TOP

VF Corporation plust dankzij outdoor

Het Amerikaanse kledingconcern VF Corporation heeft in 2008 een omzetplus geboekt van 6% naar 7,6 miljard dollar (5,9 miljard euro). Vooral de outdoortak droeg bij aan de plus.

Ook VF Corporation heeft last van het verslechterde economische klimaat. Met name het vierde kwartaal van 2008 was moeizaam, het bedrijf moest een omzetteruggang van 2% noteren. Het bedrijf dankt het positieve omzetresultaat over 2008 vooral aan de outdoortak, met onder andere de merken Napapijri, Eastpak en The North Face. Hier steeg de omzet in 2008 met 15% naar 2,7 miljard dollar (2,1 miljard euro). In de segmenten jeans (oa. Wrangler en Lee) en sport (oa. Nautica en John Varvatos) ging het beduidend moeizamer en nam de omzet zelfs af. De nettowinst van het concern steeg met 2% naar 603 miljoen dollar (468 miljoen euro).

Eind 2008 kondigde het bedrijf al bezuinigingsmaatregelen aan, waarmee per jaar zo’n 100 miljoen dollar bespaard moet worden. Ook de Nederlandse afdeling VF Benelux (vooral actief met jeansmerken Lee en Wrangler) is gereorganiseerd. Beide merken hebben een nieuwe look, een volledig nieuw team en een nieuwe locatie.