TOP

Preview stapt in kindermode, Chantal Janzen lanceert kledinglijn en Esprit geeft winstwaarschuwing

Mannen- en vrouwenmodebeurs Preview komt volgend seizoen ook met een kindermode-editie. Chantal Janzen lanceert een eigen kledinglijn in samenwerking met Nikkie Plessen. En Esprit heeft een winstwaarschuwing afgegeven. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 11 juli.

Beeld: Esprit

Preview komt met kindermode-event

Preview, de modebeurs in inkoopcentrum Cast in Nieuwegein, lanceert volgend seizoen een kindermode-editie. Dat zegt Marijn Verschure, general manager van Cast, tegen FashionUnited. De eerste editie van Preview Kids zal eind januari of begin februari plaatsvinden, maar de exacte datum staat nog niet vast. De organisator kreeg vraag naar een beursevent voor kindermode vanuit merken, maar wil nog geen namen delen.

Schoenencentrum Cast huisvest al verschillende kinderschoenenmerken en vindt de stapt naar kinderkleding daarom niet zo groot. Gisteren vond de manneneditie van Preview plaats en vorige week de vrouweneditie. Beide edities zijn dit seizoen flink gegroeid en kunnen qua bezoekers spreken van een succes. Preview werd in de zomer van 2021 gelanceerd in Cast als event voor mannen- en vrouwenmode en werd vanaf het tweede seizoen opgesplitst in twee aparte events voor mannenmode en vrouwenmode.

Chantal Janzen lanceert kledinglijn

Chantal Janzen krijgt met haar lifestyle merk &C een eigen kledinglijn binnen het modelabel Fifth House van Nikkie Plessen. Het betreft een langdurige samenwerking waarbij Chantal’s eigen gevoel voor mode en stijl als inspiratie dient voor de toekomstige collecties. Fifth House werd in 2017 gelanceerd door Nikkie Plessen binnen haar bedrijf N Brands. Fifth House combineert een klassieke stijl met een modieuze twist waarbij cleane silhouetten, draagbaarheid en hoogwaardige materialen de basis vormen. Volgens Nikkie Plessen past &C past goed bij de doelgroep van Fifth House.

“Een eigen kledinglijn is iets wat ik zolang als ik me kan herinneren al wilde”, zegt Chantal Janzen in een persbericht. “Maar ik wilde niet slechts het commerciële gezicht zijn van een merk. Ik wil er echt mijn eigen ideeën en smaak aan toevoegen, en het moet een merk zijn wat ik zelf veel draag. De samenwerking met het kledingmerk Fifth House is dan ook precies de invulling die ik wens.” De eerste collectie van &C Fifth House werd afgelopen editie op Modefabriek gepresenteerd en ligt vanaf januari 2024 in de winkels.

Esprit geeft winstwaarschuwing af

Esprit waarschuwt dat de omzet en de winst naar alle waarschijnlijkheid lager uitvallen dan verwacht, schrijft Retailtrends. Het modebedrijf vreest voor een verlies oplopend tot 70 miljoen euro over het afgelopen halfjaar. Voor het eerste halfjaar van 2023 begrootte Esprit een omzet van omgerekend 420 miljoen euro, maar er wordt nu rekening gehouden met een derde minder omzet door de hoge inflatie, gestegen energie- en logistiekkosten en gedaald consumentenvertrouwen. Zeker in Europa, waar Esprit vooral actief is, gaven consumenten minder uit. Het eerste halfjaar van 2022 wist Esprit nog 1,5 miljoen euro winst te maken. Daarna ging het bergafwaarts: in heel 2022 leed het bedrijf een verlies van zo’n 80 miljoen euro. Dat terwijl in 2021 voor het eerst sinds jaren weer winst werd gemaakt.

Bomont breidt directie uit

De Zeeuwse modezaak Bomont breidt de directie uit met het oog op de voortdurende groei van het bedrijf. Marvin Kole is per 1 juli aangesteld als operationeel directeur. Hij werkt ruim tien jaar bij Bomont en had verschillende functies, waaronder die van bedrijfsleider en regiomanager. Met zijn kennis en ervaring moet hij de groei van de winkels en interne processen verder stimuleren. De uitbreiding van de directie markeert een belangrijke stap in het investeren in de toekomst van de keten, die inmiddels dertien winkels heeft.

Martin Garrix nieuwe ambassadeur van Replay

De Nederlandse dj en producer Martin Garrix is de komende drie jaar, van juli 2023 tot juni 2026, ambassadeur van het Italiaanse jeansmerk Replay. De samenwerking met Martin Garrix omvat naast zijn role als merkambassadeur ook het ontwerp van een exclusieve capsulecollectie. Het is de eerste samenwerking van Replay in de muziekwereld. Het bedrijf doet al vele samenwerkingen in de sport, zoals met voetbalclubs Ajax en Paris Saint Germain, spelers zoals Neymar Jr en Marco Verratti en de atletieklegende Usain Bolt.