TOP

30 jaar Martin Menswear in Hardenberg: ‘Samenwerken met je collega-ondernemers is nu heel belangrijk’


Mannenmodezaak Martin Menswear in Hardenberg bestaat deze maand 30 jaar. Wat zijn de belangrijkste lessen die eigenaren Martin en Dianne Olijve hebben geleerd? “Om succesvol te zijn moet je keuzes maken. Wij hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om te stoppen met de gemengde winkel.”

Hoe ben je 30 jaar geleden met Martin Menswear begonnen?

Martin Olijve: “Ik ben in deze winkel als weekendhulp begonnen en er vervolgens fulltime gaan werken. Anderhalf jaar later konden mijn vrouw en ik het overnemen, dat was in 1989. Ik wilde altijd al een winkel beginnen, in principe een sportzaak, maar toen de vorige eigenaar ons deze winkel ter overname aanbood, zijn we erin gestapt. Verkopen konden we, maar met inkopen hadden we weinig ervaring. Daar heeft de vorige eigenaar ons bij geholpen. Hij had zelf nog een zaak en samen met hem hebben we inkoop nog vijf jaar lang gedaan. Inkopen moet je leren. Het is belangrijk dat je leert aanvoelen wat je consument zoekt, maar ook dat je de juiste modellen inkoopt. Als je dat niet goed doet, verkoop je ook niet goed.”

Verkoop je nog merken uit die begintijd?

“We hebben geen merk meer van toen. De meeste bestaan ook niet meer. Momenteel voeren we zo’n twintig merken, zoals Hugo Boss, Vanguard, Cast Iron en Cavallaro. Met de meeste werken we lang samen. Verleden jaar hebben we de winkel verbouwd en ingedeeld in verschillende segmenten namelijk jeans, sportieve en nette casual en een formeler gedeelte. Merken selecteren we op die segmenten. We hebben verschillende doelgroepen, mannen tussen de 25 en 70 jaar, maar de kern is nog steeds tussen de 30 en 60 jaar. We willen ook graag jongere aanwas hebben, van rond de 25 jaar en daarom hebben we ook Dstrezzed toegevoegd.”

 

Wat is jullie specialiteit?

“Het gaat om het totaal, denk ik. Mensen moeten zich hier prettig voelen, van binnenkomst tot vertrek en alle momenten daartussen. Hier hangt een gemoedelijke sfeer. Klanten mógen iets kopen, ze móeten niet iets kopen. Niet opdringen, dat is hier belangrijk, in combinatie met een eerlijk advies. Staat iets niet dan moet je het ook kunnen zeggen. Als dat gebeurt, probeer je mensen op andere gedachten te brengen. Wanneer iemand de deur uit gaat met iets dat niet staat, is dat ook geen visitekaartje voor ons.”

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie hebben geleerd?

“Altijd je eigen visie volgen en keuzes durven maken. We zijn in 1989 begonnen met de verkoop van mannen- en vrouwenkleding, maar uit de praktijk bleek dat wij ons ons meer focusten op mannen. Ons assortiment bestond altijd voor slechts 30 procent uit vrouwencollecties. Dat konden we minder goed verkopen. Toen we in 1998 voor het eerst de zaak gingen uitbreiden, zijn we daarom volledig overgestapt op mannen. Wij vinden dat je voor een gemengde zaak minstens 500 vierkante meter nodig hebt wil je daar succesvol mee zijn. Die oppervlakte hebben we niet. We wilden doen waar we goed in zijn en daarom hebben we de keuze gemaakt.”

Hoe ervaar je het retailen nu?

