TOP

Hoe gaat het met Kookaï?

Regelmatig neemt Textilia een vrouwenmodemerk onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?'. Dit keer spraken we met Ruud Naarden, de Nederlandse agent van Kookaï.

Sinds wanneer: “Ik ben sinds 2005 agent van Kookaï, maar ik werkte eerder voor het Franse merk. In totaal werk ik al 23 jaar voor Kookai en ze zijn ruim 25 jaar actief op de Nederlandse markt.”

Doelgroep: “De jong volwassen vrouw vanaf een jaar of 26 tot zeker 45. Vroeger was het merk erg jong en trendy, maar Kookaï heeft duidelijk een switch gemaakt naar een volwassen klant, die middenin het leven staat en weet wat er te koop is. Ze heeft oog heeft voor mooie stoffen en draagcomfort, is geen trendsetter, maar wel een trendvolger. Kookai heeft een frivool Frans, Parijs handschrift. De maatvoering is uitgebreid tot een Hollandse maat 44, wat winkeliers meer mogelijkheden biedt.”

Waar staat het merk voor: “Kookaï brengt mix en match-collecties, met zeer veel combinatiemogelijkheden. De collecties zijn niet opgebouwd uit voorgekauwde sets van jasjes met hetzelfde rokje of pants en of tops.”

Winkelverkoopprijzen: “Een jurkje kost rond de €80-€90, t-shirts gaan vanaf €35, pantalons starten bij €75 en zomerjacks zijn rond de €150.

Bij wat voor soort winkel past Kookai: “Modehuizen of zelfstandige boetieks waar het verkooppersoneel aandacht heeft voor de klant, goed kan adviseren en de combinatiemogelijkheden van Kookaï kan laten zien. Het liefst bij winkels waarbij de eigenaar nog de inkoop en de verkoop doet. De ouderwetse stenen boetiek eigenlijk.”

Wat is de kracht van het merk: “Ondanks het mix en match-principe zijn ze goed in staat om het handschrift vast te houden. Dit handschrift bestaat uit het gebruik van dessins, prints en vrolijke kleuren. De eigenwijsheid is de kracht.”

De verkoopperiode voor winter 2013-2014 is bezig, hoe gaat het tot nu toe: “Veel budgetten staan onder druk en dat merken alle labels. We kabbelen toch redelijk door de crisisjaren heen. Er zijn geen uitschieters en geen dalers. We hebben veel oude vertrouwde klanten, waar we aardig op kunnen bouwen. Vanaf volgende maand gaan we de weg op, de tweede collectie winter 2013 verkopen. Winkeliers waarderen dat wij ze vrijblijvend bezoeken in plaats van dat zij altijd maar naar de showroom in Amsterdam moeten komen.”

Wat is de inspiratie voor winter 2013-2014: “Veel barok en hippie-achtige invloeden worden met elkaar gecombineerd. Dit levert een verrassend beeld op. Denk aan paisley dessins met truien in fel colourblocking. Een niet voor de hand liggende combinatie.”

Leveringen: “Kookaï maakt vier collecties per jaar, twee per seizoen. Iedere eerste collectie bestaat uit 250-300 stuks, de tweede ronde uit 130 stuks wat ruime inkoopmogelijkheden oplevert. Van juli tot en met oktober wordt er iedere week een plukje geleverd. Kookai levert nooit de hele order in een keer uit.”

Wat is je belangrijkste doel dit seizoen: “Het doel is om het merk breder in de markt zetten. We hebben nu o’n 90 klanten. Ik zal in Nederland nooit 250 verkooppunten kunnen krijgen, maar ik, zou wel graag naar 150 willen.”

Verkoopinformatie:
Fashion Acts
06-54304215