TOP

Terugblik Pitti Uomo 95: dit zijn de highlights en trends

Vorige week was in Florence de 95ste editie van Pitti Uomo. Textilia's mannenmoderedacteur was aanwezig op de toonaangevende mannenmodebeurs. Hoog tijd voor een terugblik: wat waren de belangrijkste trends? En wat viel er nog meer op?

De kop van het beursseizoen is eraf. Van maandag 9 januari tot en met vrijdag 11 januari stroomde het Italiaanse Florence weer vol met modeprofessionals en -liefhebbers die zich op het beursterrein aan de Fortezza de Basso volop lieten inspireren door merken en mensen.

Parade

De 95ste editie van de Pitti Uomo in Florence was als vanouds een feest om naar te kijken. Niet alleen dankzij de parade van prachtig gekleden bezoekers, maar ook vanwege de merken die hun collecties toonden. Pitti Uomo is internationaal een populaire beurs in de modebranche; dit is dé plek om inspiratie op te doen. Echt druk werd het pas op woensdag, gevolgd door een zonnige, bezige beursdag op donderdag.

LEES OOK: Dit zijn de best geklede bezoekers van Pitti Uomo 95

Op de Pitti Uomo 95 stonden dit jaar in totaal 1.230 merken en meer dan 9.000 internationale kopers, blijkt uit de laatste tellingen van de organisatie. Duitsland staat altijd aan de top van die ranglijst en er zijn groeiende aantallen uit Zwitserland, België, Scandinavië, Canada, Hong Kong, India en Taiwan. Wel waren er dit keer minder Italianen, meldt de beursorganisator (-8%). Totaal waren er deze editie ongeveer 24.000 kopers en 36.000 bezoekers.

Informeren

Uit de reacties van Nederlandse merken als Kings of Indigo, Welter Shelter, Dstrezzed en J-B-J (voorheen Jupe by Jacky) en enkele retailers kunnen we concluderen dat de Pitti de onbetwiste topbeurs is voor de moderetail, waar inkopers, ontwerpers, agenturen en verkopers zich laten informeren over de belangrijkste trends voor komend seizoen. Ard van den Brandhof van Go-Britain: “We zijn hier een dag om te zien wat er speelt in de markt. Ik had wel verwacht wat meer snoepjes tegen te komen, kleinere merken. Dat valt wat tegen, maar het is wel heel inspirerend.”

Feestje

Sport- en lifestyle label Diadora gebruikte de Pitti om zijn 70-jarig bestaan te vieren. Dat deed het merk met een tentoonstelling Leopolda in Florence. Ook het Britse hertitagelabel Barbour vierde een feestje: het merk bestaat dit jaar 125 jaar. Ter ere daarvan introduceerde het label zijn nieuwe Icons Re-Engineered-collectie met een gelimiteerde oplage van vijf klassieke jassen voor mannen en vrouwen, gebaseerd op originele items uit de geschiedenis van Barbour. Tegelijkertijd is er een collectie gemaakt met filmregisseur Sir Ridley Scott, die net als de Barbour-familie uit het plaatsje South Shields komt.

Pitti 95 Barbour 125 jaar 

Kunstschaatsers

Ook het Italiaanse merk Woolrich showde op de beurs een capsulecollectie, die is gemaakt in samenwerking met Griffin. Het merk liet de collectie showen door kunstschaatsers in een piste in hun opvallende paviljoen aan het begin van het beursterrein. Z Zegna had ook een prachtig paviljoen dat als thema ‘fietsen’ had. De focus lag hier vooral op de combinatie dress en outdoor, met broeken met klittenbandsluiting gecombineerd met een jasje bijvoorbeeld en een jas die je met schouderbanden op de rug kunt dragen. Voor de combinatie outdoor en fashion had Pitti ook een aparte hal ingericht, met merken als Raeburn, Timberland, Woolrich Outdoor, Goldwin, Hi-tec en Teva.

