TOP

Modebeurzen: dit is de kalender voor inkoop zomer 2024

Veel beurzen en evenementen zijn dit seizoen in ontwikkeling. Er zijn nieuwe locaties, uitgedachte concepten, er is groei op bepaalde vlakken of meer focus op bepaalde segmenten – zo is er verhoogde aandacht voor resortwear. Ook nemen veel organisaties de selectie onder de loep om een sterker, aantrekkelijker en verrassender beeld te presenteren.

Foto: Pitti Uomo via AKAstudio-collective


JUNI


Pitti Uomo

Datum: 13-16 juni 2023. Mannenmodebeurs Pitti Uomo steekt ook deze editie veel tijd in een ruim en divers aanbod. Zeker 825 merken – waarvan 41 procent van buiten Italië – presenteren de nieuwe zomercollecties. Dit doen zij in een van de vele in- en outdoorsecties als Fantastic Classic, Futuro Maschile, Dynamic Attitude, Superstyling, I Go Out, S|Style (duurzaam) en PittiPets. Een nieuwe toevoeging is Detroitissimi, met zes labels uit het Amerikaanse Detroit – van handgemaakte denim en duurzame streetwear tot tailoring. Creatieve start-ups zijn goed vertegenwoordigd naast bekende merken. Onder de nieuwe (en terugkerende) exposanten zijn dit keer: Balr, Barker England, Bombers Original, Carl Gross, Ccs X Carhartt, Drykorn, Homecore, Kings of Indigo, Rains, Reef, Snow Peak, Sunspel, Topologie en Giuseppe Zanotti. Daarnaast zijn er tal van collabs, presentaties en activiteiten op de beurs en op andere locaties. 

Locatie: Fortezza da Basso, Florence

Website: Uomo.pittimmagine.com


White Resort

Datum: 18-20 juni. Nieuw uit de koker van het Milanese White is White Resort. Dit format, dat gelijktijdig plaatsvindt met de mannenmodeweek in Milaan, speelt in op de groeiende belangstelling voor vakantie- en vrijetijdsmode. Naast uiteenlopende resortwear is er aandacht voor het beachwearsegment, met zowel strand- als badcollecties en accessoires. De criteria zijn hetzelfde als voor White, waarbij het aanbod wordt geselecteerd op basis van hoge kwaliteit, duurzaamheid, creativiteit, draagbaarheid en een solide distributie. 

Locatie: Via Tortona 54, Milaan

Website: Whiteshow.com


Tranoï

Datum: 22-25 juni. Tranoï Men trekt deze zomer in een nieuwe expositieruimte: het cultureel centrum La Gaîté Lyrique. Deze locatie, vlak bij Place de la République en de showrooms in de Parijse wijk Le Marais, is volgens de organisatie ideaal gelegen voor tijdens de Paris Fashion Week Homme, die gelijktijdig plaatsvindt. Onder de exposanten zijn sterk internationale merken als Acceptance Letter Studio, Beyond Closet, Camouflaged, Saint Ego (alle uit Zuid-Korea), het Franse Again en Ekivoc, David Catalán en Huarte uit Portugal, Guido Vera en Mo Store (Chili) en Handred uit Brazilië.

Locatie: La Gaîté Lyrique, Parijs

Website: Tranoi.com


Union Showroom

Datum: 30 juni-4 juli. Union Showroom is een voormalig onderdeel van Seek en staat dit seizoen op eigen benen. In het KühlhausBerlin, bekend van Premium en Show & Order in het verleden, vind je ruim vijftig merken, waaronder Andersen-Andersen, Clae, Eat Dust, Goodies Sportive, Indigo People, Indigofera, Monokel, New Amsterdam, Nishiguchi Kutsushita, Pike Brothers, Porter, Tellason en Valsport. Dit event is alleen toegankelijk voor bezoekers met afspraken. Dit kan direct via de merken en agenturen of via appointment@unionshowroom.com

