TOP

Armani breidt fast fashion concept uit

Giorgio Armani wil uitbreiden met zijn merk Armani Exchange. Dat zegt de ontwerper in een interview met Women’s Wear Daily.

Om Armani Exchange uit te breiden heeft de Armani Group de resterende aandelen van de investeringsmaatschappij Como Holdings opgekocht. De Armani Group had de helft van de aandelen al in zijn bezit. Het is niet bekend hoeveel hiervoor is betaald.

De ontwerper  wil, naar eigen zeggen, van Armani Exchange de eerste Italiaanse fast fashion keten maken die wereldwijd opereert. Hiermee wil hij de concurrentiestrijd aangaan met retailers als Zara, Topshop, Uniqlo, H&M en Mango. “Fast fashion is een jong en dynamisch segment van de markt”, zegt Armani tegen WWD. “Het spreekt me erg aan en inspireert me bij het ontwerpen van mijn collecties. Ik ben altijd van mening geweest dat Armani Exchange een van de sterkste merken ter wereld kan worden.”

Armani Exchange
In 1991 lanceerde Armani de jongere, betaalbare lijn Armani Exchange tijdens de opening van de eerste winkel in New York. Deze lijn was in 1997 al online te koop in de webwinkel van het merk. Inmiddels zijn er 270 winkels wereldwijd en is het concept vooral in de Verenigde Staten populair.

Jaarcijfers
De omzet van de Armani Group is in 2013 gestegen met 4,5 procent en komt uit op 2,19 miljard euro. Als het effect van de wisselkoers niet meegerekend wordt, is de omzetstijging van de groep 8,3 procent. De operationele winst van het bedrijf,  voor aftrek van rente, afschrijvingen en bijzondere posten, steeg met 18 procent naar 401 miljoen euro.

Het bedrijf investeerde vorig jaar 100 miljoen euro in de ontwikkeling van het winkelnetwerk en andere projecten, zoals de verbetering van de productieketen.