TOP

Onderbroekenmerk Pockies wil fysieke winkels in

Het Nederlandse merk Pockies startte in 2014 als experiment van drie mannen die wel brood zagen in boxershorts met zakken. Inmiddels verkoopt het label inmiddels ook T-shirts en sweaters. Wat is de ambitie? “We willen nu uitbreiden naar de fysieke winkels.”

Waar staat Pockies voor?

Mede-oprichter Michiel Dicker: “Pockies is bedoeld om het zondaggevoel te creëren van vrijheid en nonchalance, van lekker in je onderbroek op de bank hangen. Het idee om een boxershort met zakken te maken ontstond vier jaar geleden toen ik zelf die zakken miste om even snel m’n telefoon in te stoppen. Samen met mijn vrienden Rob ten Hoove en Karel Bosman hebben we toen deze onderbroek bedacht. Met succes, we hebben in 3,5 jaar tijd totaal zo’n 120.000 producten verkocht.”

Pockies_Venour_Klein

Nieuw campagnebeeld voor de samenwerking tussen Pockies en creatief bureau Venour.

Op wie richt jullie merk zich?

“In het begin werden onze shorts veelal gekocht door studenten. Maar we zien nu dat het doorsijpelt naar andere doelgroepen, zoals de vaders van die jongens. Dat komt doordat Pockies het goed doen als cadeau-artikel. Daardoor komt ons product ook op plekken waarvan we niet hadden gedacht dat we die zouden bereiken, zoals dorpen waarvan we zelf nog nooit van hebben gehoord. Wij dachten dat we een echt stads artikel brachten. Het is fijn dat de omzetten groeien en dat we er onze salarissen van kunnen betalen, maar het is toch wel het tofst als merkt dat de bekendheid van je merk groeit.”

Wat voor soort winkels past bij Pockies?

“Pockies liggen in de nettere mannenmodezaken, maar worden net zo goed verkocht in een hippe skate- of conceptstore. Dat komt denk ik doordat we een laagdrempelig merk zijn. We hebben één bijzonder verkooppunt, een supermarkt in Groningen. Die zit in het buurtje waar wij destijds woonden en waar we ons ontbijt kochten. De eigenaren zijn ook onze vrienden, het is de enige zaak waar we aan leveren zonder tussenkomst van de distributeur.”

Pockies milesbank

Jullie verkopen inmiddels meer dan alleen boxershorts voor mannen, zoals een djellaba en een boxer voor vrouwen. Waarom?

“We denken altijd wel na over uitbreiding, maar lang niet alle ideeën voeren we uit. De vrouwenlijn zijn we gestart omdat er vraag naar was. We zijn daar pas na twee jaar mee begonnen, want eerder was er geen geld voor. We hebben nooit extra geld in het bedrijf gestoken. Met een startkapitaal van 6.000 euro hebben we eerst geïnvesteerd in de mannencollectie. Sommige producten testen we in kleine oplage, niet alles wordt een groot succes. Zo hebben we het T-shirt met logo uitgebracht voor onze fans, het blijkt dat het grote publiek dat minder interessant vindt. In de djellaba’s hadden we direct vertrouwen. We hebben ze zelf ooit meegenomen uit Libanon, en toen kwam dat item tijdens een brainstormsessie terug. Het past bij onze filosofie. Het is een heel chill item waarin twee sleuven zitten, geen zakken, waardoor je je handen rechtstreeks in de zakken van je Pockies kunt steken.”

Hoe doet de boxershort met zakken voor baby’s het?

“Dat is geen moneymaker, ik denk dat we er een paar duizend van hebben verkocht. Dat is prima. We hebben die uitgebracht omdat we het lachen vinden.”

Pockies werd aanvankelijk alleen online verkocht, nu willen jullie de fysieke retailer inschakelen. Wat bieden jullie de winkeliers?

“Om klanten naar de winkel te lokken, hebben we een kluis laten maken die van winkel naar winkel reist in Nederland. Klanten die een Pockie kopen, kunnen hun broek hierin laten opsluiten in ruil voor tweede Pockie. Het idee erachter is dat als je onze onderbroek draagt, je geen broek met zakken meer nodig hebt. De broek kunnen ze later ophalen, als ze die nog willen dan. Daarbij hebben we speciaal displaymateriaal laten maken, het Hockie. Dat is een doos waarin patronen van de Pockies heel goed uitkomen. Elke winkelier krijgt er twee en als je een bepaald aantal onderbroeken hebt verkocht, krijg je er een doos bij. Die dozen zijn stapelbaar, dus op den duur kun je er een kast van maken. En qua collectie hebben we nu twintig verschillende patronen, waarvan 12 in de nos-collectie. Met ingang van volgende jaar lanceren we elke twee maanden twee nieuwe patronen, zodat het fris blijft voor de consument. De marge is 2.4.”

Pockies-78

Jullie gaan regelmatig samenwerkingen aan met merken en mensen. Wat is daar het idee achter?

“Op die manier maken we reclame voor ons merk. Dat doen we alleen met die merken en mensen die we zelf ook tof vinden. De meest recente samenwerking is die met creatief bureau Venour. Met hen hebben we een onderbroek met getekende hoofden gelanceerd, conform hun huisstijl. Met dj Tony Junior hebben we een boxer panterprint gemaakt, dat is zijn signature. Die print is ook in de vrouwenlijn opgenomen. Samen met rapper Hef hebben we inmiddels al vier onderbroeken uitgebracht.”

Wat kunnen we nog verwachten van Pockies?

“We zijn met verschillende dingen bezig. Momenteel leveren we de shorts voor de feestdagen uit. En we zijn bezig met nieuwe producten, maar daar kan ik helaas nog niets over kwijt nu. Daarbij kijken we ook naar onze productie. We produceren in Pakistan en qua arbeidsomstandigheden in de fabriek zit het goed, maar de stoffenproductie kan meer sustainable. Uiteindelijk willen we naar gots-certificering, daarvoor kijken we ook naar de mogelijkheden in Europa.”