TOP

Vanaf vandaag zonder afspraak de winkel in, Inretail vreest verschraling winkelgebieden, Gucci meest populaire merk

Vanaf vandaag mag het weer: zonder afspraak de winkel in. De Bijenkorf en twee outletcentra houden er echter aan vast. Verder heeft Lyst bekend gemaakt wat de populairste merken zijn. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 28 april.

Het mag weer: winkelen zonder afspraak

Vanaf vandaag is het toegestaan om te winkelen zonder afspraak, wel onder een aantal voorwaarden, schrijft de Rijksoverheid. Zo is er een maximaal aantal shoppers toegestaan en blijft het mondkapje verplicht. Verder mogen niet-essentiële winkels maximaal één klant per 25 vierkante meter ontvangen. Er mogen in elk geval twee klanten per verdieping worden ontvangen, ongeacht de grootte van de winkel. Tijdens het winkelen moet het mondkapje op en is het devies anderhalve meter afstand van anderen te houden. Er zijn meer versoepelingen die vandaag ingaan. Zo is de avondklok van tafel en mensen kunnen weer een terrasje pakken, weliswaar tussen 12:00 uur en 18: 00 uur. Er mogen maximaal vijftig mensen worden toegelaten. Zij mogen bovendien met maximaal twee mensen aan een tafel zitten, tenzij ze tot hetzelfde huishouden behoren.

Bijenkorf en outletcentra houden vast aan winkelafspraak

Ondanks dat winkels weer klanten mogen ontvangen zonder afspraak, gaan niet alle winkels volledig open. Consumenten moeten bij de Bijenkorf een winkelafspraak maken, schrijft het AD. En dat geldt ook voor wie wil winkelen in de outletcentra Roermond en Roosendaal, meldt Nieuwsnl. Volgens de outletcentra heeft de coronacrisis bewezen dat klanten zo productiever winkelen. De Bijenkorf zegt dat op deze manier goed in de gaten kan worden gehouden dat er niet te veel klanten binnenkomen. Bovendien waarderen klanten volgens de keten het winkelen op afspraak. Door daaraan vast te houden zegt De Bijenkorf de ‘klantbeleving’ en de veiligheid van klanten en medewerkers voorop te stellen. Klanten kunnen wel korter van tevoren een afspraak maken. Dat kan tot één uur voor de geplande tijd van het winkelbezoek. Voor het winkelen geldt een tijdslot van twee uur.

Inretail vreest verschraling winkelgebieden

Inretail vreest dat winkelgebieden in steden en dorpen verschralen als de oplopende leegstand niet adequaat wordt aangepakt, zo staat in een persbericht. Door corona stijgt de winkelleegstand dit jaar met 20 procent terwijl nu al 3,2 miljoen vierkante meter winkelvloer leeg staat, stelt de brancheorganisatie. In een brief aan de politiek en de informateur pleit Inretail voor een landelijke visie en nationaal beleid om het tij te keren. “Vanwege de leegstandsontwikkeling moeten winkelgebieden kleiner worden om vitaliteit te behouden en aantrekkelijk te blijven. Dan blijven ze een waardevolle bijdrage leveren aan de directe leefomgeving van mensen. Door tot 2025 jaarlijks een miljoen vierkante meter winkelvloer uit de markt te halen, komt bovendien ruimte vrij voor ongeveer 50.000 woningen in dorpen en steden.” De belangenbehartiger vindt dat de overheid de regie weer moet overpakken van de provincies en gemeenten en ook de leegstand moet terugdringen tot 5 procent in 2025. “Er is een herstelfonds van rond €2,5 miljard bij nodig om dit doel te realiseren.”

Lyst: ‘Shopper wil zich weer mooi kleden’

Als we de nieuwe publicatie van modeplatform Lyst mogen geloven, is de consument er weer aan toe om zich mooi aan te kleden. Het loungewear-tijdperk nadert zijn einde, blijkt uit de kwartaalrapportage. De cijfers uit de recent verschenen The Lyst Index over het eerste kwartaal van 2021 laten zien dat er veel werd gezocht naar kleding en schoenen die passen bij een geklede outfit. Categorieën zoals hoge hakken en jurken stegen met respectievelijk 163% en 222%. Het populairste vrouwenproduct is het monogramjack uit de collectie van The North Face x Gucci. Het populairste mannenproduct ter wereld zijn de Adidas Yeezy 450-sneakers, een ontwerp uit de Kanye West-lijn die begin maart uitkwam. De zoekopdrachten naar Yeezy stegen met 121% rond de lancering. Gucci voert wederom de lijst aan van meest populaire merken. Toch heeft het label stevige concurrentie van Dior, dat dit kwartaal voor het eerst op de Lyst Index terechtkomt op de derde plaats. Louis Vuitton doet dit kwartaal ook voor het eerst mee (7). Op twee staat Nike, mede dankzij nieuwswaardige momenten zoals de lancering van de eerste handsfree schoenen de Go Flyease.

Stijging ondernemers met betaalachterstand

Het aantal kleine ondernemers met betaalachterstanden loopt op. Dat meldt BNR op basis van een publicatie in het FD. In het laatste kwartaal van 2020 was 42 procent van de kleine ondernemers niet in staat om zijn rekeningen te betalen, dat is nu opgelopen naar 54 procent. De cijfers komen uit de Kleinbedrijf Index. Volgens de krant is het geld bij veel ondernemers gewoon op en zitten veel kleine ondernemers onder het bijstandsniveau. Hoewel ondernemers aanspraak kunnen maken op steunpakketten van de overheid, dekken die niet alle kosten. Volgens de krant  betekent dat niet dat er een golf aan faillissementen aan zit te komen, maar wel dat er veel bedrijfsbeëindigingen aan zitten te komen.