TOP

Black Friday: margespook of mooie kans? 8 tips & tricks voor ondernemers

De retail maakt zich op voor de grootste Black Friday in Nederland tot nu toe. Vrijdag 23 november wordt volgens onderzoekers een gekkenhuis. Hoe kan je als ondernemer het beste dealen met de jungle aan deals?

Onderzoek na onderzoek concludeert dat het van oorsprong Amerikaanse kortingsfestijn Black Friday in een snel tempo terrein wint in Nederland. Waren het aanvankelijk grote spelers die op deze novembervrijdag met acties strooiden, inmiddels zien ook zelfstandige (mode en schoenen)retailers deze dag steeds vaker als een belangrijk agendapunt. 

Een op de vijf

Ook consumenten zijn de afgelopen jaren gewend geraakt aan dit fenomeen. Bijna negen op de tien Nederlanders weten inmiddels wat Black Friday is, meldt onderzoeksbureau Motivaction. Een stijging van maar liefst 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Ruim een kwart (26%) verwacht vrijdag 23 november of in de dagen erna op koopjesjacht te gaan. In 2017 was dit nog 14 procent. Ruurd Hielkema, senior researcher bij Motivaction: “Zelfs als we deze verwachtingen corrigeren voor ‘overclaiming’ is het nog reëel om te stellen dat een op de vijf consumenten mee gaat doen aan Black Friday.” 

Top 5 producten

Wat opvalt is dat 18 tot 24-jarigen het beste op de hoogte zijn van Black Friday. Zij participeren dan ook meer dan gemiddeld. Bovenkleding (31 procent), schoenen (28 procent) en parfum/eau de toilette (26 procent) zijn deze dag de meest gezochte producten. Deze top vijf wijkt nauwelijks af van die van 2017.

Wisselend ontvangen

Uit rondvraag van Schoenvisie blijkt dat de groei van het retailverschijnsel wisselend wordt ontvangen door ondernemers uit de mode- en schoenenbranche. Waar de een Black Friday als een mooie kans ziet om klanten extra te verwennen, vindt de ander het geven van kortingen op dit moment in het seizoen ‘zonde van de marges’. Weer anderen voelen de druk om mee te doen, omdat ze in een winkelgebied zijn gevestigd dat actief inspeelt op deze dag. 

Of je iets ziet in Black Friday of niet: hoe kan je als ondernemer het beste dealen met de jungle aan deals? We stelden 8 tips & tricks samen:

1. Neem de tijd voor een gedegen voorbereiding.

Bepaal wat bij jouw concept past, qua activiteiten, kortingen, give-aways en andere extra’s. Ga je voor acties of wil je op een andere manier onder de aandacht komen? Begin ook tijdig met on- en offline communiceren van je acties. Doordat nog niet iedere consument bekend is met Black Friday en het tijdstip ervan, creëer je op deze manier bewustzijn voor het event en jouw activiteit.

2. Als je iets doet, doe het dan goed.

Er is zoveel verkrijgbaar en te doen op en rondom Black Friday dat je creatief moet zijn, wil je opvallen. Dit hoeft niet per definitie met hoge korting te zijn. Iets unieks aanbieden of een andere opmerkelijke actie kan ook effect hebben. “Durf een statement te maken”, zegt retailspecialist Carin Frijters van CF Retail. “Hoe aparter, hoe beter. Organiseer een vip-avond, geef een tweede paar schoenen gratis aan de eerste 10 klanten of geef zoals grote bedrijven een flashkorting.” 

3. Geef kortingen van minstens twintig procent.

Onderzoek wijst uit dat 85 procent van de consumenten minimaal een dergelijke afprijzing verwacht. Twintig procent ziet zelfs liefst 50 procent of meer van de aankoopprijs afgaan.

4. Selecteer actie-artikelen.

Kortingen geven betekenen margeverlies. Beter is het om een selectie van actie-artikelen te maken. Bijvoorbeeld een aantal trekkers – die heb je echt nodig om de aandacht te trekken – naast slowmovers van het lopende seizoen of mooie/kwalitatieve items van eerdere seizoenen. 

5. Wees eerlijk over de kortingen die je geeft.

Consumenten vergelijken steeds vaker producten en zeker rond Black Friday.  

6. Laat sommige aanbiedingen al vóór Black Friday ingaan.

Onderzoek laat zien dat in het begin van de week van Black Friday de online traffic en oriëntatie al stijgen. 

7. ‘Prijs is veel minder relevant dan mensen denken’

…zegt Frans Reichardt, de Klantenluisteraar. “Tuurlijk, prijs is een factor in het koopgedrag, maar niet per definitie doorslaggevend”. Hiermee wil Reichardt zeggen dat als ondernemers niet willen meedoen aan Black Friday, zij dit niet persé in hun kassa hoeven te voelen. De klant wil volgens hem het allerliefst herkend en erkend worden door de retailer en zijn personeel. Persoonlijke connectie, daarvoor komen klanten altijd graag bij jou.”

8. Maak je eigen keuze als retailer.

Lift je mee met de Black Friday-hype of niet? Volg bij het maken van je keuze je eigen gevoel en laat je niet onder druk zetten doordat collega’s in het winkelcentrum/gebied wel mee doen. Of zoals mode-ondernemer Michel Noordermeer van Kloffie in Haarlem het verwoord: ‘ik ben juist zelfstandig ondernemer geworden omdat ik mijn eigen koers wil bepalen en me niets wil laten opleggen.”

(Onderzoeksgegevens: Kieskeurig.nl, KVK, Motivaction)