TOP

Mijn shop is top: Sam Friday

Vorige maand werd de eerste brandstore van het nieuwe Nederlandse bodyfashionmerk Sam Friday officieel geopend. Textilia sprak met creative director en eigenaar Maarten Uttien.

Sinds wanneer is Sam Friday officieel gestart?
Het plan voor Sam Friday ontstond begin 2009 en na twee jaar ontwikkelen zijn de webshop en site online gegaan. De eerste echte winkel ging vorige maand open.

Beschrijf het merk in vijf woorden.
Jong, fris, enthousiast, sportief en sexy.

Hebben jullie een achtergrond in bodyfashion?
Edwin Junge (mede-eigenaar van Sam Friday) was tot eind 2007 mede-eigenaar van een groot winteraccessoiremerk waar ik tien jaar creative director was. Die branche was sportief en casual, maar juist de bodyfashionbranche kan volgens ons een nieuwe frisse impuls gebruiken!

Hoe zijn de reacties van de consumenten: twee mannen die een lingerielabel beginnen.
Vreemd genoeg kwamen wij in onze ontwikkelingsperiode op veel beurzen waarbij (b)leek dat het in zekere zin juist een mannenwereld is. Dus: veel stoffige, wat oudere heren in pak die zich om hun eigen redenen in de branche begeven. Juist dit beeld willen wij doorbreken. Lingerie is – zeker in Nederland – volgens ons (en daar bleken wij niet alleen in) een beetje stoffig en vooral echt een vrouwending. Wij missen een Victoria’s Secret of Initmissimi, ook omdat bodyfashion in Nederland relatief ver van mode af staat. De cultuur in ondermode heeft de afgelopen jaren wel een boost gekregen en dit was ook een van de redenen dat wij eraan begonnen zijn. Sam Friday hoopt een katalysator te worden in deze cultuurverandering door lingerie als fashionable intimate apparel te positioneren en het jong, fris en toegankelijk te maken.

Wat zijn de reacties van mannen tot nu toe op de ontwerpen? En wat vinden vrouwen ervan?
Uiteraard is het natuurlijk het meest belangrijk dat vrouwen het mooi en comfortabel vinden. En die toets doorstaat onze eerste collectie glansrijk. Daarbij hanteren wij een soort tweede toets in dat mannen het ook aantrekkelijk moeten vinden. Dat heeft wel met smaak te maken, want er zijn natuurlijk genoeg mannen die een andere stijl waarderen. Ook functionaliteit en comfort staan zeer hoog in het vaandel, maar waar wij meer op doelen is dat sommige aspecten door veel mannen minder aantrekkelijk gevonden worden in lingerie. Zo kennen wij geen man die huidskleurige beha’s of hoge tailleslips mooi vindt; deze zul je dus ook niet in onze collectie terugvinden. Push-up beha’s zijn voor zowel vrouwen als mannen aantrekkelijk, maar er zijn grenzen aan het verfraaien van de werkelijkheid. Wij mannen willen best misleid worden door een verbeterd decolleté, maar naar onze smaak dient dit wel binnen redelijkheid te gebeuren!

Waarom zijn jullie al zo snel met een winkel begonnen?
Bij het onderzoeken van de markt voor ons nieuwe merk kwamen wij er snel achter dat bestaande retailkanalen in Nederland totaal niet uitstralen bij wat wij met het merk voor ogen hebben. De enige manier om daadwerkelijk goed ons merk in de markt te zetten bleek om het helemaal zelf te doen. Daarbij droeg ook de opkomst van online winkels bij, maar een puur virtueel merk heeft wat ons betreft geen kans van slagen. Omdat wij onszelf zien als modemerk dat intimate apparel en aanverwante producten biedt, was een brandstore de enige mogelijkheid om Sam Friday zo te positioneren dat de consument ons begrijpt en waardeert.

Wat is er zo top aan de shop?
We blijven zo ver mogelijk weg bij wat bestaande lingeriewinkels uitstralen en zijn veel meer fashionstores dan lingerieboetieks. De winkel is uniek en eigen. Geen witte wanden met slatwalls vol met plastic hangers. Geen oude dames bij de pashokjes die komen vragen of het goed zit. Geen overdaad aan enkel zwart, wit en huidskleur. Een sfeervol doch robuust interieur met veel hout, een duidelijke routing en een kleurrijke, diepe en brede collectie. Maar ook T-shirts, sweatpants, hoodies, sweaters, bodycare en items als armbandjes.

Hebben jullie een (bodyfashion)merk waar jullie een voorbeeld aan nemen?
Er is niet één merk dat wij als voorbeeld hanteren, maar waarderen de stijl van modische merken als Maison Scotch, Abercrombie, Hilfiger Denim en Superdry. Sam Friday heeft zeker lingerie-invloeden van Calvin Klein, Intimissimi, VS Pink en Aerie. Wel proberen we alles Europees te houden (ook betreft fit en maatvoering). En we vinden de luchtige bohemian fashion van bijvoorbeeld Free People, Acne en Celine inspirerend.

Wat zijn de nabije toekomstplannen voor het merk?
Over een jaar hebben we nog twee brandstores geopend, misschien nog één in Amsterdam, maar zeker ook buiten Amsterdam. Daarnaast gaan wij het komende jaar op allerlei manieren bouwen aan onze naamsbekendheid. Maar alles stapje voor stapje en met geduld.

Meer info: www.samfriday.com.