TOP

Premium-oprichter Tillmann stapt terug, Humanoid failliet en consumenten op verkeerde been gezet 

Humanoid ziet de surseance omgezet worden naar een faillissement. Verder: Premium-oprichter Anita Tillmann draagt haar taken over, winkelplatform Haarlemsewinkels is vernieuwd en retailers ‘goochelen’ met prijzen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 10 juli.

Foto: Premium Group (Jörg Arntz en Anita Tillmann)

Premium-oprichter Tillmann stapt terug

Anita Tillmann, oprichter van de Duitse beursorganisatie Premium Group, draagt haar operationele werkzaamheden over aan haar compagnon, managing director Jörg Arntz en het managementteam. Dit laat Tillmann, die bijna 21 jaar verantwoordelijk was voor het management van de Berlijnse beurzen Premium en Seek, weten in een statement. Ze blijft wel beschikbaar als strategisch adviseur.

Tillmann zegt de operationele taken met een gerust hart over te doen aan Arntz en het ‘ervaren managementteam’. “Samen met ons team hebben we een internationaal netwerk in de mode-industrie opgebouwd en veel goede vrienden gemaakt. Dankzij onze platte hiërarchie, de uitgesproken teamgeest en de goede relatie met onze aandeelhouders werken we volgens het motto: teamwork makes the dream work.” Premium en Seek vinden deze week – 11 en 12 juli – plaats in Berlijn.

Humanoid failliet

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Humanoid is failliet. Eind juni vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan. Dit is nu op 7 juli omgezet naar een faillissement blijkt uit het faillissementsdossier en dit wordt bevestigd door het merk. Achter de schermen zijn de aandeelhouders bezig met een doorstart, laat internationaal sales en marketingdirecteur Daan Berkhoff weten. De huidige bedrijfsactiviteiten blijven vooralsnog operationeel. 

Het Arnhemse label ging in 2021 failliet en startte vrij snel erna door, na de overname door oprichter Sandra Harmsen en financieel directeur Maikel van den Dungen. Zij redden het merk door de gezonde delen van het bedrijf te kopen. Humanoid bestaat sinds 1981.

Consumentenbond: winkeliers goochelen met adviesprijzen

Consumenten worden nog steeds op het verkeerde been gezet bij aanbiedingen. Volgens de Consumentenbond hebben retailbedrijven ondanks strengere wetgeving een sluipweg gevonden via zogenaamde adviesprijzen. De strengere regelgeving voor aanbiedingen, van kracht sinds 1 januari 2023, geldt niet voor adviesprijzen. Volgens de consumentenorganisatie worden deze prijzen juist veelvuldig ingezet om het voordeel groter te laten lijken.

“Een winkelier kan bijvoorbeeld zijn prijs verhogen van 400 euro naar 500 euro en toch adverteren met 50 procent korting”, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. “Want als de adviesprijs duizend euro is, mag dat. De winkelier overtreedt de wet dan niet. Daar gaat dus iets mis.” De Consumentenbond hield drie maanden lang de prijzen bij van honderd grote webwinkels en twintig drogisterijen en supermarkten. In 2024 wordt de wet geëvalueerd. De Consumentenbond pleit voor aanscherping van de wet en een einde aan het adverteren met adviesprijzen en ‘elders’ prijzen. De organisatie hoopt dat consumenten zo beter beschermd worden door schijnvoordeel.

Winkelplatform Haarlemsewinkels.nl vernieuwd

Het lokale retailplatform Haarlemsewinkels.nl is vernieuwd. Donderdag 5 juli plaatste Robbert Berkhout, wethouder voor economische zaken in Haarlem, officieel de eerste bestelling op de website. Haarlemsewinkels.nl wordt via een coöperatie van retailers bestuurd en is mede mogelijk gemaakt door de steun van onder andere de gemeente Haarlem, de provincie Noord-Holland, BIZ Haarlem en Rabo Ondernemers Impuls.  

Via het platform kunnen consumenten lokaal en digitaal winkelen bij ondernemers uit Haarlem. Volgens de initiatiefnemers vergroot dit de economische kracht van de stad. De vernieuwde site biedt gebruiksgemak, centraal beheer van verkoopkanalen en helpt bij het vergroten van online aanwezigheid en conversie. “Wij geloven in samenwerking”, zegt ondernemer Arjen Soellaart van de gelijknamige outdoorwinkel. “Haarlemsewinkels.nl is een uitstekende manier om onze klanten te bereiken. Een aantal consumenten komt nu eenmaal niet naar de stad. Wij merken in elk geval dat we dankzij het platform klanten helpen die nog niet eerder bij ons in de winkel zijn geweest. Dat hoor ik ook van andere deelnemers.”