TOP

Onderzoek: effect Primark op Nederlandse retail

Wat is de invloed van modeketen Primark op de Nederlandse retail? Onderzoeksbureau GfK concludeert: winkelconcepten als De Bijenkorf, Didi en We profiteren van het zogenoemde Pradamark-effect.

Uit onderzoek blijkt dat Primark vooral in de leeftijdsgroep 12-34 jaar een flink deel van de markt opeist. Retailers die negatief door Primark worden beïnvloed zijn onder andere Zeeman, Scapino, Coolcat, HEMA, Bristol, Takko, C&A en MS Mode. GfK meldt in een persbericht: ‘Een verrassende conclusie is dat H&M dus blijkbaar niet negatief wordt beïnvloed. De reden hiervoor is dat de ‘brand value’ van H&M zo hoog is, dat er blijkbaar geen negatief effect optreedt.’

Positief gevolg
Opvallend is ook dat er een aantal partijen positief worden beïnvloed door de komst van Primark. Het gaat hierbij om Steps, Esprit, Shoeby Fashion, Zara, De Sting, Bijenkorf, Didi en WE. Wanneer Primark marktaandeel wint, heeft dit voor bovenstaande retailers een positief effect. ‘We zien namelijk het ontstaan van het zogenaamde ‘Pradamark’- effect waarbij consumenten zowel erg goedkope kleding als duurdere kleding kopen en deze met elkaar mixen.’

Advies
In het onderzoek, uitgevoerd door student aan de universiteit Tilburg, Annet Oldenhuis, geven de partijen tips aan retailer die last ondervinden van Primark: ‘Er zijn twee opties. Ten eerste de strijd aangaan op prijsniveau en zo goedkoop worden als Primark, zonder je eigen merkwaarde uit het oog te verliezen. Ten tweede kun je je afzetten tegen Primark door weg te gaan van het prijsgeweld en te focussen op de sterke punten en deze naar de doelgroep te communiceren.’

Traffic
Een ander onderzoek, uitgevoerd door Locatus, zag met de komst van het Primark-filiaal in Zaandam het aantal passanten in het totale winkelgebied met dertig procent toenemen. Het analysebureau telde het winkelend publiek voor Sinterklaas en na 8 december en wilde weten of de winkel of Sinterklaas of de keten voor de toename zou zorgen. In de tweede week van december telde Locatus meer passanten, met als winnaar dus Primark.

Over Primark
Primark is in de thuismarkt UK een belangrijke speler geworden, sinds hun start in 1973. In aantallen zijn ze in hun thuismarkt marktleider met een marktaandeel van 20,9% in 2010. En in de UK spreekt men zelfs van een Primark effect: hun opkomst heeft er namelijk toe geleid dat Britse families de laatste 10 jaar steeds minder aan kleding en schoenen zijn gaan uitgeven.