Locatie: KühlhausBerlin, Berlijn


JULI


Curve Paris 

Datum: 2-4 juliCurve Paris is de nieuwe naam van Unique by Mode City. Hiermee krijgt ook de opzet een metamorfose: vanaf nu zet het evenement in op een veelzijdiger aanbod. Naast een mix van lingerie, bad-, resortmode en activewear zijn er nu ook merken te zien op het gebied van accessoires, beauty en lifestyle. Deze uitbreiding en de inbreng van de nieuwe eigenaar – tevens organisator van modebeurs Who’s Next – moeten zorgen voor een sterkere combinatie van het lingerie- en beachwearsegment met mode. Gelijktijdig wordt het nevenevent sourcingbeurs Interfilière Paris georganiseerd, waarbij eveneens het bieden van meer mode hoog op de agenda staat.

Locatie: Porte de Versailles, Parijs

Website: Saloninternationaldelalingerie.com


Preview Women & Men

Datum: 3 juli en 10 juli. Zowel Preview Women als Preview Men groeit deze zomer in het aanbod. Het mannenmode-event introduceert een Gentlemen-sectie met meer formal wear van merken als Profuomo, Zuitable, Cavallaro Napoli, Alberto, Benvenuto, Lacoste Classic, Digel en Bruun & Stengade. Verder vallen tijdens de mannenbeurs labels als Deus, Dickies, J.C. Rags, Neuw Denim en Brixtol op. Exposanten tijdens Preview Women zijn onder meer Bitte Kai Rand, Bon Parfumeur, Dr. Denim, Ichi, Sisters Point, Label Kiki en Things I Like Things I Love. 

Locatie: CAST, Nieuwegein

Website: Cast.nl


Modefabriek

Datum: 9-10 juli. De focus van Modefabriek ligt momenteel op vrouwenmode, kindermode en internationale ambities, laat CEO Caroline Krouwels weten. Dit betekent dat er geen speciale Men’s Department wordt georganiseerd. In Hal A zijn wel merken met zowel vrouwen- als mannenmodecollecties samengebracht. Waaronder Mustang, Le Temps des Cerises, Karl Lagerfeld, Liu Jo Homme, Façonnable (alle nieuw), Hackett en Dockers. Qua vrouwenmode wordt ingezet op meer premium labels en uitbreiding van internationale merken. Zo ziet Krouwels een opvallende groei in aanbieders uit Scandinavië en Italië. Nieuwkomers zijn onder meer Arniesays, Soft Rebels, Coéme, Imperial, Dixie en Gaudì. In totaal presenteren meer dan driehonderd merken de nieuwste collecties op Modefabriek. Drive Inn Junior, het vorige keer gelanceerde kindermodeplatform, krijgt een uitgebreider vervolg. Verder is er weer veel aandacht voor trends – het trendforum is ruimer opgezet –, talks en masterclasses. 

Locatie: RAI Amsterdam, Amsterdam

Website: Modefabriek.nl


Lijnden Fashion Tour

Datum: 9-10 juli

Tijdens Lijnden Fashion Tour openen verschillende modebedrijven en agenturen de deuren van hun showrooms. Dit keer zijn deelnemers onder andere Bianca van Leur Agency (o.a. Annette Görtz, Alpha Studio, Jacob Cohën en Marella), Rijff Agency met Luisa Cerano, FFC en Raffaello Rossi, De Jong Fashion (Alchemist, Caroline Biss, Becksöndergaard) en Collections Otto Klein met Sisters Point, Ichi en Copenhagen Muse. 

