TOP

Nieuwe CEO voor Norah, Extreme Cashmere opent in St Moritz en aantal vintage winkels groeit

Han Sterk, de voormalig topman van Van Haren, krijgt de leiding bij vrouwenmodeketenNorah. Verder groeit het aantal tweedehandswinkels in Nederland en opent Extreme Cashmere een winkel in St Moritz. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 30 augustus.

credit beeld: Extreme Cashmere

Han Sterk nieuwe CEO Norah

Han Sterk, de voormalige topman van Van Haren, is de nieuwe CEO van vrouwenmodeketen Norah. Sterk start op 1 oktober en heeft de opdracht om samen met het huidige managementteam en de eigenaar een duidelijke strategie en toekomstvisie voor de keten te ontwikkelen. Ook staat een verdere uitbreiding in Vlaanderen op het wensenlijstje. “Ik ken de Vlaamse retail goed en kijk ernaar uit om daar met Norah meer voet aan de grond te krijgen”, aldus Han Sterk in de perstoelichting.

Sterk volgt operationeel directeur Mike van Egmond op die in 2021 vertrok wegens een verschil in visie op de toekomst van het modebedrijf. Norah opende vorig jaar een nieuw hoofdkantoor in Alkmaar. De vrouwenmodeformule is de afgelopen periode aanzienlijk gegroeid en heeft met bijna 100 winkels landelijke dekking in Nederland.

Vintage kledingwinkels in de lift

Het aantal vintage kledingwinkels is de afgelopen 15 jaar met ruim 45 procent gestegen. Volgens databureau Bold Data stonden er in 2008 415 tweedehandskledingwinkels geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Nu zijn dit er 605, waarvan de meeste in Amsterdam (70 winkels). Utrecht staat op een tweede plek met 40 winkels. In tegenstelling tot de tweedehandskledingwinkels gaat het niet goed met antiekwinkels in Nederland.Het aantal antiekwinkels is de afgelopen 15 jaar is gehalveerd, aldus het persbericht van het databureau. Van 1.600 vestigingen in 2008 naar slechts 785 vestigingen in 2023. Sinds de verplichte digitale registratieplicht van tweedehandsgoederen zette de daling afgelopen jaar nog sterker door met 7,1 procent.  

Extreme Cashmere opent in St Moritz

Extreme Cashmere heeft een winkel geopend in het Zwitserse St Moritz. Het is de eerste eigen vestiging van het Amsterdamse luxelabel dat internationaal via zo’n 200 verkooppunten en online wordt verkocht. Het label schoot al eerder een campagne in het mondaine ski-oord en werkte samen met Super Mountain, een andere conceptstore in St Moritz. De locatie is samen met het Duitse Apropos the Concept Store ontwikkeld, dat meerdere winkels in het hogere segment in het portfolio heeft, aldus het persbericht.

Extreme Cashmere werd in 2016 opgericht door Saskia Dijkstra. De tijdloze collecties van het merk zijn gebaseerd op het idee om een complete garderobe van kasjmier te creëren met klassieke truien, vesten en sjaals, feesttopjes, strapless jurken, T-shirts en broeken.

C&A gaat maatje kleiner in Amstelveen

C&A opent op 2 september een nieuwe vestiging aan het Herenstraatje in het Amstelveense stadshart. Het warenhuis had al een winkel in Amstelveen, maar dit grote pand is ingeruild voor het nieuwe, bescheidener onderkomen, schrijft Amstelveenz.nl. C&A is bezig met het moderniseren van het winkelportfolio. In een jaar tijd sloten er bijna 70 winkels, waarvan meer dan de helft in Nederland, België en Duitsland. Het bedrijf heeft ongeveer 1300 winkels in 17 Europese landen.