TOP

Close-up Peter van ‘t Veen: ‘Iedereen moet weten dat er zoveel gaande is in de mode’


In de rubriek Close-up in Textilia #6 stellen we Peter van ’t Veen van vrouwenmodemerk Juffrouw Jansen een serie persoonlijke vragen. Zo komen we te weten dat hij omrijdt voor trekdrop en een passie heeft voor kunst. Nieuwsgierig vragen we ook naar de ambities van het merk. “We laten ons nog steeds verrassen.”

Het interview met Peter van ’t Veen (56) van Juffrouw Jansen – het merk dat hij samen met zijn vrouw Barbara de Bruijn runt – biedt een kijkje in het leven van de modeondernemer. Daardoor komen we er onder meer achter dat hij snel rommel maakt, dat hij gek is op kunst, en in het bijzonder dan schilderijen, en dat het pronkstuk van zijn interieur een bronzen tijger van Maison Jansen is. “Dit soort tijgers stonden bij de Rockefellers en Kennedy’s in huis”, vertelt hij. “Ze zijn heel schaars, maar het is echt een master piece.” Hij voegt toe: “Ik ben een maniakaal verzamelaar. Ik kan ergens mijn tanden inzetten en dan wil alles zo compleet mogelijk hebben. Mijn vrouw remt me daarin gelukkig wel af.”

Hoe omschrijf je Juffrouw Jansen?

“Juffrouw Jansen is speels, vrouwelijk en met een sportieve twist. Het is betaalbare mode van mooie kwaliteit stoffen, die niet teleurstelt. We richten ons voornamelijk op vrouwen vanaf ongeveer 25 tot en met de mooie, jonge ouderen die van kleding houden en die passie voor kleding hebben. Ook hebben we de laatste tijd heel wat jonge meiden erbij gekregen.”

Hoe is het merk verder veranderd sinds de oprichting in 2008?

“De collectie is kleurrijker geworden en met een groter pasbereik. Ook maken we gebruik van verschillende stofkwaliteiten en hebben we een groter team van collega’s met elk hun eigen specialisme op gebied van stoffen.”

Waarmee onderscheidt Juffrouw Jansen zich in deze modemarkt?

“We hebben totaal eigen DNA. Het is heel herkenbaar als kleding van Juffrouw Jansen, met een knipoog naar Coco Chanel. Je kunt onze kleding bij meerdere gelegenheden aan en in meerdere seizoenen. Met onze retailpartners willen we graag een prettige samenwerking en daar zetten we zelf ook actief stappen in door bijvoorbeeld een flashcollectie toe te voegen waarmee winkeliers later in het seizoen zogeheten snoepjes kunnen inbrengen in de winkel. Dat zijn extra prikkels voor de klanten. We merken dat we daarmee goede doorverkoop hebben. Het wordt ook wat exclusiever gebracht en voor een commerciële prijs.”

Wat zijn de belangrijkste ondernemerslessen die jullie hebben jullie geleerd?

“Dat je er hard voor moet blijven knokken en werken. Niets is vanzelfsprekend. Je moet voortdurend met je creativiteit en passie aan de slag, uitdagingen blijven zoeken. En het is belangrijk dat je de goede mensen op de juiste plekken hebt in je bedrijf. Iedereen moet het echt willen en weten dat er binnen de mode zoveel gaande is. Je moet jezelf voortdurend vragen blijven stellen, zoals ‘waarom willen mensen jouw kleding kopen?’ En je beide benen op de grond houden, niet te veel hooi op je vork nemen en alle stappen grondig onderbouwen.”

Sinds 2017 hebben jullie de verkoop volledig in eigen hand en er is onlangs een nieuw pand gekocht waarin een extra showroom met fotostudio komt. Zijn er verder nog ambities om bijvoorbeeld eigen winkels te openen of meer uit te groeien in het buitenland?

“We laten ons nog steeds graag verrassen in deze. Als we niets of weinig doen, komen de geïnteresseerden tegelijk en wanneer we een plan hebben dan kunnen we niemand vinden die in ons profiel past. Hierin zijn we heel erg voorzichtig geworden. Mensen beloven veel. Met de winkels is dit precies hetzelfde. Vorig jaar hadden we een try-out in Antwerpen. Toen dat ophield, moesten we een ander pand gaan zoeken omdat de huurperiode afliep. Maar de huren zijn hoog. Bovendien vind ik dat ik zelf aanwezig moet zijn, anders wordt het onbeheersbaar. Daarom werken we liever met partners samen.”

Op welke beurzen staan jullie dit seizoen?

“We staan op Premium in Berlijn. We willen graag de collectie weer opbouwen in Duitsland. We komen daar uit een dal, Duitsland is een land van pieken en dalen. Duitsers hebben een andere smaak dan Nederlanders en ze kopen toch graag Duitse merken. Ook zijn we aanwezig op Modefabriek. Dat is vaste prik. Het is even wennen dat die beurs nu op maandag en dinsdag is, zondag en maandag waren voor ons gevoel ideaal. We zijn benieuwd.”