TOP

Ivy & Oak opent pop-up stores, negende winkel voor My Jewellery en minder retailers failliet in februari

Het Duitse vrouwenmodemerk Ivy & Oak opent dit voorjaar twee pop-upstores in Nederland. My Jewellery opent een nieuwe winkel en verhuist de flagshipstore naar een groter pand. En Levi Strauss haalt honderden miljoenen dollars binnen met zijn aanstaande beursgang. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 12 maart.

Ivy & Oak opent pop-up store

Het Berlijnse vrouwenmodemerk Ivy & Oak heeft op 11 maart voor het eerst een pop-up store geopend in Nederland. Van 11 tot 31 maart is de collectie te koop bij De Bijenkorf in Eindhoven en van 22 april tot 12 mei in De Bijenkorf in Amsterdam. Verder lanceert het merk dit voorjaar de eerste maternity capsulecollectie. De milieubewuste collectie is gemaakt van plantaardige vezels als viscose en cupro en bestaat uit vier jurken, drie blouses en twee trouwjurken. Ivy & Oak werd in mei 2016 opgericht in Berlijn en is inmiddels in 28 landen te koop via de eigen webshop, zelfstandige retailers en via platforms als Zalando en About You. Ivy & Oak brengt ‘occasionwear’, met name avond- en bruidsmode. Een van de investeerders is Brightfolk A/S, de eigenaar van Bestseller. Het merk is verder lid van Sedex, dat bedrijven helpt in het opzetten van een duurzame en verantwoorde productieketen.

Ivy  Oak ss19 4 Ivy  Oak ss19 5

Nieuwe winkels voor My Jewellery

My Jewellery opent op 30 maart haar negende winkel in Nijmegen. Het pand aan de Pauwelstraat is gelegen in een zijstraat van de Molenstraat, de hoofdstraat van het winkelgebied in Nijmegen. De nieuwe winkel zal knus aanvoelen met een oppervlakte van ongeveer 70 vierkante meter in de kenmerkende huisstijl: een houten vloer, roze tegelwand achter de toonbank, roze velours gordijnen, roze neonverlichting en goud gecombineerd met marmer voor de meubels. Verder verhuist de eerste winkel in ’s-Hertogenbosch op 16 maart naar een groter pand een paar meter verderop en wordt met 170 vierkante meter drie keer zo groot. Daarnaast lanceert het sieraden- en modemerk vanaf komend jaar ook schoolspullen, die te koop zullen zijn bij Bruna en Hema.

Pinterest voor retailers

Pinterest rolt een aantal tools uit voor retailers om hun producten via het platform te verkopen. Dat meldt Emerce. Met Catalogs kunnen ze bijvoorbeeld hun volledige catalogus op Pinterest laten zien én hun collectie verkopen. Deze mogelijkheden waren er in het verleden ook al, maar slechts voor een select aantal partners. Ook kunnen retailers meer doen met persoonlijke aanbevelingen voor de gebruiker. Verder is Pinterest Shopping Ads breder beschikbaar voor retailers in het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw Zeeland en Ierland. Pinterest heeft 250 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en gaat later dit jaar naar de beurs.

587 miljoen dollar voor Levi’s na beursgang

Levi Strauss verwacht tot wel 587 miljoen dollar (ruim 522 miljoen euro) op te halen met zijn aanstaande beursgang, maakte de jeansproducent gisteren bekend volgens Nu.nl. Het bedrijf verwacht 36,7 miljoen aandelen te verkopen voor een prijs tussen de 14 en 16 dollar. Met de beursgang keert Levi’s na meer dan dertig jaar terug op de beurs. In november maakte het bedrijf bekend terug te keren op de beurs. Toen werd nog gesproken over 100 miljoen dollar dat zou moeten worden opgehaald.

Minder retailers failliet

Er gingen 26 retailers failliet in de Nederlandse detailhandel in februari 2019. Dat zijn er vier minder dan in januari. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Ten opzichte van februari vorig jaar ging één retailer meer failliet. Het waren in februari vooral winkels in recreatieartikelen en ‘overige huishoudwaren’ die failliet gingen (van allebei zeven). Er wordt echter niet uitgesplitst naar mode- en schoenenzaken, die vallen onder winkels in overige artikelen. Daarvan gingen er vijf failliet.