TOP

Hoe gaat het met Gaastra?

Sinds januari 2013 is Mark van der Wal de nieuwe directeur van Gaastra, dat onderdeel is van de McGregor Fashion Group. Aan Textilia vertelt hij hoe het gaat met het Nederlandse nautische merk en wat hij anders gaat doen dan zijn voorganger.

Om maar met de deur in huis te vallen: hoe gaat het?

“De omzet van Gaastra is stabiel. We zien wel verschillen qua markten. Waar crisis gaande is, zoals Nederland, België en Frankrijk, is het zwaar om de bestaande omzet vast te houden. Maar we groeien in Duitsland, dat is een sterke markt. De totale omzet is licht gestegen, maar de marges staan wel onder druk. We hebben gelukkig genoeg vet op de botten om dat op te vangen en te blijven investeren, vooral in de collectie en marketing.”

Waar zit de groei?

Gaastra heeft een hele trouwe, stabiele consumentengroep. Daar zijn we ontzettend blij mee en die willen we graag behouden. Maar we willen ook een nieuwe consument bereiken. Daarom hebben we de jeanslijn Blue neergezet. Onze doelgroep is ongeveer 35+, maar met Gaastra Blue richten we op 25+ én op onze huidige doelgroep tijdens een ander draagmoment. Maar we zullen zeker ook blijven innoveren met Gaastra Sport. Dat is nog steeds onze grootste lijn.”

Wat ga je anders doen dan je voorganger?

“Ik wil meer terug naar de core business: fashion follows function. Het nautische hebben we nooit verlaten; alleen hebben we te weinig geïnvesteerd in het functionele. Terwijl dat toch ons unique selling point is. Daarom investeren we in innovatie en kijken we naar de behoeftes van de consument. Zo introduceren we in de Blue-lijn waterafstotende jeans en voor kinderen broeken van supersterk kevlar denim, zodat er geen gaten bij de knieën ontstaan.”

Staan winkeliers open voor nieuwe dingen?

“Zeker in deze tijd is dat best lastig. Veel winkeliers zien hun omzet teruglopen en gooien er eerder merken uit dan dat ze er nieuwe bijnemen. Maar ik denk dat als je gaat aanpassen aan een teruglopende markt, je uiteindelijk zorgt voor een selfulfilling prophecy. Het gevaar in de markt is dat iedereen achterelkaar aan gaat lopen en hetzelfde gaat doen. Maar je moet jezelf juist onderscheiden en andere dingen verkopen dan de buurman.”

En de rol van internet?

“Ik zie internet niet als een bedreiging. Het omzetaandeel van internet is nu gemiddeld 6% en gaat volgens de experts groeien naar 20%. Dat betekent dat het merendeel nog steeds bij de fysieke retail gekocht zal worden. Gaastra heeft een omnichannel strategie en we willen de retailer mee laten profiteren van de ontwikkelingen via internet. Bijvoorbeeld door de consument de mogelijkheid te geven een artikel dat niet voorradig is zonder extra kosten in de winkel te bestellen en naar keuze thuis of in de winkel bezorgd te krijgen. De winkelier profiteert daar dan ook weer van via een vergoeding.”

Wat is jouw doel met Gaastra?

“Ik wil heel graag dat het een begeerlijk merk is. Niet iedereen hoeft het te kopen, maar ik hoop dat mensen zien dat het een mooi merk is en er respect voor hebben. Dat ze zien dat we met mooie dingen bezig zijn en liefde voor het product hebben. Daar is Gaastra groot mee geworden en dat wil ik weer sterk maken.”