TOP

Peet Dullaert wint Triumph Innovation Award 2010

Was je dinsdagmiddag toevallig in de buurt van het Westergasterrein in Amsterdam, en voelde je een vreemde spanning in de lucht hangen? Dat kan kloppen: de derde editie van de Triumph Innovation Award (TIA) werd gehouden.

En spannend was het. De twaalf Nederlandse finalisten van diverse kunstacademies hadden hard gewerkt aan hun ultieme bodyfashionontwerp, en samen met hun achterban gierden de zenuwen door de keel.

Jury
Gelukkig was daar de sympathieke en professionele jury bestaand uit voorzitster én hoofdredacteur van hoofdsponsor Cosmopolitan Claudia Straatmans,modeontwerpster Truus Spijkers van duo Spijkers en Spijkers, fashion forecaster Anne Marie Commandeur, productmanager Triumph Carine van den Broeck en voor demannelijke noot: acteur Antonie Kamerling. De presentatie was in handen van Froukje de Both.

Thema: Shape
Het thema Shape Sensation was ook dit jaar breed gekozen. De kandidaten konden er alle kanten mee op, wat het voor de jury extra lastig maakte een winnaar te kiezen. De ontwerpen vielen op door het gebruik van concepten, lijnen en volume. Zo werd er gewerkt met materialen als hout, pitriet en stoffen van sporttenues en werden extreme silhouetten niet geschuwd.

Favoriet
Naast de drie juryprijzen kon het publiek dit jaar ook stemmen via de Cosmopolitan website. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd: maar liefst 3700 Cosmo-lezeressen stemden op hun favoriet. Dat werd uiteindelijk Katrien Baaij van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam met haarontwerp ‘The Embrace’.

De derde juryprijs ging naar Yoram Tomasowa van de ArtEZ Academie Beeldende Kunsten in Arnhem met zijn ontwerp Halcyon, op nummer twee eindigde Mariska Vijverberg afkomstig van de Willem de Kooning Academie, met haar creatie Fusion.Wekenlang had zij aan het korset van pitriet zitten werken. Met succes, het bijzondere ontwerp was veruit de favoriet van Textilia!

And the winner is…
Maar er kan er maar één de bestezijn, en dat was Peet Dullaert, eveneens student aan ArtEZ. Met zijn vrouwelijke, volumineuze en prachtig gestylede ontwerp ‘Sensimotion’ won hij €1000, eeuwige roem en een ticket naar de internationale finale in Londen op 16 september 2010. Daar maakt hij nog eens kans op een bedrag van €15.000, en zal de winnende creatie als limited edition wereldwijd verkocht worden bij Triumph flagship stores.

Ga voor meer informatie naar www.triumpinspirationaward.com.