“Natuurlijk erg leuk, want je bent ondernemer. Maar vergeleken met onze begintijd waarin je precies wist wat je moest inkopen en zonder al die verschillende verkoopkanalen, is er nu natuurlijk niks meer zeker. Dat maakt het ook uitdagend. Dat hele retaillandschap is veranderd. Niet alleen landelijk, maar in elke plaats. Je kunt die veranderingen zelfs terugzien op straatniveau. Als je in een stad in de verkeerde straat zit, kun je al tegen problemen aanlopen. Onze locatie is gelukkig goed, in een drukke winkelstraat die aan een pleintje grenst. Hardenberg is een stad met 20.000 inwoners. Anders dan in een grote stad als Zwolle waar een groot aanbod is, moet je hier zorgen dat je aanbod hebt dat past bij de stad. Daarvoor is samenwerken in de stad heel belangrijk geworden.”

Wat vind je op dit moment belangrijk, als het om ondernemen gaat?

“Samenwerking met je omgeving is nog belangrijker dan vroeger. Contact onder elkaar is afstandelijk, minder persoonlijk geworden. Hoe dat komt? Ik denk doordat er minder zelfstandig winkeliers zijn, personeelswisselingen in de winkels. Ondernemers kennen elkaar niet meer zo goed ze elkaar vroeger kenden. Daarom proberen wij in de stad verbinding te maken, je moet het toch samen doen. Je kunt wel in je eentje blijven ondernemen, maar als uiteindelijk je winkelstraat leegloopt heb je ook geen toekomst.”

 

Op welke manier werk je samen met je collega’s in de stad?

“Ik zit in het bestuur van het centrummanagement. We komen elke maand bij elkaar om onder meer te bespreken hoe we die consument naar de stad kunnen blijven trekken. We hebben een uitgebreide evenementenkalender met daarop onder meer straattheater, modeshows en een foodtruckfestival. Daarnaast brengen we zes keer per jaar een papieren krant uit waarin de ondernemers zich profileren, van zelfstandig retailers, tot ketens en franchisenemers.”

Hoe gaat het met de verkoop?

“De chino’s van Mason’s lopen goed, evenals de overhemden John Miller en Ledub. De schoenen van Giorgio springen er steeds uit. Jeans blijven altijd vaste waarde, dat is onze basis.”

‘Ik denk dat de stenen winkels altijd zullen blijven, maar dat we met minder vierkante winkelmeters toe kunnen.’

Hoe zie je de toekomst van retailen, en van je eigen winkel?

“Veranderingen volgen elkaar snel op. Ik denk dat de stenen winkels altijd zullen blijven, maar dat we met minder vierkante winkelmeters toe kunnen. Het aanbod is te groot. Wij zitten met onze eigen winkel van 230 vierkante meter letterlijk aan onze max, we kunnen namelijk fysiek niet meer uitbreiden. Maar dat is ook niet de wens. We hebben net verbouwd en zijn daar nu tevreden over.”

 

“Binnenkort gaan we starten met instoremarketing, waarvoor een informatiezuil wordt geplaatst waarop we de totaalcollectie van merken kunnen tonen en bestellingen plaatsen. Verder moeten we bekijken hoe we ons nog beter presenteren op de verschillende verkoopkanalen, met de winkel als basis. We hebben een webshop, maar willen die meer als servicekanaal inzetten. Ook moeten we nog ondervinden hoe we social media succesvol kunnen inzetten. Dat blijft een uitdaging.”

Hoe vieren jullie het 30-jarig bestaan?

“Met verschillende acties in september en oktober. Geen kortingen, maar cadeaus verloten, zoals tassen en spijkerbroeken. En we willen nog een keer een weekendevent doen, maar dat plan is nog niet helemaal af. We sluiten af met een Vanguard Road Tour op 2 november, waarbij er een motor voor de deur komt en klanten bij een bepaald besteed bedrag een tas cadeau krijgen. We vieren het dus met de klanten.”

 

 

Facts

Winkel: Martin Menswear in Hardenberg

Open sinds: 1989

Oppervlakte: 230 m2

Doelgroep: 25-60 jaar

Personeel: 2 parttimers

Merken: o.a. Cast Iron, Cavallaro, Dstrezzed, Mason’s, Hugo Boss, John Miller, Ledûb, Thomas Maine, Vanguard, Bob, Van Gils.

FOTO’S: Martin Menswear