TOP

Nieuw agentuur: Unicult Fashion Agency [interview]

Iris van Hees heeft al vier jaar een winkel in Nijmegen, maar toen Motel uit Nederland wilde vertrekken omdat ze geen agent hier meer hadden, besloot Van Hees in het gat te springen. Driekwart jaar later heeft ze drie merken onder zich: “Wij bieden als agentuur een creatiever deel aan onze klanten aan door het creëren van foto’s en teksten. Dat begint ons unique selling point te worden.”

Met haar vele ervaring in haar eigen winkel in Nijmegen weet Iris van Hees maar als te goed wat een consument, maar ook wat een retailer wil. Toen het hoofdkantoor van Motel haar vorig jaar vertelde dat het merk uit Nederland zou trekken omdat ze het contract met het agentuur hadden opgezegd, was dat voor Van Hees geen optie. “Ik bood hen aan dat ik het zou doen, maar dat wilden ze niet omdat ik helemaal geen ervaring als agent heb. Ik ben naar Londen gevlogen, heb met hun gepraat en heb ze kunnen overtuigen.” Sinds een aantal weken heeft Van Hees met haar agentuur Unicult een eigen showroom in Amsterdam.

Hoe was het om voor het eerst het agentuur op te richten?

“Bij de eerste collectie waarmee ik langs een klant ging, stond ik met knikkende knieën. Het was zo spannend. In een winkel verkopen is toch heel anders dan aan retailers. Nog niet alle informatie zat volledig in mijn hoofd, maar uiteindelijk heeft het wel goed uitgepakt.”

“Ik heb al vier jaar lang een winkel en ik vind ondernemen en mode erg leuk. Vooral de combinatie van beiden. De winkel is voor mij een goede leerschool geweest. Zo kom je erachter wat je kwaliteiten zijn.”

Hoe gaat het nu?

“In de afgelopen driekwart jaar heb ik enorm veel geleerd. Ik heb heel veel tijd besteed aan het zoeken van leuke winkels die goede verkooppunten kunnen zijn voor de merken en ik heb meerdere keren mijn aanpak moeten veranderen. Met Motel ben ik nu van één verkooppunt naar zeven gegaan. Daarnaast zijn er ook twee andere merken aan het agentuur toegevoegd: All about Eve – een Australisch label dat goed aansluit bij Motel – en sinds een maand ook Pleasant – de hele vibe van het merk past bij ons.”

In welk gat van de markt zit Unicult?

“Unicult is ontstaan uit United Culture: het verenigen van verschillende culturen. Het heeft een hele eclectische stijl, verschillende stijlen vormen samen een eenheid. De collecties hebben bepaalde kenmerken. Motel heeft bijvoorbeeld nu een lijn partyjurken die heel erg op zichzelf staat, maar ook een basiccollectie die heel goed past naar Pleasant.”

Hoe probeer je je te onderscheiden van andere agenturen?

“Wij bieden als agentuur ook een creatiever deel aan onze klanten aan. We creëren extra content:  foto’s, teksten, van alles. Zo kunnen wij de retailer op weg helpen en kunnen wij ons creatief ei kwijt. Dat begint ons unique selling point te worden. Het is niet gebruikelijk dat agenturen zo veel tijd stoppen in het maken van extra content en het meedenken met de retailer.”

Merk je voordeel aan het feit dat je zelf een winkel bezit?

“Enorm! Ik weet wat ik wil als winkeleigenaar zijnde. Als je een minimum order van € 2.000,- moet betalen, dan zijn dat de regels, maar het is ook meteen een drempel. Ik wil liever kijken naar hoe we het merk kunnen landen in je winkel. Ik zoek naar een connectie, naar wat past bij de identiteit van je shop. Mijn ervaring tot nu toe met agenturen is namelijk dat de betrokkenheid vaak hoger zou moeten zijn dan dat het is.”

“Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om orders te betalen. As je als agency zijnde die nattigheid voelt aankomen, vind ik de gezondheid van een bedrijf belangrijker. Het is dan oké als er een keer een collectie overgeslagen wordt door de financiele situatie. Ja, ik wil natuurlijk ook geld verdienen, maar continuiteit komt voorop.”

Vinden merken dat dan niet erg?

“Of ze het op dat moment fijn vinden, ik denk het niet. Waar ik naar opzoek ben is een langlopende, maar vooral prettige samenwerking met elk bedrijf. ‘In the long’ run zal dit lonen. Er zitten af en toe dipjes in, maar dat is normaal en dit is gewoon de manier waarop ik het doe. Ik heb heel erg veel empathie. Ieder bedrijf zie ik als individu waar ik een goede samenwerking mee wil.”

Hoe zie je de toekomst van Unicult voor je?

“Ik weet niet in hoeveel tijd het lukt, maar ik wil een gezond bedrijf blijven waarbij ik brandsales, de pr en conceptdevelopment doe. Ik merk dat er veel vraag is vanuit winkeliers op vlakken zoals lookbooks schieten of evenementen organiseren. Dit heb ik met Unucult omgezet tot een dienst. Veel mensen weten dat het moet en handig is, maar ze weten niet hoe ze de identiteit van de winkel moeten neerzetten of hebben de creatieve ingang niet. Wij kunnen dit op de juiste manier vertalen voor de klant. Je hoeft dan nog geen eens bij mij af te nemen.”