TOP

Luisteren naar de klant? Zo speelt mannenmodemerk Kollekt in op actuele behoeften

Van all season-jasjes en ergonomische vormgeving tot inspelen op cashflowdruk bij retailpartners: het Nederlandse mannenmodelabel Kollekt neemt klanten uiterst serieus. Oprichter en eigenaar Jos Wielink: “We kijken steeds naar allerlei uitdagingen en feedback en kijken vervolgens wat relevant voor ons is.”

Foto’s: Kollekt

Je bent bijna klaar met het verkoopseizoen voor zomer 2024. Wat valt je op?

Jos Wielink, eigenaar van Kollekt: “Dat retailers ondanks de moeizame verkoopstart van afgelopen voorjaar nu met veel enthousiasme en vertrouwen in de showroom komen. Velen hadden door het lang uitblijven van goed weer te maken met de nodige uitdagingen, zoals druk op de cashflow. Wij hebben hier met Kollekt op ingespeeld door de collectie op te splitsen in drie aansluitende levermomenten. Hierdoor wordt de cashflowdruk verdeeld en kunnen retailers de consumenten steeds iets nieuws laten zien wat draagbaar is voor dat moment.”

Wat heeft je verrast dit seizoen?

“De positieve reacties op onze nieuwe richting. De update van onze naam – van Koll3kt naar Kollekt, logo en collectie.” 

Wat is er zoal nieuw aan de collectie?

“We zien een duidelijke trend dat er minder zomerjacks worden verkocht. Het afgelopen seizoen liepen mensen in april nog in hun winterjas en een geleidelijke overgang miste. We hebben hierop geschakeld door ‘inbetween’ jasjes te maken die een breder draagmoment bieden. Ze zijn niet specifiek voor de zomer of winter en kunnen binnen als een blazer gedragen worden, maar zijn ook perfect voor buiten. Voor de retailer is de veelzijdigheid een extra verkoopargument en de voor de consument is het ook qua budget een slimme keuze.”

Welke ontwikkelingen houden je verder bezig?

“We maken momenteel groei door op diverse gebieden. We groeien qua premium retailers, nemen nieuwe medewerkers aan en concentreren ons continu op de collectie-ontwikkeling. Daarnaast zijn we betrokken bij wat er speelt bij onze klanten, zowel retailers als consumenten. Door te sparren met winkeliers en leveranciers proberen we snel in te spelen op de behoeften. Neem het probleem met de cashflow of de niet ideale weersomstandigheden. We kijken steeds naar allerlei uitdagingen en feedback en kijken vervolgens wat relevant voor ons is.”

Wat kan beter? 

“Alles kan altijd beter. Kwaliteit is een van onze kernwaarden. We zijn altijd bezig om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden en het retourpercentage laag. Daarom werken we bijvoorbeeld met een bonussysteem, een extra vergoeding, voor de fabrikant. Als het retourpercentage lager is dan drie procent, krijgt de producent een vergoeding die maar de personeelspot van de fabriek gaat. We creëren condities waarbij we graag met elkaar willen werken en beiden ons best doen voor een goed resultaat.”

Wat typeert Kollekt?

“Een eigen handschrift, zeggen mijn retailpartners. Ons handschrift is een combinatie van kwaliteit, pasvorm en details. We kiezen bijvoorbeeld voor een antibacteriële kwaliteit die comfortabel is tegen zweterige geurtjes, maar ook zacht voelt. De pasvorm is ‘comfort tailored’: niet heel strak en niet te wijd, maar perfect aansluitend. Dit wordt gecombineerd met bijzondere details. Dat kan in het design zitten, zoals ergonomische naden die zorgen voor meer bewegingsvrijheid, of een opvallende breitechniek.”

Voor wie is het merk?

“Voor de retailer die zich wil onderscheiden in kwaliteit en voor de consument: de drukke, ambitieuze man die ontzorgd wil worden. Hij wil niet te veel over zijn outfit nadenken, maar wel een goede indruk maken.”  

Tijdloze items vormen de basis. Hoe lastig is het om niet saai te worden?

“Tijdloos betekent voor ons niet hetzelfde als basic. Wij vinden dat een tijdloos artikel niet per definitie basic hoeft te zijn. Een bepaalde kwaliteit, pasvorm en details zorgen ervoor dat je een item over tien jaar nog steeds aan kan.” 

Wat heeft de komende periode je speciale aandacht? 

“Meer naamsbekendheid is een focuspunt. In dit kader gaat een marketingbureau aan de slag met de website. We willen de buitenwereld meer meenemen in het verhaal achter Kollekt en de koers die we varen. Dat we mensen een kijkje in de keuken geven. We zijn nu bezig te kijken hoe we de komende tijd daar een slag in kunnen maken.”

Kollekt ligt tien jaar in de winkels. Hoe kijk je terug op de afgelopen periode?

“Het is een leerzame periode geweest. Met vallen en opstaan, dat geldt denk ik voor iedere startende ondernemer, maar die tien jaar zijn snel gegaan. Aan de ene kant is deze business vrij traag qua systeem, maar door allerlei externe uitdagingen zoals corona hebben we in een vrij korte tijd veel leerzame situaties meegemaakt. Dit dwong ons steeds on point te zijn. Al met al had ik deze ‘reis’ voor geen goud willen missen. Ook ben ik best trots door waar we nu staan. Het aanbod in de markt is groot en de standaard hoog qua aanbod. Maar we ontwikkelen ons steeds verder. We zijn verhuisd naar een nieuw, groter pand en dat heeft ons veel meer ruimte gegeven in ontwikkeling, presentatie, zelfstandigheid en zelfvertrouwen.” 

De showroom van Kollekt.