TOP

Winkels vertrekken uit Mall of The Netherlands, Thom Broekman verhuist en Birkenstock gaat zelf distribueren

Winkels sluiten na huurverhoging hun deuren in de Westfield Mall of The Netherlands. Verder: Birkenstock neemt distributie in eigen hand, Paco Rabanne is overleden en het Schoenkwartier is gered én heeft een nieuwe Raad van Toezicht. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 6 februari.

Foto: Westfield Mall of The Netherlands/Textilia

Winkels sluiten na huurverhoging in Westfield Mall of The Netherlands 

Door een recente verhoging van de huren, service- en promotiekosten in de Westfield Mall of The Netherlands vertrekt een aantal winkelformules uit het winkelcentrum in Leidschendam. Bij onder meer Omroep West en het AD doen verschillende ondernemers – deels anoniem – hun verhaal. Onder de vertrekkende zaken zijn Guess, boardsportwinkel The Old Man en conceptstore Munie & Co. Eerder vertrokken jassenspecialist Krakatau en tassenwinkel Kapten & Son het centrum.  

De van oorsprong Amsterdamse boardsportspecialist The Old Man bevestigt dat de zaak eind deze maand vertrekt uit de Westfield Mall of The Netherlands. Frank Eberhardt, tot afgelopen december mede-eigenaar, vertelt: “In de twee jaar dat we er zitten hebben we de voorgespiegelde resultaten misschien maar één keer gehaald. Afgelopen juni/juli hebben we er voor het eerst en het laatst iets aan overgehouden. De andere maanden moest er steeds geld bijgelegd worden.”

“Het winkelcentrum wordt met name in de weekenden goed bezocht”, vervolgt Eberhardt. “Het probleem is dat je betaalt voor zeven dagen. Doordeweeks zijn de bezoekersaantallen minimaal en is er vooral lokale aanloop voor de supermarkten.” Net als meer retailers is de verplichte openstelling tot acht uur ’s avonds weinig effectief voor The Old Man. “Dan worden er vooral boodschappen gedaan. Je mag blij zijn als je tussen zes en acht uur een paar dingen verkoopt.” 

In de diverse media beklagen huurders zich over de starre houding van de verhuurder/eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield. Zo zegt een anonieme ondernemer in het AD: “Er is niet eens ruimte om te onderhandelen. Take it or leave it.” Munie noemt het tegen Omroep West ‘niet te doen voor kleine ondernemers om in The Mall te blijven’. “De huurprijzen zijn gigantisch en over iedere scheet moet je overleggen.” In een reactie zegt Unibail tegen Omroep West dat ‘het normaal is dat in de eerste jaren de huurdersmix evolueert om te voldoen aan de voorkeuren van consumenten. De veranderingen in het aanbod die wij nu doorvoeren maken deel uit van een normale update van concepten.”

Tijdelijke verhuizing Thom Broekman 

De Utrechtse mannenmodezaak Thom Broekman verhuist tijdelijk naar een ander pand. De winkel zal naar verwachting tot medio 2024 te vinden zijn op de Steenweg 42-44, schuin tegenover de Hema, in de voormalige ruimte van Massimo Dutti. Ondertussen wordt gewerkt aan een nieuwe winkel aan de Lange Elisabethstraat, op de plek waar Thom Broekman al sinds 1837 gevestigd is. Hierbij wordt onder meer de karakteristieke gevel gerestaureerd en worden daarboven veertien duurzame woningen gebouwd.  

Birkenstock neemt distributie in eigen hand

Na bijna veertig jaar komt de samenwerking tussen Relaxor (Hooijer Footwear Group) en Birkenstock ten einde. Het Duitse schoenenmerk gaat de Nederlandse markt vanaf 1 juli 2023 direct bedienen, laat het bedrijf weten in een persbericht. Birkenstock zegt met deze stap de aanwezigheid van het merk en kwaliteit van de distributie te willen verbeteren, een strategie die voor meerdere focusmarkten wordt gehanteerd. Nederland krijgt een eigen verkooporganisatie en er zijn plannen voor de opening van een showroom in Amsterdam. 

“We willen ons aanbod beter afstemmen op de snel veranderende lokale markten en eisen”, aldus Nico-Mehdi Bouyakhf, managing director Europa bij Birkenstock. “Directe distributie is voor ons een geweldige kans om de relatie met onze klanten te verdiepen.” Birkenstock laat verder weten dat het nu ‘met het oog op spectaculaire groei en het veranderende consumenten- en distributielandschap essentieel is om in de focusmarkten dichter bij de consument te gaan staan’. 

Ontwerper Paco Rabanne overleden

De Spaanse modeontwerper Paco Rabanne is op 88-jarige leeftijd overleden. Dit heeft Puig, het moederbedrijf van het merk Paco Rabanne bekendgemaakt. Het concern noemt Rabanne, die werd geboren als Francisco Rabaneda y Cuervo, in een statement ‘een revolutionaire ontwerper, die generaties heeft gemarkeerd met zijn radicale visie op mode’. Rabanne startte bij grote modehuizen als Dior en Balenciaga voordat hij in 1966 onder de naam Paco Rabanne zijn eigen modemerk begon. 

Rabanne werd bekend met zijn legendarische maliënkolderjurken en andere experimentele creaties die veelal op de ruimtevaart waren geïnspireerd. Fameus was de designer daarnaast met zijn geuren voor vrouwen en mannen, waarmee hij een miljoenenpubliek bereikte. 

Nieuwe Raad van Toezicht voor Het Schoenenkwartier

Het Schoenenkwartier in Waalwijk krijgt een nieuwe Raad van Toezicht, die een directeur-bestuurder zal aanstellen. De Raad is per februari 2023 aangetreden en wordt gevormd door voorzitter Geertje Pruijsers, Ben van Heesbeen, Martijn Mathot en Olaf Vugts. Het huidige bestuur (Harrie de Werd en Margo Strik) legt de taken neer. “We professionaliseren de aansturing van het museum”, aldus Pruijsers. “De aan te stellen directeur-bestuurder krijgt meer verantwoordelijkheden en wij zullen nauwgezet toezien op de kaders die we daarover afspreken.”

De nieuwe Raad brengt brede ervaring mee. Pruijsers was als toezichthouder betrokken bij de Design Academy Eindhoven en is nu toezichthouder bij Stichting Social Label in Den Bosch. Met haar achtergrond in marketing en communicatie werkte ze voor schoenenbedrijven als Manfield, Dolcis, Invito en Hush Puppies. Van Heesbeen had managementposities in zowel de profit als non-profitsector, onder meer bij Schiphol, het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Mauritshuis in Den Haag. Mathot is sinds 2016 algemeen directeur van Bata Nederland en adviseert sinds een paar jaar ook andere bedrijven. Vugts heeft een eigen adviesbureau in merkontwikkeling en storytelling en werkte daarvoor meer dan 32 jaar bij De Efteling.

Het Schoenenkwartier krijgt daarnaast een extra subsidie van bijna €180.000. Daarmee is het dreigende begrotingstekort afgewend. Een ruime meerderheid van de Waalwijkse gemeenteraad stemde donderdag 2 februari in met de extra subsidie, meldt het Brabants Dagblad. De meeste partijen zien de noodzaak om bij te springen, omdat het pas geopende Schoenenkwartier anders in de financiële problemen komt. Het veelbesproken vertrek van oud-directeur Anouk van Heesch is namelijk flink in de papieren gelopen. Het bestuur wilde na het aflopen van haar tweede jaarcontract op 1 december 2022 niet met haar verder.