TOP

‘Arnhem Mode Biënnale festival van de gemiste kansen’

"De Arnhem Mode Biënnale van 2011 kan worden getypeerd als een festival van (gemiste) kansen", concludeert onderzoeksbureau BMC uit Amersfoort in De Gelderlander.

Onderzoeksbureau BMC werd ingeschakeld door de gemeente Arnhem om de laatste, zwaar bekritiseerde editie van de modeweek te analyseren. De Arnhem Mode Biënnale (AMB) trok deze zomer 16.267 betalende bezoekers, terwijl op meer dan het dubbele was gerekend. Dit was ook bijna een halvering ten opzichte van de vorige editie in 2009, toen 31.000 mensen een kaartje kochten.

“Door relatief te veel ambities, tegenvallende bezoekcijfers, tegenvallers in de productiekosten en onvoldoende reserves raakte de Arnhem Mode Biënnale 2011 financieel aan de rand van de afgrond, hetgeen in het huidige politieke klimaat extra hard aankomt”, aldus BMC in De Gelderlander.

Gemiste kansen
Volgens het onderzoeksbureau zijn er genoeg kansen voor Arnhem om zich te profileren als modestad, maar heeft de organisatie van de AMB gefaald om een volwaardig stadsprogramma neer te zetten. Ook kwam het educatieve programma niet goed van de grond en kwam het niet tot bredere en intensievere samenwerking met de omgeving. Het imago van het evenement met deze editie is volgens BMC absoluut niet versterkt.

Bestaansrecht
Het onderzoeksbureau concludeert dat de mode biënnale wel bestaansrecht heeft en daar houdt de verantwoordelijke Arnhemse wethouder Michiel van Wessem zich aan vast. “Het is nu tijd om vooruit te kijken en ervoor te zorgen dat we in 2013 een geweldige vijfde editie kunnen neerzetten”, aldus Van Wessem in De Gelderlander.