TOP

Factuur mag voortaan per e-mail

Het bedrijfsleven wordt verlost van een berg papieren rompslomp. De Belastingdienst heeft bepaald dat ondernemers elkaar voortaan ook per mail facturen mogen sturen. Dit levert een besparing op van jaarlijks €600 miljoen.

Ondernemers mogen elkaar per direct ook rekeningen via email versturen. De Belastingdienst accepteert bij aangiften van bedrijven voortaan ook nota’s die via e-mail zijn verstuurd, net zoals bij particulieren al het geval is. Voorheen moesten bedrijven kunnen aantonen dat de bonnen aan allerlei echtheidskenmerken voldoen en moesten facturen voldoen aan allerlei regels. Staatssecretaris De Jager van Financiën maakte het nieuws bekend in een interview met De Telegraaf, waarin hij zegt: “Dit is een gigantisch gebaar naar het bedrijfsleven, zonder dat het de belastingbetaler geld kost.”

Deze administratieve lastenverlichting levert het bedrijfsleven in Nederland een besparing op van jaarlijks €600 miljoen. Door hun rekeningen per e-mail te verzenden, kunnen ondernemers besparen op papier- en verzendkosten. Ook het verwerken en bewaren van facturen gaat nu makkelijk via de computer. Ondernemers zijn nu vaak uren bezig met het verwerken van papieren.