TOP

Dyanne Beekman opent eigen winkel [interview] *

Dyanne Beekman opent in september haar eerste winkel in Hilversum. Textilia sprak de mode ondernemer en imago consultant over haar nieuwe zaak: “Ik wilde voor mijn hele huis terecht kunnen bij een winkel.”

De eerste winkel van Dyanne Beekman, die in september opent aan de Gooische Brink in Hilversum, biedt meer dan mode: behalve kleding van haar eigen mannen- en vrouwencollecties verkoopt ze ook eten, cosmetica, woonartikelen en zijn de eigen visagiste, en kapper van Beekman aanwezig. Het doel is dit retailconcept binnen drie jaar uit te breiden tot zo’n 25 winkels in Nederland.

De Dyanne Store is afgestemd op alles wat ze zelf zoekt in een winkel. “Waar kan ik als werkende vrouw met drie kinderen efficiënt winkelen? Ik ben pragmatisch en heb weinig tijd, dus als ik ga shoppen wil ik kleding kopen voor mezelf, maar ook een cadeautje, een overhemd voor mijn man en even naar de kapper. Ik wilde voor mijn hele huis terecht kunnen bij een winkel, en dat kan hier,” zegt Beekman.

Omdat de winkel 265 vierkante meter groot is herbergt de zaak alle facetten van het leven van Dyanne. “Wanneer ik mijn man mee zou nemen kan hij even tussen de nieuwste lp’s neuzen en mijn tienerdochters kunnen shoppen in de walk-in closet ‘It’s all about style’. Dit is een soort grote kast met allemaal laatjes en kastjes waar producten liggen die ik de afgelopen jaren heb verzameld als stylist. Hier hangt ook de kleding uit mijn laatste collecties.”

Einstein

Het enthousiasme voor een eigen winkel zat er niet vanaf het begin in bij Beekman. “Ik ben twee jaar geleden al gevraagd door vastgoedbelegger Syntrus Achmea om mijn gedachtegangen te vertalen naar een winkel. Daar heb ik ontzettend lang over getwijfeld, want ik durfde het niet aan. Maar op een dag werd ik wakker, en mijn haar zat alle kanten op. Mijn man zei toen: ben je wakker geworden Einstein? Hij wil al heel lang dat ik het doe. En toen dacht ik: Waarom ook niet?”

Bloedgroep

Na het winkelen kan de klant terecht bij de persoonlijke visagist en kapper van Dyanne. “Dat leek me heel efficiënt. Want ik heb heel kort haar, dus moet iedere vijf weken naar de kapper. Wanneer je in de kappersstoel zit kan je meteen je wimpers laten verven en je nagels laten doen. Ideaal!” Maar ook het café is helemaal Dyanne: “In het café wordt eten verkocht van mensen bij mij uit de buurt, zoals geitenkaas van de geitenboer bij mij om de hoek. Het eten is afgestemd op je bloedgroep: bepaald eten past namelijk beter bij je DNA. Ik heb reuma, en sinds ik mijn eten heb afgestemd op mijn bloedgroep hoef ik helemaal geen zware medicatie meer te slikken.”

Belevingswereld

Ook de hand van haar man Frans ten Berge, oud topman bij C&A komt terug in de zaak. “Wij hebben besloten dat we kleding willen aanbieden die op het specifieke moment relevant is voor de consument. Want wie gaat er nu een winterjas kopen in augustus, of een zomerjurk in januari? Daarom willen we mijn zomercollecties gewoon in april in de winkel hangen, en de wintercollecties in november. Zo klopt de kleding die in de winkel hangt bij de belevingswereld van de klant.”

D-Nights

In de toekomst wil Beekman ook evenementen gaan organiseren in de Dyanne Store. “Ik werd vannacht wakker en dacht: ik ga D-Nights geven! Dat wordt dan een soort hemd van je lijf: ik ga in gesprek met bekende vriendinnen van mij zoals Bernadien Robben, de vrouw van Arjan Robben. Zij heeft een interessante levensvisie, en daar wil ik haar dingen over vragen. Klanten kunnen hier dan naar toe komen. Ik denk dat zij dat hartstikke leuk vinden.”

Toekomst

Maar het blijft niet bij die ene winkel aan de Gooische Brink, nee, binnen drie jaar moeten er 20 tot 25 Dyanne stores zijn in Nederland. “De eerste winkels zullen in eigen beheer zijn. Later wordt het wellicht een combinatie met een franchiseformule. Deze winkel is een laboratorium: hier kijken we wat er werkt en wat niet. Ik denk wel dat het gaat lukken om zoveel winkels te openen. Mensen uit het hele land komen al naar mijn stylingevenementen en ook op Facebook komen de volgers overal vandaan. Maar, het moet wel goed zijn; de andere winkels moeten bijvoorbeeld minstens even groot zijn.”

Bekijk hieronder het moodboard van de winkel:

Collage_DYANNE_store