TOP

Triumph Innovation Award 2011: 125 years of celebrating women

Dit jaar viert bodyfashionmerk Triumph het 125-jarig bestaan. De jaarlijks terugkomende Triumph Inspiration Award (2011) was dé gelegenheid om dit feestje nog eens goed te vieren.

In plaats van de gebruikelijke 8 aanstormende modetalenten stonden er daarom maar liefst 22 op het programma. Rode draad in de ontwerpen was het Triumph jubileum, maar hoe beeld je 125 years of Celebrating Women uit?

Harde dobber
Een jury bestaand uit modeontwerper Bas Kosters, Cosmopolitans hoofdredacteur Petra Vethman en modejournaliste Georgette Koning beoordeelden de ontwerpen onder andere op uitwerking, innovatie, creativiteit, commerciële mogelijkheden en natuurlijk: vertaling van het thema. Met 22 uiteenlopende ontwerpen, bestaand uit materialen zoals glas, kunststof, plastic en zijde, geïnspireerd op de meest diverse personen en gebeurtenissen, was dit wat ons betreft een harde dobber.

Isolement en wereldvreemheid
Toch bleek de jury unaniem Vera Moerkez van Artez Arnhem te hebben verkozen tot winnares van de Triump Inspiration Award. Ze won €1000 en deelname aan de internationale finale begin juli in Berlijn. Haar kleurrijke en gelaagde design was geïnspireerd op een vrij onbekende vrouw: Edie Beale, een nichtje van de Jackie O. Door isolement en de daaruit volgende wereldvreemdheid ontwikkelde Beale in de loop van de jaren haar eigen, excentrieke kijk op mode. Blijkbaar de ideale inspiratiebron voor 125 jaar bodyfashion.

Innovatief
De tweede prijs ging naar het ontwerp Hidden Feminity van Artezstudente Aniek Zinken. Een design dat in tegenstelling tot alle andere ontwerpen de vrouw breder maakt. Het vakmanschap en het bijzondere ontwerp werden vooral geprezen. La dentelle de nouvelle van Floor Hoogland (Willem de Kooning Rotterdam) werd beloond met de derde prijs. Het witte ontwerp bestond grotendeels uit stretchleer, een stof die niet vaak voorkomt in bodyfashion. Vernieuwend en innovatief. Naast de drie juryprijzen kon het publiek via de site van Cosmopolitan beslissen wie er vandoor ging met de Cosmopolitan Publieksprijs. Lulu Tsintsadzes Lonely Huntress – een zwarte ontwerp met goudkleurige kettingen – ging er met die eer vandoor.

Meer informatie: www.triumphinspirationaward.com of www.triumph.com/nl