TOP

Campagne stimulans voor pinnen in de modebranche

De reclamespot van Currence in de maand mei heeft ervoor moeten zorgen dat klanten meer gaan pinnen in kleding- en schoenenwinkels. Gingen klanten overstag? Of merken winkeliers geen verschil? Textilia belde met twee winkeliers.

“In onze winkel werd altijd al veel gepind”, vertelt Jan Roel Niezing van Niezing-Heijes. In zijn damesmodezaak pint ongeveer 85 procent. Ook in de winkel van Duetz wordt over het algemeen al veel gepind. “Zo’n 90 procent pint in onze winkels”, zegt Velhuizen. “Ik vind het ook de meest prettige manier van betalen, ik heb zelf nooit contant geld op zak.” 

De winkels promoten het pinnen niet met bordjes bij de kassa of stickers op de ruiten, omdat de overgrote meerderheid al gebruikmaakt van deze manier van betalen. En Niezing vindt dat de klant moet kunnen bepalen op welke manier hij wil betalen.

Campagne
De ‘Klein bedrag? Pinnen mag’-reclame werd vanaf 19 april tot 9 mei in de media getoond. Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen heeft voor deze periode ondernemers in de mode benaderd om hen te wijzen op het nieuwe pinnen en welke stappen ondernemers moeten doen om hiervoor klaar te zijn. Bovendien zijn in de communicatie ook de voordelen van het pinnen benadrukt.

Voorstander pinnen
Zowel Velhuizen als Niezing zijn voorstanders van het pinnen. “Zo hebben we weinig geld in de kas en hoeven we weinig af te storten”, zegt Velhuizen. Niezing merkt ook op dat hij het liefst heeft dat klanten gebruikmaken van de pin, want dit werkt ‘snel, save en simpel’. En volgens de eigenaar nemen mensen artikelen eerder mee als ze kunnen pinnen.

Toch ervaart Niezing een negatieve kant aan het pinnen. “Klanten zijn steeds banger geworden om geskimd te worden. Ze zijn angstig en houden hun hand voor het apparaat.” Daarom is het goed te weten dat aan een oplossing gewerkt wordt en het nieuwe pinnen eraan komt.

Het nieuwe pinnen
Kor Velhuizen is helemaal klaar voor het nieuwe pinnen. “Wij hebben nieuwe pinapparaten aangeschaft die geschikt zijn voor EMV, omdat de oude apparaten fraudegevoelig waren. We kregen een melding van de bank dat de pinapparaten te onveilig zouden werken.” Ook zijn de nieuwe pinapparaten voorzien van de bekende oranje sticker, waaraan klanten kunnen zien dat de apparaten beveiligd zijn. “Dit is een extra waarborg voor de klant”, aldus Velhuizen.

Voor ondernemers die al klaar zijn voor het nieuwe pinnen en al overtuigd zijn van de voordelen van pinnen was de campagne minder interessant Als je ergens al helemaal klaar voor bent of al overtuigd bent van de voordelen, dan ga je je niet nog eens extra verdiepen in de materie. De Stichting is daarom blij met deze ondernemers die al zo ver zijn. Maar naar verwachting heeft de campagne ondernemers die nog niet zover zijn wel goed kunnen informeren. Zodat klanten nu en straks, na de invoering van het nieuwe pinnen overal met de pinpas terecht kunnen.

Lees hier de speciale Pinkrant van CBW-Mitex (PDF-alert)

Het reclamespotje uit 2009…