 
Pitti 95 Z Zegna 2  Pitti 95 Z Zegna

Primeurs

Op de Pitti waren een aantal primeurs. Allereerst die van gastdesigner van deze 95ste editie van de Pitti de Belgische ontwerper Glenn Martens. Hij is creatief directeur van het Parijse modelabel Y/Project. Martens gebruikte het Italiaanse podium om zijn nieuwe wintercollectie te showen. Tegelijkertijd lanceerde de ontwerper een schoenen- en tassencollectie voor mannen.

yproject0021 Ph By Giovanni Giannoni  yproject0026 Ph By Giovanni Giannoni

Beeld uit de collectie van Y/Project. FOTO’S: Giovanni Giannoni

Verder lanceerde Aldo Maria Camillo op de beurs zijn eerste collectie, onder zijn eigen naam. De ontwerper heeft gewerkt voor prestigieuze merken als Ermenegildo Zegna, Valentino en Cerruti en hij heeft zich voor zijn collectie laten inspireren door de jaren 90, de militaire vintage-looks, de periode van Martin Margiela en Helmut Lang. Het Koreaanse merk  Beyond Closet maakte zijn Pitti-debuut met een collectie die een hommage is aan de Amerikaanse preppy cultuur, ontworpen door Tae Yong Ko. Barbour gaf bovendien een voorproefje van de samenwerking met ontwerper Margaret Howell voor de mannencollectie van hun lijn die in februari 2019 verschijnt.

Mannenmodetrends

De belangrijkste modetrends waren zowel in de beurshallen te zien als bij de (vele!) goed geïnformeerde bezoekers op de Pitti. ”Kleur is duidelijke zichtbaar met (fluor) geel, oranje, ijsblauw en flessengroen als belangrijkste modekleuren”, zegt trendwatcher Edwin van den Hoek. “Ook zag ik een duidelijke focus op oversized jassen en jacks in (technische) lichtgewicht materialen, rijke materialen voor kostuums en colberts, decoratieve wollen ruiten en ribcord en velours. En het mixen van verschillende dessins binnen total looks en als patchwork verwerkt.”

Drykorn Pitti 95 Superdry

Jassen in corduroy van Drykorn (l) en een ruiten jack gevoerd met borg van Superdry.

Tartan

Corduroy is veel te zien in de mannenmodecollecties. De stof zette vorig winterseizoen al een stevige voet aan de grond en is nu te zien in verschillende breedtes en uiteenlopende kleuren, en in zowel dress als casual en petten. Ook de ruit en de pied de poule zijn een must voor winter 2019-2020. Vooral de tartan mag niet in het assortiment ontbreken (zie foto rechts hieronder, collectie van Dstrezzed). Dat kan in het klassieke groen of rood, maar ook in andere kleuren. Trendwatcher Van den Hoek zag ook een duidelijke focus op accessoires, waaronder dassen, sjaals, handschoenen, tassen en verschillende soorten hoeden. Het ‘drukwerkpetje’ was mateloos populair onder de bezoekers van de Pitti en er zijn veel modemerken die het item in de wintercollectie hebben opgenomen.

PItti 95 drukwerkpetje geel     Pitti Uomo 95 Dstrezzed

Nieuwe merken

Er stonden op deze editie weer een aantal nieuwe merken, waaronder het Britse merk Heimat (gebreide petjes en truien) het Amerikaanse Varvatos, Rodd&Gunn uit Nieuw-Zeeland en het Nederlandse armbandenmerk Pig&Hen. Het merk bestaat nu vijf jaar en de eigenaren waren benieuwd hoe de Italianen reageren op dit product. “We merken dat ze zeer enthousiast zijn over onze armbanden”, vertelt mede-eigenaar Thomas van der Kallen. Om de nieuwe collectie te promoten, maakte Pig&Hen op de stand live armbandjes voor bezoekers. Naast een nieuwe zomercollectie, lanceerde Pig&Hen hier tevens een nieuwe collectie cuffs.  

Comeback

Ook keerde een paar belangrijke spelers voor Pitti terug, zoals Vilebrequin dat er zijn denimcollectie presenteerde. Deze collectie bestaat uit jeans, jacks, shirts en caps. Ook JOOP! maakt zijn comeback en maakte van de gelegenheid gebruik om er naast de wintercollecties zijn retro capsulecollectie ‘Re-Invent 1988’ te presenteren. Hiervoor zijn de designers in het archief gedoken en hebben op basis van het originele logo en designkenmerken uit het oprichtingsjaar een fraaie collectie ontworpen.

Pitti Uomo 95 Joop re invented