TOP

House of Einstein: ‘We willen laten zien hoe kleding bijdraagt aan zakelijk succes’

Online shoppingservice House of Einstein heeft onlangs Jorg Ruis uitgeroepen tot Best Geklede Ondernemer van 2018. Mei Ling Tan, mede-oprichter van het bedrijf, vertelt over de verkiezing. “We willen zakelijk geklede mannen in de spotlight zetten en inspireren.”

Het is de tweede keer dat House of Einstein de verkiezing voor Best Geklede Ondernemer organiseert. Textilia sprak mede-oprichter Mei Ling Tan over deze prijs.
 
Wat is het doel van de Best Geklede Ondernemer-verkiezing?

 
“Enerzijds is het doel is om mannen die zakelijk gekleed gaan een keer in de spotlight te zetten en andere mannen hiermee te inspireren. Vroeger droegen werkende mannen een zakelijk uniform – het pak – maar dat is heel erg aan het veranderen. Je ziet dat er meer informelere bedrijfsculturen ontstaan, en wij vinden het dus leuk om op zoek te gaan naar iemand die een rolmodel is daarbinnen. Iemand die laat zien hoe je kleding kunt laten werken voor je zakelijke succes. Er komen steeds meer ondernemers die het boegbeeld worden van hun bedrijf, zoals Pieter Zwart van Coolblue en Olcay Gulsen van Supertrash. Dat worden bijna een soort van celebrities. Het is als ondernemer dus belangrijk om stil te staan bij je stijl, omdat dit ook iets zegt over je bedrijf.”

Hoe is de selectie van ondernemers tot stand gekomen?
 
“We hebben eerst zelf een top-10 van ondernemers samengesteld. Daar hebben duizenden mensen een stem over uitgebracht. Toen kwam daaruit de top-3 voort bestaande uit Edouard Schaepman van Tribes, Alfredo Silva van Fromanteel en Jorg Ruis van Culture Builders. Uiteindelijk heeft een vakjury bestaande uit onder anderen Sander Schimmelpennick (hoofdredacteur van Quote) en Remy Gieling (hoofdredacteur van Sprout) de winnaar bepaald. De jury vond de kledingstijl van Jorg Ruis het meest overtuigend, vooral vanwege zijn veelzijdigheid en humor.”

IMG_6324
Jorg Ruis is volgens House of Einstein de Best Geklede Ondernemer van 2018
 
Wat levert de benoeming de winnaar op? En jullie?
 
“De winnaar krijgt natuurlijk kleding van ons en we gaan nog een fotoshoot doen met hem. Voor ons levert het een lijst met rolmodellen op. En dat mensen zich er nog bewuster van worden dat kleding als leidinggevende of ondernemer extra belangrijk is. Zoals ook Remy Gieling van Sprout zei: ‘Het gaat altijd over ondernemerschap maar dit wordt nooit meegenomen’. Ook past deze verkiezing goed bij onze merkbeleving. We willen uitstralen wie onze community is: onze klanten zijn niet intrinsiek geïnteresseerd in mode, die kopen geen modebladen. En dit ligt precies op het snijvlak van wat wij interessant vinden: het gaat over kleding maar toch ook over de professionele hoek. Daarnaast levert het ons behalve naamsbekendheid  ook kennis en een netwerk op.”
 
Wat is je advies aan andere retailers die veel ondernemers kleden?

 
“Mijn advies zou zijn: richt je op situationeel kleden. Dus dat de kleding wordt aanpast aan een bepaalde situatie en bepaald doel. Zo zegt Jorg Ruis ’als ik me slecht voel, trek ik juist een pak aan. Dan geeft me dat extra kracht’.  Tegelijkertijd zie je dat steeds meer mensen van het pak afstappen omdat ze zich willen mengen met hun klant of wie ze willen adviseren; dat zie je bijvoorbeeld veel in de consultancy. Anderen hebben als doel  om mensen wakker te schudden of te inspireren. Daarom dragen sommige ondernemers juist als ze gaan presenteren bij een bank een typische ‘startup-outfit’: een hoodie, T-shirt en sneakers. Dat is op dat moment het verhaal dat ze naar buiten willen uitdragen. Maar bij een andere gelegenheid willen ze juist weer meer professionaliteit uitstralen. Kortom: ik denk dat het belangrijk is om mensen te vragen naar welke situatie ze zich willen kleden en wat ze willen bereiken.”