TOP

Amsterdam krijgt circulaire textielfabriek, minister bezoekt Rotterdamse retailers en Modefabriek-exposanten blij met CIFF-deelname

Begin 2023 opent in Amsterdam de eerste circulaire grondstoffenfabriek voor de mode-industrie. De nieuwe minister Micky Adriaansens van Economische Zaken wijdde haar eerste werkbezoek aan een bezoek aan retailers in Rotterdam. En de delegatie van Modefabriek-exposanten op CIFF blikt tevreden terug op de beursdeelname. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 8 februari 2022.

Amsterdam krijgt in 2023 circulaire textielfabriek

Brightfiber Textiles opent begin 2023 in Amsterdam de eerste 100% circulaire grondstoffenfabriek voor de mode-industrie. Deze fabriek gaat oude truien en kledingstukken verwerken tot hoogwaardige vezels en garens. Brightfiber Textiles is een spin-off van Brightloops en het merk Loop.a life, dat vijf jaar geleden als eerste merk in Nederland startte met het ontwikkelen van een volledig nieuwe textielcollectie uit lokale reststromen. Hierbij wordt van oude kleding 100% circulaire knitwear gemaakt. De fabriek van Brightfiber gaat op dezelfde manier duurzame grondstoffen en garens produceren op industriële schaal. Op dit moment bestaat slechts 1% van alle collecties in Nederland uit gerecycled materiaal. Grotendeels industrieel afval, afkomstig van spinnerijen en breifabrieken. Slechts 25% van deze gerecyclede kleding is gemaakt van consumentenafval dat grotendeels bestaat uit petflessen en niet afkomstig is van oude kleding. Daar wil Brightfiber met de nieuwe fabriek verandering in brengen. Brightfiber heeft van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat een deel van de financiering voor de nieuwe fabriek ontvangen.

Minister spreekt steun voor retailers uit tijdens werkbezoek Rotterdam

Op maandag 7 februari legde de nieuwe minister Micky Adriaansens van Economische Zaken haar eerste werkbezoek af aan retailers in Rotterdam. Daar kreeg zij een rapport over de Maatschappelijke Meerwaarde van Retail aangeboden, dat was geschreven door Hogenboom en Griffioen op uitnodiging van Inretail. Onderzoeker Jeanne Hogenboom sloeg daarvoor de handen ineen met schoenenretailer Anke Griffioen van Caland/Schoen in Rotterdam. “De minister was zeer te spreken over onze integrale aanpak, de bereidheid tot brede samenwerking, onze out-of-the box en de proactieve houding die we hebben aangenomen”, zeggen de schrijvers van het rapport. Tijdens datzelfde werkbezoek liet de minister weten dat retailers die kopje onder dreigen te gaan maar niet in aanmerking komen voor coronasteunpakketten, mogelijk toch hulp van de overheid kunnen krijgen. “De écht schrijnende gevallen, daar zit ik bovenop”, citeert Retailtrends haar. “Als iemand denkt: ‘daar hoor ik bij’, meld je dan bij de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Het kan niet voor iedereen, maar we proberen ze onder een regeling te krijgen.”

Foto’s: Hogenboom & Griffioen

Ter illustratie van het rapport is een video gemaakt.

Manufy ziet aanvragen duurzame productie stijgen

Manufy, een platform voor duurzame modeproductie, heeft haar duizendste productieverzoek binnen. Manufy verbindt verantwoorde merken met duurzame fabrikanten in de hoop bij te dragen aan een groenere toekomst voor de kledingindustrie. De start-up, die in december 2020 werd gelanceerd, zag de afgelopen maanden een sterke toename van productieverzoeken. Nu beurzen worden afgelast vanwege covid, zijn veel fabrikanten en merken op zoek naar nieuwe manieren om zaken te doen. “We hebben veel gebruikers aangesloten op Manufy die eerder vooral op traditionele wijze werkten”, zegt mede-oprichter Michiel Dicker. “Sommigen hadden geen website, dus ons platform helpt hen online zichtbaar te worden.” De productie verzoeken die op het platform worden geplaatst, hebben betrekking op een breed scala aan kledingstukken. Hoodies en t-shirts zijn populair, maar het Manufy-team ziet ook veel aanvragen voor schoenen, petten, tassen, jurken, badkleding en lingerie binnenkomen. Naast het vinden van nieuwe fabrikanten om aan productie aanvragen te voldoen, heeft het team gewerkt aan een groot aantal nieuwe functionaliteiten op basis van input van gebruikers. Dat resulteert binnenkort in een nieuwe versie van het platform. Op dit moment heeft het platform meer dan 3000 actieve merken en 1200 actieve fabrikanten.

Nederlandse Modefabriek-exposanten blij met CIFF-deelname

Van 2 tot 4 februari 2022 heeft Modefabriek een selectie Nederlandse merken (allemaal Modefabriek exposanten) gepresenteerd op de Deense modebeurs CIFF in Kopenhagen. Het ging om Aaiko, Summum, LaSalle, Juffrouw Jansen, Beaumont, Juul & Belle, Est’seven en Maluo. “We zijn heel blij met de samenwerking met een beurs als CIFF, die gelijkgestemde ideeën heeft en een team waar wij ons in herkennen. Deel uitmaken van CIFF was een geweldige kans voor nieuw publiek om Modefabriek én onze exposanten te ontdekken” blikt Marinke Fleddérus, sales manager van Modefabriek terug. Ook de exposanten kijken tevreden terug, blijkt uit de reacties die Modefabriek heeft gedeeld. “Eindelijk weer een beurs waarbij iedereen blij is om labels te bekijken en inspiratie op te doen. Nieuwe acquisitie en bestaande retailers uit diverse Europese landen waren weer zeer welkom op onze stand”, zegt Lars Gelling van Summum. “Heel fijn dat de beurs weer kon. Voor Beaumont was de Ciff een enorm succes!”, voegt Esther Damave van Beaumont toe. Ook Ana Nikovska van LaSalle vond het een uitkomst. “Bedankt voor de geweldige kans om dit seizoen bij CIFF te zijn, we hadden er al vele seizoenen over nagedacht en dus toen de uitnodiging kwam, gingen we meteen. Hoewel de beurs kleiner was dan normaal zijn we tevreden over de prospects die we hebben ontmoet en de contacten die we hebben gelegd. Ik kijk uit naar het volgende seizoen.” De uitwisseling krijgt deze zomer meteen een vervolg: CIFF presenteert dan Deense merken op Modefabriek, die op 10 en 11 juli 2022 hopelijk weer kan plaatsvinden in de RAI.

C&A neemt na 30 jaar afscheid van Nederlandse directeur

Martijn van der Zee neemt per direct afscheid als chief merchandise en sourcing officer van C&A. Dat meldt Retailtrends. Hij begon in 1992 bij de retailer en was onder andere head of marketing van de Nederlandse divisie en chief merchandise en sourcing officer op het Europese hoofdkantoor in Düsseldorf. C&A doet in een korte verklaring geen nadere mededelingen over waarom hij weggaat. Volgens Retailtrends is zijn vertrek opvallend, want afgelopen december nog werd zijn takenpakket uitgebreid. Naast zijn inkooprol werd hij medeverantwoordelijk voor duurzaamheid en hij trad toe tot de raad van bestuur