TOP

Kerstverlichting waardevol voor omzet winkeliers

Ruim de helft van de Nederlanders vindt sfeervolle kerstverlichting belangrijk in de straten waar zij kerstinkopen doen.

Uit onderzoek van Ruigrok | Netpanel blijkt dat van de ruim vijfhonderd ondervraagden, 55 procent waarde hecht aan sfeerverlichting in de winkelstraten rond de feestdagen. Ruigrok | Netpanel voerde het onderzoek uit in opdracht van Avontuur themavormgevers.

 

Gezellig

Volgens een derde van de Nederlanders hoort kerstverlichting bij de drie meest belangrijke aspecten van een winkelgebied tijdens het doen van inkopen voor de feestdagen. Alleen bereikbaarheid en parkeergelegenheid werden belangrijker geacht. Deelnemers aan het onderzoek vinden de feestelijke aankleding vooral heel gezellig. Twee derde gaat daarom eerder met vrienden of vriendinnen winkelen als de straten versierd zijn, want winkelen wordt zo meer een sociaal gebeuren. Zo’n 54 procent krijgt door de verlichting daadwerkelijk meer zin om kerstinkopen te doen en 40 procent van de ondervraagden beweert langer in de straten te blijven hangen.

 

Meer en langer

Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat de Nederlandse binnensteden een voorbeeld zouden moeten nemen aan steden als Londen, New York en Parijs. Deze steden staan erom bekend kosten noch moeite te besparen als het aankomt op kerstverlichting. Daarnaast ziet 49 procent van de ondervraagden de verlichting liever de gehele winterperiode hangen, in plaats van alleen rond de kerstdagen.

Milieu
Deelnemers aan het onderzoek dachten zeker ook aan het energieverbruik van de aankleding. Maarliefst 77 procent vindt het belangrijk dat de feestverlichting energiezuinig is en bijna tweederde is van mening dat de decoratie uit duurzame materialen moet bestaan. Ook verhoogt de verlichting het gevoel van veiligheid. Zo liet 28 procent weten zich veiliger te voelen in winkelstraten met sfeerverlichting.