’s op de trendpagina’s spreken tot de verbeelding, maar hoe vertaal je ze naar je assortiment en winkelvloer? “Het gaat bij de klant nu nog meer om comfortabel zittende shirts, shorts en broeken en zelfs colberts. Dit seizoen zag je al veel merken met producten van onder meer stretch en jersey, dat neemt volgend seizoen alleen maar toe.” Tips van trendwatcher Edwin van den Hoek, inkoper Martijn Viskaal (eigenaar/inkoper The Gallery in Hengelo) en winkelinterieurspecialist Ramon Veelo (retaildesigner bij Binnenbrand)

Overleven tussen Amazon Alibaba: wat wordt de rol van de zelfstandige retailer tussen online marketplace?

Platforms of marketplaces winnen snel terrein in de online retail. Wat wordt de rol van de zelfstandige retailer in een wereld waarin Amazon en Alibaba domineren? ‘If you can’t beat them, join them’, stellen retail- en ervaringsdeskundigen. ‘Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail’ is de titel van een in januari 2019 verschenen rapport van het ING Economisch Bureau. Het gaat hierin over de strijd tussen ‘traditionele’ webshops en platformen of marketplaces. Deze digitale marktplaatsen brengen vraag en aanbod bij elkaar zonder per se over eigen middelen of voorraad te beschikken. “Ze fungeren als intermediair”, zegt Dirk Mulder, sector banker trade & retail bij ING. “Zie het als alternatieve afzetmogelijkheid.” In het achtergrondartikel vind je ook een handig stappenplan en een kostenoverzicht per marketplace.

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde van Ongestuukt in Alphen aan de Rijn

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Sander Niesthoven van Ongestukkt in Alphem aan de Rijn geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Boven alles wilde Niesthoven dat zijn mannenmodewinkel Ongestuukt onderscheidend zou zijn in Alphen aan den Rijn. Behalve filialen van grote ketens is het mode-aanbod schaars in Alphen aan den Rijn. “Ik kom uit Alphen en het was ontzettend saai om hier te winkelen, er was niets naar mijn smaak te vinden.” Mannenmodezaak Ongestuukt, waarvan Niesthoven in 2017 de deuren opende, is een frisse uitzondering op die regel. Dat komt deels door de inrichting: een mix van (veel) planten, Scandinavisch minimalisme en eigenzinnige styling met gadgets, zoals een Nintendo Gameboy uit de jaren 90 en een vintage wegenwachtpaal. Niesthovens belangrijkste troef is zijn merkenpakket: een mix van ‘casual cool’ labels, zoals hij ze zelf omschrijft. “We kopen zoveel mogelijk merken in die duurzaam zijn geproduceerd in Europa.”

Close-up: Splinter Chabot

Wie is schrijver, duizendpoot en stijlicoon Splinter Chabot (24)? In de rubriek Close-up beantwoordt hij vijftien persoonlijke vragen. “Ik kan niet goed nee zeggen.” Verder vertelt hij welk kledingstuk hij nooit weg zou doen: “Zes daarvan zijn door mijn moeder gemaakt en eentje door mijn broer”. Ook vertelt hij wie zijn favoriete Nederlandse modeontwerper is: “Ik mag zijn pakken dragen en in zijn atelier voel ik me als een kind in een snoepwinkel. Hij maakt fantastische dingen: prinselijke vormen, opstaande kragen, stoffen met bloemen en veel kleur. Als ik zijn pakken draag, hoef ik zelf minder te doen. Het pak beweegt eigenlijk al; het praat en danst. Het zijn sprookjes die je aantrekt, draagbare kunst. Dat vind ik te gek.”


Neem een abonnement op Textilia. Juist nu.

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.