TOP

RMC-onderzoek: winkelcentra in eerste kwartaal drukker dan binnensteden

In het eerste kwartaal van 2023 was het minder druk in de Nederlandse winkelstraten dan een jaar eerder. Al zijn ondanks de overkoepelende negatieve trend onderling grote verschillen te zien, constateert Bureau RMC. Zo werden winkelcentra beter bezocht dan de binnensteden.

Beeld: Pixabay

In het eerste kwartaal van 2023 liepen er twaalf procent minder mensen door de Nederlandse winkelstraten dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is opvallend, want tijdens de eerste twee weken van 2022 was er nog een lockdown. De daling kan volgens Bureau RMC waarschijnlijk deels verklaard worden door de koude en natte maand maart, waardoor voorjaarsaankopen niet hoog op de agenda stonden. Dat betekent echter niet dat de online verkopen zijn gestegen. Die zullen naar verwachting volgens RMC het eerste kwartaal zelfs behoorlijk zijn gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Overigens wordt de afname in het aantal passanten vaak opgevangen door conversieverbeteringen en prijsverhogingen waardoor de pijn voor retailers niet altijd voelbaar is in de portemonnee.

Grote verschillen

De verschillen tussen de winkelgebieden zijn groot. Zo doen de winkelcentra (niet-binnenstedelijke winkelgebieden) het beter (-7%) dan de binnensteden (-13%). Opvallend is ook dat de grote steden minder last hebben van rustige winkelstraten dan de middelgrote steden. Zo werden er in Amsterdamse Kalverstraat zelfs 18 procent meer passanten geteld in het eerste kwartaal, terwijl plaatsen als Amersfoort (-9%) en Arnhem (-8%) de traffic zagen afnemen. Doelgerichte winkelgebieden, beter bekend als de woonboulevards, hebben ook beduidend minder mensen (-18%) gezien in het eerste kwartaal. Verder wordt de zaterdag als winkeldag belangrijker ten opzichte van de voorgaande jaren. De toenemende populariteit van het zondagwinkelen lijkt volgens het retaildatabureau ‘verleden tijd’.