TOP

Wat gaat jouw winkel redden?

Zonder maatregelen overleven winkelgebieden het niet. Daarom wordt er onderzoek gedaan naar winkelcentra in de toekomst. Textilia vroeg Wim van Veelen van projectmamagementbureau P2 naar de sleutel tot succes.

Ouderwetse winkelcentra hebben het zwaar. Omzetten dalen en het aantal faillissementen neemt toe. Consumenten kopen meer online of kiezen voor een locatie waar meer te doen is dan alleen winkelen. Wanhopige gemeenten huren daarom Wim van Veelen van projectmanagementbureau P2 in om winkelcentra nieuw leven in te blazen.

Themaparken

Volgens Van Veelen moeten winkelcentra zich profileren als themaparken. Hiermee zal de consument in zijn behoefte aan entertainment, cultuur, horeca en winkelaanbod worden voorzien. Achtbanen gaat wat ver, maar een ‘Disney-achtige’ sfeer ziet hij wel zitten. “Winkelen moet een compleet dagje uit worden. Snel iets kopen doen consumenten wel online.”

Reanimatie

Van Veelen werd door de vijftien gemeenten van stadsregio Rotterdam ingehuurd om de 50 belangrijkste winkelcentra te reanimeren.  “Ik kijk hoe we winkelcentra leuk kunnen houden als ontmoetingsplek. Winkelcentra zullen steeds compacter worden. Dit biedt echter ook – letterlijk – ruimte om andere dingen op te pakken. Een leuk thema is bijvoorbeeld een winter wonderland. Een paar maanden lang wordt een winkelcentrum omgetoverd tot winterlandschap, waarin kan worden geschaatst en verschillende winterse horecagelegenheden te vinden zijn.”

Digitale straten

Ook branchevereniging INRetail is samen met verschillende andere partijen een onderzoek gestart om in 2020 geheel vernieuwde winkelcentra te kunnen presenteren. Het reddingsplan van INRetail wordt in januari 2014 gepresenteerd, maar INRetail’s Paul te Grotenhuis geeft al aan vertrouwen te hebben in digitale straten. Hiermee bedoelt hij fysieke straten waar consumenten die erin lopen op hun mobiele telefoon een aantrekkelijke aanbieding uit het centrum ontvangen. Consumenten kunnen deze producten ook mobiel betalen. Daarnaast moet het voor consumenten mogelijk worden om via internetzuilen te zien wat het assortiment van aanwezige winkels in een winkelcentrum is.

Middeleeuwen

Van Veelen vindt het goed dat meer partijen met elkaar aan de slag zijn gegaan om de leegstand aan te pakken en is enthousiast over de digitale plannen van INRetail. “Je moet in de broekzak van de klant gaan zitten en vanuit daar opbouwen.” Zo werd op advies van Van Veelen voor de gemeente Vlaardingen al een app voor ondernemers ontwikkeld. “Elke gemeente en elke winkelcentrum heeft echter een andere aanpak nodig. Een winkelcentrum uit de jaren ’80 of ’90 heeft een ander vetrekpunt dan een middeleeuws stadscentrum.”

Ook deze winkelcentra bieden ook ‘family entertainment en leisure’.