TOP

‘Corona moet weer ondernemersrisico worden’, bestedingen kleding en schoenen gedaald en Wehkamp vergroot distributiecentrum

‘Corona moet weer ondernemersrisico worden’, zegt minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers. De bestedingen aan kleding en schoenen zijn gedaald, meldt het CBS en er is een nieuw Nederlands schoenenmerk op de markt: B.L.A.H. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 9 februari.

Foto: B.L.A.H. / Roos van Rij

‘Corona moet weer ondernemersrisico worden’

Corona moet weer een onderdeel worden van het ondernemersrisico. Dat schrijft minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid in een brief aan de Tweede Kamer. In de brief schrijft hij dat we op de langere termijn met corona zullen moeten leren leven en dat de huidige generieke steun op de lange duur niet houdbaar is. ‘Deze wetenschap vraagt om een terugkeer naar reguliere economische dynamiek waarbij corona goeddeels onderdeel wordt van het gewone ondernemersrisico’. Het was al bekend dat het kabinet de steunregelingen anders wil inrichten. Momenteel kunnen bedrijven loonsteun en een tegemoetkoming in de vaste lasten krijgen als ze door de coronamaatregelen een stuk minder omzet draaien dan gebruikelijk, schrijft Nu.nl. Dat werkt verstorend, aldus het kabinet, omdat loonsteun ervoor zorgt dat werknemers in dienst blijven in sectoren die met grote problemen kampen, terwijl in andere sectoren een grote behoefte is aan arbeidskrachten. Bovendien constateert het kabinet dat het geld “niet altijd op de juiste plekken” terechtkomt. Uiterlijk eind maart komt het kabinet daarom met een brief waarin staat of en hoe de coronasteun op de lange termijn moet worden vormgegeven.

Bestedingen kleding en schoenen gedaald

Nederlanders hebben in het eerste jaar van de coronacrisis, 2020, minder aan kleding uitgegeven dan in 2015. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat elke vijf jaar budgetonderzoek doet naar de bestedingen van Nederlanders. Concreet gaat het om een daling van 8% in de categorie vrouwenkleding en -schoenen in 2020 vergeleken met 2015, en 18% minder in de categorie mannenmode en -schoenen. Vrouwen gaven in 2020 gemiddeld wel meer uit dan mannen, namelijk 725 euro tegenover 413 euro voor de heren. Over het algemeen genomen zijn de bestedingen van huishoudens in het eerste jaar van de coronacrisis substantieel achtergebleven bij het inkomen, schrijft het CBS verder. Gemiddeld lagen de bestedingen in 2020 bijna 3 procent lager dan in 2015, terwijl het gemiddeld inkomen in 2020 bijna 13 procent hoger was. Mensen gaven vooral minder uit aan horeca (-28%), recreatie en cultuur (-14%) en vervoer (-15%) in 2020.

bron: CBS

Nieuw Nederlands schoenenmerk: B.L.A.H.

‘We care, but we don’t’. Dat is het motto van het nieuwe schoenenmerk B.L.A.H., een initiatief van de ervaren mode- en schoenenondernemers Mirjam Augustine, Sander Baane en Maria Lemos, die zo verantwoord mogelijk proberen te werken zonder daar al te veel nadruk op te leggen, zo schrijft Schoenvisie. “Omdat duurzaamheid inmiddels de standaard zou moeten zijn.” B.L.A.H. brengt vier collecties per jaar met een marge van 2,6 voor de retailer, waarbij de focus op uitgesproken boots en sneakers ligt. De prijzen beginnen vanaf 159 euro en lopen door tot 329 euro. Het zwaartepunt ligt op de groep tussen de 179 en 249 euro. B.L.A.H. pakt bij de consumentenlancering deze maand direct groots uit door naast de webshop ook een winkel te openen op 16 februari in Amsterdam. De ondernemers richten zich behalve op de eigen kanalen nadrukkelijk op de wholesale. Het eerste seizoen gaan ze van start met 24 retailers, een mix van ‘de betere mode- en schoenenboetieks’, waaronder Beau Beerens, Mayke, Mooi ben jij!, Shoebox, Shuz, Snufenshoe en Van den Assem. Het tweede seizoen moeten dat er 40 worden en voor 2023 mikken ze op 50 tot 60 partners in Nederland. Daarna wil het merk de grens over.

Wehkamp vergroot logistiek centrum

Wehkamp breidt zijn distributiecentrum in Zwolle uit met 30 duizend vierkante meter, schrijft Retailtrends. Dat is volgens de e-commercespeler nodig omdat online winkelen is toegenomen en Kleertjes.com is overgenomen. De extra vierkante meters zullen voornamelijk worden ingericht op de distributie van woonartikelen. Deze productcategorie is een grote nieuwe pijler van de groeistrategie. Wehkamp maakte de afgelopen jaren een sterke en stabiele winstgevende groei door, zegt CEO Graham Harris. “Verder verwachten we dat de versnelde verschuiving naar online winkelen blijvend is en blijft het aantal klanten dat bij Wehkamp bestelt stijgen. We verwachten dat deze trend zich de komende jaren blijft voortzetten en daarom is het een goed moment om verder te investeren in onze logistieke capaciteiten.”

Agendatip: expo ‘Sneakers Unboxed’ in Design Museum

Liefhebbers van sneakers kunnen vanaf komend voorjaar hun hart ophalen in het Design Museum in Den Bosch. Daar start in mei de tentoonstelling ‘Sneakers Unboxed’ die de bezoeker een kijkje een kijkje achter de schermen geeft bij de schoen die voor technologische doorbraken heeft gezorgd, nieuwe jeugdculturen heeft geïnspireerd en de modewereld op z’n kop heeft gezet, aldus het persbericht. Zowel de geschiedenis en culturele context van de sneaker als de laatste innovaties op het gebied van design en duurzaamheid worden getoond. De tentoonstelling richt zich op de ontwerpers en ingenieurs achter de belangrijkste vernieuwingen in vormgeving en technologie, en op de mensen die de sneaker tot stijlicoon hebben gemaakt. Ontdek wat de meest verhandelde schoen ooit is, zie hoe een robot sneakers breit, verwonder je over de hardloopschoenen die records braken en bewonder de zeldzaamste sneakers van toen en nu.