TOP

Top vijf meest spraakmakende marketingcampagnes 2011

Dit jaar wisten een aantal merken aardig wat aandacht op zich te vestigen door opvallende marketingcampagnes. Maar de aandacht was niet altijd positief...

Van Gils en de reclamemast
Op dinsdag 19 januari lanceerde Van Gils op een bijzondere manier de campagne ‘No Stich, No Story’. Drie mannen vroegen hun vriendin ten huwelijk, nadat ze eerst hun aanzoek op een 40 meter hoge reclamemast hadden gespoten en abseilend naar beneden kwamen. De lancering haalde de nationale pers.

Zeeman op AIFW
Niemand wist er van. Textielsuper Zeeman verraste zowel het publiek als de organisatie van AIFW door in juli onder de naam Frank een collectie te showen. Marketingbureau Coz benaderde designer Frank Kungl die een aantal artikelen ontwierp die samen met de Zeeman-items werden geshowd. Het idee was te laten zien dat er goed uitzien niet duur hoeft te zijn. De stunt was een groot succes.
Weekday en de Berlijnse chaos

In Berlijn liep in oktober een Facebook-actie van de Zweedse keten Weekday volledig uit de hand gelopen. Honderden jongeren drongen de winkel binnen, sloopten het interieur en namen kleding mee. Weekday had via Facebook verspreid dat ze van hun vintage voorraad af wilden en boden dit aan voor dumpprijzen varierend van 1 tot 8 euro. Nog voor de opening van de winkel stonden er al zo’n 500 jongeren tussen de 14 en 17 jaar op de stoep.

Benetton en de kussende wereldleiders
Het Vaticaan was beledigd, iedereen schreef erover en al het campagnebeeld van de kussende paus werd teruggetrokken. Het lukte Benetton in november opnieuw om met ‘Unhate’ een spraakmakende reclamecampagne te lanceren. In de campagne staat de kus centraal, volgens het Italiaanse merk het meest universele symbool van de liefde. Wereldleiders die op het politieke en religieuze wereldtoneel vaak tegenover elkaar staan worden in een kussende pose afgebeeld.

HEMA en de androgyne
Vanaf half december, duiken in heel Nederland posters op van het mannelijke androgyne model Andrej Peijc gekleed in diverse jurkjes van HEMA met een fraai decolleté. Daarmee wil de keten laten zien dat niet alleen vrouwen met de nieuwe mega push-up beha er ruim twee cupmaten bij krijgen, zelfs een man is geholpen aan een indrukwekkend decolleté.