Locatie: Lijnden en omstreken

Website: Lijndenfashiontour.nl


Premium en Seek

Datum: 11-12 juli. Premium is na een eenmalig uitstapje deze zomer weer te vinden op de oude locatie, Station Berlin. Hoewel het – samen met Seek – terugkeert naar de vertrouwde plek, kiest de organisatie voor een vernieuwde opzet. Zo duurt het event twee dagen en ontvangt het bezoekers van tien uur in de ochtend tot tien uur in de avond. Onder het mom van ‘matchmaking 2.0’ wordt ingezet op meer persoonlijke interactie tijdens netwerkmogelijkheden en party’s. ‘Premium en Seek zullen luidruchtiger zijn, meer provocerend en tegelijkertijd persoonlijker en efficiënter’, belooft de organisatie. Daarnaast laat de Premium Group weten meer gecureerde aanbieders – waarbij oog is voor meer exclusiviteit en ‘een nieuwe generatie merken’ – en een uitgebreid informatief programma te presenteren met uiteenlopende actuele onderwerpen. Bij Seek ligt de focus op heritage, Y2K, moderne sportswear en outdoor. Duurzame labels vind je bij de afdeling Conscious Club.

Locatie: Station Berlin, Berlijn

Website: Premium-group.com


Pure London

Datum: 16-18 juli. Pure London gaat elk seizoen actief op zoek naar innovatie. Dit keer voegt de veelzijdige beurs bijvoorbeeld ‘Pop’ toe. Deze sectie is geïnspireerd op de popcultuur en wordt gezien als link naar een nieuwe generatie. Denk aan streetwear, alternatieve mode, genderneutrale en inclusieve collecties, vintage labels en festivalmode. Enkele exposanten zijn Blue B, Glamorous, Nova of London, Misumi en Wildflower. Ook hier is er speciale aandacht voor resort wear. Merken die badmode en stranditems als kaftans, jurken, strandshirts en accessoires op dit vlak presenteren, zijn onder andere Palme, Coocu Resorts, Sandy Tzatzou, Pho Firenze, Zen Ethic en Terre Rouge.

Locatie: Olympia London, Londen

Website: Purelondon.com


Scoop

Datum: 16-18 juli. ‘Uncover the exceptional’, ontdek het exceptionele, luidt de nieuwe tagline van Scoop. En dit onderstreept precies de missie van oprichter en directeur Karen Radley. “Dit motto drijft ons elk seizoen om de beste selectie van ontwerpers te maken”, zegt zij. “Ik houd ervan innovatieve merken een platform te geven en de juiste mensen te ontmoeten. Zie het als een ontmoeting van smaakmakers en creatieven die uniek is in Groot-Brittannië.” Daarnaast staat ‘uncover the exceptional’ voor de nieuw te ontdekken locatie in het Londense West Kensington. Als nieuwe exposanten meldt Scoop onder meer Queens of Archive, Loom London, Louise Misha, Aubade, Trebarrabi en Agua Bendita.

Locatie: Olympia West, Londen

Website: Scoop-international.com


Source Fashion

Datum: 16-18 juli. Het Engelse Source Fashion maakt tijdens de tweede editie flinke stappen: het aanbod wordt meer dan verdubbeld. Het duurzame sourcingplatform presenteert driehonderd internationale producenten en leveranciers. Deze bedrijven zijn allemaal getoetst op duurzame en transparante aspecten. “Duurzaamheid en verantwoord ondernemen is geen toevoeging bij ons event, maar een kernwaarde”, aldus Suzanne Ellingham, directeur sourcing bij Source Fashion. Inkopers kunnen hier terecht voor (grond)stoffen, decoraties en verpakkingen. 

Locatie: Olympia London, Londen

Website: Source-fashion.com


Fashn Rooms

Datum: 22-24 juli. Het showroomconcept van Fashn Rooms start een dag eerder dan de beurs. Inkopers kunnen in showrooms – op afspraak – terecht bij een aantal premium merken en agenturen om direct orders te schrijven. In de Areal Böhler kunnen bezoekers zich vervolgens oriënteren op het nieuwste aanbod van Fashn Rooms en het aanverwante duurzame Neonyt. Er zijn gecombineerde tickets beschikbaar, zodat beide events bezocht kunnen worden. Wie bijgepraat wil worden over de nieuwste ontwikkelingen, is welkom bij The Stage, waar tal van talks, seminars en workshops worden georganiseerd. 

