TOP

Hoe klantvriendelijkheid Modewinkel Elferink een Warme Douche van Radar opleverde

Modewinkel Elferink Mode uit Wijhe werd afgelopen maand verrast met een belletje van televisieprogramma Radar. Eigenaar Anneke Amse-Elferink mocht een warme douche in ontvangst nemen, vanwege een klantvriendelijke actie. “De reacties van andere klanten waren zó leuk. Ze vonden dat we dit hadden verdiend.”

Een klant kocht een blouse en liet deze vervolgens in haar fietstas liggen. Even later was de blouse verdwenen. “Ze kwam terug en vertelde dat ze de kassabon nog had en vroeg ons even op te letten of iemand zo’n blouse zou komen terugbrengen. We noteerden naam en telefoonnummer voor het geval dat.”

Uiteindelijk besloten jullie haar een nieuwe blouse cadeau te doen?

“Mijn man ik – we runnen de winkel samen – hadden het er ’s avonds over en we vonden het zo sneu. Dit is een heel specifiek geval, waarin we eigenlijk spontaan besloten om te kijken of we haar een nieuwe blouse cadeau konden doen. We konden hem nog bestellen dus de volgende dag belden we haar op en vertelden we dat we een nieuwe blouse voor haar hadden. Die was nog niet binnen, of ze had al in gang gezet dat we genomineerd werden voor de warme douche van Radar.”

“Het was natuurlijk heel leuk dat het uiteindelijk zo afliep, maar daar doe je het in eerste instantie niet voor. Klantvriendelijkheid staat bij ons sowieso hoog in het vaandel. We zijn bijvoorbeeld met retourneren wel kritisch, maar echt niet lastig. Ik vind dat een normale service die je je klanten biedt.”

Hebben jullie dan ook vaak klanten die terugkeren?

“Zeker, we hebben heel veel klanten die graag terug komen. In die zin hebben we ook wel een regiofunctie, want we krijgen klanten vanuit de richting van Zwolle, Heino, Olst, Deventer en natuurlijk uit Wijhe zelf. We richten ons erop dat die mensen ook bij ons terugkeren. We hebben wel een website, maar bijvoorbeeld geen webshop. Dat is een bewuste keuze, want hetgeen dat we doen, willen we ook honderd procent goed doen. We binden klanten online via Facebook en Instagram bijvoorbeeld wel aan ons, maar uiteindelijk blijft voor ons het persoonlijke contact het belangrijkst. We hebben een vrij uitgebreid klantenbestand en vragen iedereen die bij ons komt ook altijd hoe ze bij ons zijn gekomen. Voor zo’n 80 procent is dat mond-tot-mondreclame geweest. Beter kan niet, denken wij.”

Hoe ziet de zaak eruit?

“We hebben een winkeloppervlak van 500 vierkante meter en verkopen kleding variërend van jong en modisch tot klassiek. We verkopen merken als Anna van Toor, Mos Mosh, Roberto Sarto , Frank Walder, Studio Anneloes, OPUS en Geisha. De prijsklasse zit in het midden-hoogsegment, maar we hebben een vrij grote range omdat we zoveel verschillende klanten bedienen. We hebben bijvoorbeeld een StreetOne als instapmerk maar ook het midden/hoog-prijsniveau Gardeur. We hebben er ook de ruimte voor, omdat onze winkel zo groot is en verschillende secties heeft. De doelgroep is lastig aan te duiden in een leeftijdscategorie, maar we bedienen niet hele jongste doelgroep van 16 tot 18 jaar. We vinden het belangrijk om modieus te zijn en houden ons op de hoogte van de laatste trends. Onze winkel bestaat al sinds 1920, een echt familiebedrijf. Mijn opa en oma zijn ermee begonnen, daarna namen mijn ouders het over. Sinds een jaar of dertig doen mijn man en ik het.”

Hebben jullie kinderen die later het stokje van jullie overnemen?

“We hebben twee dochters, maar zij hebben allebei andere interesses. Dus als er niemand binnen de familie opstaat die zich aanbiedt, gaat het ooit in andere handen over. Wij zijn nu allebei zestig jaar, dus voorlopig is het gelukkig nog niet aan de orde.”