TOP

Jeansbeurs Jam in Keulen vooral Duitse modebeurs

Het bleef rustig op de jeansbeurs Jam in Keulen, dat van 24 tot en met 26 juli plaats vond. De beurs bleek vooral een Duitse aangelegenheid, met de focus op het middensegment.

Met name de jeansmerken op Jam werden goed bezocht. Op het mannenmodegedeelte (met zo’n 15 merken van vooral Duitse agenten) bleef het erg rustig. Het aanbod op Jam was sowieso kleiner dan vorige keer, mede doordat sommige merken door de comeback van Bread & Butter naar Duitsland alleen voor deelname aan deze laatste beurs kozen. De bovenverdieping van de locatie was dit keer bijvoorbeeld gesloten.

 

Het samenvallen met de Modefabriek op zondag maakte dat veel Nederlanders niet naar Keulen afreisden. Steven Pors van No Excess illustreert: “Ik heb wel wat Nederlandse klanten gezien, maar we staan hier vooral voor de Duitse markt. Voor het middensegment is het wel een goede beurs, die doelgroep wordt op Bread & Butter en Modefabriek niet optimaal bediend.” Omdat het een zomerbeurs is, houden de meeste exposanten al rekening met een mindere toestroom van bezoekers.

 

Gert-Henk Piksen van Bram’s Paris denkt ook dat de overlap met de Modefabriek wel meevalt. “Dat is toch een hoger gepositioneerde beurs. Ik heb wel wat Nederlandse klanten gezien, vooral uit de grensgebieden.” Voor Petrol Industries, dat ook al Bread & Butter stond, was de beurs hoe dan ook geslaagd. “Voor mij is het een hele goede beurs, we hebben het erg druk gehad. Ik heb er zelfs nieuwe klanten bij. We merken dat mensen echt op zoek zijn naar betaalbare jeans voor 59 euro.” Het modebeeld was (logischerwijs) erg Duits met jeans met scheuren, gaten, strass en glitters. Ook hier was het ruitoverhemd overal aanwezig. Voor de mannen waren vooral paarstinten dominant in het kleurbeeld.