TOP

Wat zijn de plannen van Camel Active voor 2018?

Een verhuizing, een andere organisatiestructuur en een aanscherping van de collectie: Camel Active heeft genoeg te vertellen voor het aankomende winterseizoen. “We willen de volgende stap zetten.”

Camel Active werkte jarenlang met een agent voor de verkoop in Nederland. Twee jaar geleden werd Ellen Smit aangenomen voor het in de markt zetten van de nieuwe vrouwenmodelijn vanuit het World Fashion Centre in Amsterdam, terwijl de mannenlijn verder vertegenwoordigd werd bij een agent. Per 1 december 2017 heeft het merk ook de verkoop van de mannenlijn in eigen hand genomen. “We willen het merk de volgende stap laten zetten door de mannen- en vrouwencollectie samen in onze eigen beleving te presenteren. Op deze manier profiteren we ook van een wisselwerking tussen beide in de verkoop”, vertelt exportmanager Patrick Gremmen.

Verhuizing

In januari 2018 verhuist de showroom van Camel Active naar de Melbournestraat in Lijnden, waar de mannen- en de vrouwencollectie worden gepresenteerd. “We hebben daar ruim 250 vierkante meter over twee verdiepingen. De showroom gaan we volgens het nieuwe storedesign van Camel Active inrichten, genaamd Destinations. En we kunnen hier ook ons shop-in-shopconcept laten zien. We hebben Jacco de Koeijer aangetrokken voor de verkoop van de mannenlijn. Samen met Ellen Smit gaat hij Camel Active op de Nederlandse markt verder uitbouwen.”

Camel Active hw1819 (3) Camel Active hw1819 (2)

Daarbij worden ze geholpen door de collectie van het merk, dat vanaf winter 2018-2019 verder wordt aangescherpt: de collectie wordt gekleder, moderner en cleaner. “We willen laten zien dat Camel Active veel meer is dan jassen en broeken. We denken in totaallooks en brengen naast het complete kledingpakket ook schoenen en accessoires”, zegt De Koeijer. “Camel Active blijft het DNA trouw, dat draait om reizen en ontdekken, maar speelt ook in op de heersende modetrends. De ontwikkelingen zitten vooral in vorm, materiaal en dessin. Zo wordt er veel gewerkt met technische materialen en kenmerkend zijn de materiaalmixen in één item, zoals een jas met leer en nylon.”

Heritage

De mannencollectie van Camel Active wordt verdeeld in drie pijlers: heritage, denim en functional travel wear. De denimlijn werd twee jaar geleden geïntroduceerd en naast de bestaande doelgroep, spreekt het merk hiermee ook een jongere doelgroep aan. De functional travel wear bestaat nu een jaar en brengt een functionelere kledinglijn, met bijvoorbeeld technische naden en waterafstotende materialen. De vrouwenlijn, die er sinds 2013 is, richt zich voorlopig alleen op de heritage-lijn.

Camel Active hw1819 (1) Camel Active hw1819 (4)

Het merk ziet volop kansen voor groei in Nederland, met bestaande én nieuwe klanten. Momenteel zijn er ongeveer 135 verkooppunten, waarbij de mannenlijn een groter bereik heeft dan de vrouwenlijn. Jacco de Koeijer heeft uiteindelijk 175 verkooppunten met de mannencollectie voor ogen in Nederland, en ook Ellen Smit wil die kant op met de vrouwencollectie. Ellen Smit: “We hopen te profiteren van de synergie die de verhuizing van de showrooms met zich mee brengt. Dat winkels die de mannenlijn al inkopen er wellicht ook de vrouwenlijn bij kopen. Maar stap voor stap, we hebben geen haast.”

Intensieve samenwerking

Shop-in-shops zijn een belangrijk onderdeel van de groeiplannen. Momenteel zijn er een tiental en dat aantal moet sterk groeien. Ook met monobrandstores ziet het merk groeimogelijkheden. Op het  moment zijn er twee winkels in samenwerking met retailers, in Maastricht en Breda. De Koeijer: “We gaan voor een intensieve samenwerking, samen met de klant succesvol zijn en hem volledig ondersteunen. Wie meer wil met Camel Active heeft de keuze uit een branded area, shop-in-shop of monobrandstore. We zien ruimte voor tien tot vijftien brandstores in Nederland.”

Pop-upshop

Om de retailer laagdrempelig kennis te laten maken met Camel Active, is er een pop-up shop-in-shop beschikbaar. Hiermee kan de retailer het merk een korte periode uitproberen. De Koeijer: “Niet alleen bestaande klanten, maar ook nieuwe klanten willen we hiermee de mogelijkheid geven Camel Active beter te leren kennen en te ontdekken hoe de consument er op reageert. Wij ondersteunen de winkelier tijdens de verkoopperiode met visual merchandising en ik probeer er ook zelf te zijn om het verhaal te vertellen aan de consument.”