TOP

Thuiswinkel.org ziet aanmeldingen ‘kleine webshops’ stijgen

Het ledenaantal van Thuiswinkel.org is in 2010 met 14% gegroeid naar 1200 leden. Vooral ondernemers met kleine webwinkels worden steeds vaker lid van de belangenvereniging.

Van alle Thuiswinkel.org leden heeft 36% een jaaromzet van minder dan 100.000 euro. Rekent de organisatie daar de aspirant-leden bij – ondernemers die minder dan twee jaar een webshop hebben – dan heeft 51% van alle leden een omzet van minder dan 100.000 euro. Volgens directeur Wijnand Jongen vormen de leden van de organisatie een afspiegeling van de marktverhouding. “De markt professionaliseert. Ook kleine partijen willen een certificering”, aldus Jongen op Emerce.nl.

Grote jongens
Naast 36% van de ‘gewone’ leden met een kleine omzet heeft 22% een jaaromzet tussen de 100.000 en 500.000 euro. 10% van alle gewone leden heeft een omzet tussen 1 en 4 miljoen. 6% van de leden laat een omzet tussen de 4 en 10 miljoen zien en slechts 6% van de webwinkels met het keurmerk behoort, met een omzet van meer dan 10 miljoen, tot ‘de echte grote jongens’ onder de webwinkels.

Lidmaatschap beƫindigd
Het afgelopen jaar nam Thuiswinkel.org afscheid van 109 leden. 45 leden werden geroyeerd omdat ze niet voldeden aan de certificeringeisen. 23 webwinkels stopten in 2010 met hun bedrijfsactiviteiten, 14 leden hadden hun lidmaatschap opgezegd vanwege kosten en twee leden gingen failliet. Ondanks de afvallers is het ledenaantal met 14% gegroeid naar bijna 1.200 leden.