Locatie: Areal Böhler, Düsseldorf

Website: Fashn-rooms.com


Neonyt

Datum: 22-24 juli Düsseldorf / 2-4 september, Parijs. Het duurzame modeplatform Neonyt is sinds dit jaar op twee plekken te vinden. Eerst in Düsseldorf, gelijktijdig met Fashn Rooms, en later in het seizoen in Parijs, waar het tegelijkertijd wordt gehouden met onder andere Who’s Next. Op Neonyt vind je een verzameling van bekende merken en nieuwkomers. Daarnaast worden in Düsseldorf in samenwerking met de Green Future Club duurzame producten en collecties onderscheiden met de Green Product Award Fashion. Een internationale vak- en en een publieksjury beoordelen producten op diverse facetten als ontwerp, impact, duurzaamheid en innovatie. 

Locatie: Areal Böhler, Düsseldorf en Porte de Versailles, Parijs

Website: neonyt.messefrankfurt.com


AUGUSTUS


Ciff X Revolver

Datum: 9-11 augustus. Na de overname van Revolver door Ciff presenteren de twee concepten nu een gezamenlijk platform onder de noemer Ciff X Revolver. Dit evenement vindt plaats in het Bella Center, de thuishaven van Ciff. De organisatie wil het gevoel van één groot Deens modeplatform versterken. “Samen kunnen we het beste van Deense, Scandinavische en internationale mode brengen”, laat directeur Sofie Dolva weten. Ciff X Revolver is goed voor 20.000 m2 aan beursvloer met ruim achthonderd merken op het gebied van vrouwen- en mannenmode, lifestyle en beauty. 

Locatie: Bella Center, Kopenhagen

Website: Ciff.dk


SEPTEMBER


Who’s Next

Datum: 2-4 september. Mode, duurzame producten, accessoires, sieraden, schoenmode, beauty, lifestyle, sportswear, trends en businessgerelateerde zaken: Who’s Next brengt ook dit seizoen al deze veelzijdige aspecten bijeen. Niet alleen op het eigen platform, maar ook in combinatie met andere events – waaronder Bijorhca, Curve Paris en Neonyt – op het Porte de Versailles-complex. De uitgebreide lijst van events, deelnemers en de bijbehorende sectie is te vinden op de website. 

Locatie: Porte de Versailles, Parijs

Website: Whosnext.com


ShowUp

Datum: 3-4 september. ShowUp, de inkoopbeurs voor cadeau-artikelen en woonaccessoires, heeft zich in tien jaar flink ontwikkeld. Inmiddels presenteren meer dan driehonderd deelnemers uit binnen- en buitenland zich in de Brabanthallen. Van toonaangevende merken tot verrassende, kleine startende labels en jong ontwerptalent. Aanrader zijn daarnaast de ‘specials’, presentaties en exposities waarvoor wordt samengewerkt met stylisten, designers en andere creatieven. Onder de noemer ListenUp word je vervolgens bijgepraat over de nieuwste trends en ontwikkelingen door onder andere Jan Agelink van buro Jantrendman. 

Locatie: Brabanthallen, Den Bosch

Website: Showup.nl


White

Datum: 22-25 september. Tijdens de (vrouwen)modeweek van Milaan is White een interessant onderdeel. Het altijd inspirerende platform bevindt zich in het Tortona Fashion District, in de nabijheid van diverse showrooms, en streeft naar een vooruitstrevend en verrassend assortiment van Italiaanse en internationale merken. Gevestigde namen gaan samen met jong, creatief talent, waarbij de organisatie trouw blijft aan kwaliteit boven kwantiteit. 

Locatie: Via Tortona, Milaan

Website: Whiteshow.com