TOP

Druk en diverser: zo was de zomereditie van Preview Men 

Preview Men in Nieuwegein was deze zomereditie druk, gezellig en groter van opzet. Door de nieuwe Gentlemen-sectie, de verschuiving van merken en de aanhoudende buzz in de markt haakt een breder publiek aan bij het mannenmode-evenement.

Foto: Margreet Anches

In een paar seizoenen heeft het ééndaagse mannenmodeplatform Preview Men in Nieuwegein zich snel ontwikkeld. Van een kleinschalig initiatief vanuit een aantal mode-agenturen en Cast (Centrum voor accessoires, schoenen en tassen) tot een drukbezocht en voor het Nederlandse mannenmodesegment interessant evenement. Deze vijfde editie, op maandag 10 juli, is het aanbod onder meer uitgebreid met een Preview Gentlemen-sectie, dat met merken als Bob, Wool & Co, Zuitable, Blue Industry en Cavallaro Napoli, Lacoste en Benvenuto het meer formele segment vertegenwoordigt.

Verfijnde knitwear

Kris Van de Mierop van L8 Fashion Agency presenteert op Preview Gentlemen de verfijnde en kleurrijke Italiaanse knitwear van Masq. De brede collectie biedt polo’s en zomerse truien van katoen en katoen-linnen tot het meer exclusieve kasjmier en het gelimiteerde Sea Island Cotton dat afkomstig is van een plantage tussen Barbados en Jamaica. Van de Mierop geeft een pluim aan de organisatie: “Ik heb op veel beurzen gestaan, maar dit is echt een hele fijne, goed georganiseerde beurs.” De bescheiden locatie en opzet – elke stand kan slechts een selectie van de collectie tonen – noemt hij een voordeel voor drukke retailers. “Zij kunnen op een efficiënte manier inspiratie opdoen en op een relaxte manier bijpraten met leveranciers en vakgenoten.” 

Ons-kent-ons

Het hoge gezelligheidsgehalte en de ‘ons-kent-ons’-factor, die wordt versterkt door het open karakter van het event, dragen bij aan het succes als je het exposanten en de bezoekers vraagt. Dat er veel bekenden onder elkaar zijn merkt ook Kees ten Berge van Domano Internationale Mode, dat onder meer Corneliani en Altea vertegenwoordigt. Hij neemt een kijkje om te zien of Preview geschikt is voor zijn hoogsegmentmerken. “De conclusie is nee”, zegt hij. “Wat mij betreft vertegenwoordigt Preview nu niet het hogere (prijs)niveau. Maar eigenlijk zijn er internationaal maar weinig plekken daarvoor, buiten de Pitti Uomo, nu veel ondernemers direct inkopen in de Milanese showrooms.” Over Preview op zich is Ten Berge positief: “Een goede, compacte beurs. Af en toe wat hectisch, waarbij je je afvraagt wie waar staat omdat dit niet groot wordt aangegeven. Maar dat maakt het ook wel weer leuk, omdat je dan ook stuit op merken waar je normaal gesproken misschien niet zo snel zou kijken.” 

Jeans- en casual

Dit merkt ook Canip Simsek, die Wool & Co en Bob vertegenwoordigt: “Anders dan op de Pitti komen hier verschillende ondernemers. Van mannenmodezaken tot jeans- en casual winkels die onze collecties misschien normaal niet zouden vinden.” Simsek heeft ondanks de drukte meteen orders geschreven. “Ik heb mijn kleurkaarten en laptop bij me, dus het kan allemaal.” Michèle Oude Reimer, eigenaar van de duurzame modezaak Blauwe Hand 1652 in Deventer heeft al verschillende interessante collecties gezien. “Nowadays, Armedangels en Kuyichi vind ik erg goed. En het merk New Optimist vind ik heel vernieuwend.” 

Niet underdressed

Zowel op Preview als Preview Gentlemen valt op dat mannenmode weer gekleder wordt. De materialen zijn veelal verfijnd en hoogwaardig, pantalons zijn weer vaker uitgevoerd met een gewone tailleband in plaats van een elastische band, shirts en polo’s zijn smaakvol en complete pakken komen steeds serieuzer in beeld. “Er is zeker sprake van een vernetting”, concludeert Jos Wielink, eigenaar van het merk Koll3kt. Hij noemt het ook wel ‘semi netjes’. “Belangrijk is dat kleding geschikt is voor een breed draagmoment. Dat je er altijd on point uitziet, of je nu naar je werk of de stad gaat. Mannen willen niet overdressed, maar zeker ook niet meer underdressed zijn.”

Double breasted

Ook volgens de mannenmode-inkopers van Van Tilburg Mode in Nistelrode is het mannenmodesegment toe aan meer klassieke invloeden. De vraag naar double breasted jasjes en streepdessins groeit aanzienlijk, zeggen Jos Hogenkamp (casual mannenmode) en Martijn van Ooste (confectie). Van Ooste: “Vandaar dat we ook blij zijn met de toevoeging van de gentlemen-sectie. We merken dat mannen er weer mooier en netter uit willen zien. Het formele segment heeft jaren onder druk gestaan, maar leeft nu weer op. Voor ons reden om vanaf september ‘Italian luxury’ weer een plek te geven bij Van Tilburg. Met merken als Gran Sasso, Tagliatore en Aspesi. Daarbij merken we dat trouwen het hele jaar door populair is, dus ook hier gaan we ons nog meer in verdiepen met bijvoorbeeld tussencollecties.”

Resortwear

Een andere sterke tendens voor voorjaar-zomer 2024 is resortwear. Comfortabele boxy shirts en shorts die bij voorkeur zijn uitgevoerd in dezelfde kleur, print of materiaal zijn hierbij de meest opvallende items. Bijna elke stand, van Law of the Sea, Gabba, Anerkjendt en Forét tot TheGoodPeople, Butcher of Blue, Armor Lux en Farah heeft wel een variant in de collectie. 

De vraag is hoe Preview zich verder gaat ontwikkelen. Sterk punt is dat het merk zich steeds verder uitbreidt naar andere segmenten. Preview Women dat voor de tweede keer werd georganiseerd en in 2024 volgt een kindermodevariant. Marijn Verschure, general manager van organisator Cast kijkt positief terug op deze editie, de introductie van Preview Gentlemen en de connectie met schoenenmerken die deze keer meer bij het event zijn betrokken. 

Verder ontwikkelen

“We hebben onze verwachtingen qua groei waargemaakt. Op het gebied van merkenaanbod en wat betreft beursruimte.” Volgens Verschure is het nu aan de organisatie en de standhouders om te kijken hoe verder te ontwikkelen. “Er ligt ruimte voor meer, bijvoorbeeld op het gebied van marketing. We hebben nu ruim driehonderd winkels aangetrokken en wat mij betreft kan dit aantal zeker nog omhoog.” Desondanks noemt de organisator de groei ‘realistisch’.

Focus

Verdere vooruitgang ligt in het uitbouwen van het merk Preview. Hierbij blijft bij elk event één segment centraal staan. Verschure: “Alles op één moment, daar geloof ik niet in. De focus die we nu bieden is het antwoord op de vraag van zowel aanbieders als bezoekers. Bij ons ga je geen flitsende stands, trendseminars of andere randzaken zien. Wij gaan volledig de diepte in op productniveau. Super om te zien dat het werkt en dat inkopers en verkopers daar enthousiast over zijn.”