TOP

GfK: bestedingen aan sportkleding licht gedaald

April doet wat hij wil. Dat konden we ook terugzien in de sportbranche voor deze maand. De Nederlandse dames grepen met regelmaat diep in de buidel om zichzelf op een sportoutfit te trakteren. Toch daalde de bestedingen (-3%) in de vierde maand. De mannen hielden in dezelfde maand namelijk flink de hand op de knip zo laten de cijfers van onderzoeksbureau GfK zien.

In de vierde maand van het jaar gaven Nederlanders 3 procent minder uit aan sportkleding dan in dezelfde maand in 2009. Ondanks dat het gemiddeld besteed bedrag per transactie steeg, liepen de Nederlanders met niet zo veel kledingstukken de sportwinkels uit (-8%).

Kwartaal cijfers

Kijken we naar de kwartaalcijfers dan is daar ook een daling (-6%) zichtbaar voor de maanden februari tot en met april 2010 ten opzichte van dezelfde maanden in 2009. Volgens GfK wisten de Nederlandse dames vaak de weg te vinden naar de sportzaak. De bestedingen gingen met 7 procent omhoog. De dames gaven per vrouwensportkleding artikel meer geld uit, maar kochten in vergelijking evenveel stuks. De mannen echter leken in hetzelfde kwartaal de sportzaken te vermijden. De bestedingen daalde met wel 18 procent. Ze kochten veel minder, maar als ze eenmaal voor de kassa stonden dan gaven ze gemiddeld wel meer geld uit. In het kindersportkledingsegment was het stabiel betreft de bestedingen. Het aantal gekochte stuks daalde, maar zoals ook in het dames- en herensegment steeg het gemiddeld besteed bedrag per artikel voor kinderen.