TOP

Mannenmodemerken gespot op de Pitti Uomo | januari 2019 | deel 2

De 95ste editie van de Pitti Uomo in Florence telde ruim 1.230 merken waaronder een aantal interessante nieuwkomers en merken die terugkeerden, zoals Joop!, Yves Salomon, John Varvatos en Ben Sherman.

Homme en hiver

Als er een merk is dat weet hoe je mannen in de winter warm houdt, is het Yves Salomon. Eerder maakte het Franse modelabel een collectie met winterlaarzenproducent Moon Boot. In Florence werd onder meer de nieuwe collectie winterjassen gepresenteerd, met onder meer puff-jackets, lange wollen jassen, korte jacks, parka’s en mantels in overwegend unikleuren als karamel, rood, jeans blauw en zwart.

Info: www.yves-salomon.com

Inkoop: +33-615011911

Yves Salomon AW1920

 

Lifestyle

Op de Spazio dello Sprone in Florence showde John Varvatos de wintercollecties van drie lijnen: John Varvatos, John Varvatos Star USA en Bootleg by John Varvatos. Het merk begon in 2000 met een collectie sportkleding en kleding op maat, maar inmiddels is het een lifestylemerk waarin mannen zich compleet kunnen uitdossen. Naast kleding biedt John Varvatos namelijk ook een eigen schoenen- en tassenlijn, riemen, brillen, sieraden én geuren.

Info: www.johnvarvatos.com

Inkoop: +39-3357402139

John Varvatos AW18 075 credit Jeroen Snijders

Foto: Jeroen Snijders

 

Over (het) hemd

Naast het tonen van de wintercollectie gaf het klassieke Britse mannenmodemerk Ben Sherman op het beursterrein een kijkje in vijf decennia overhemden maken met een tentoonstelling en demonstraties. Voor de wintercollectie lieten de ontwerpers zich inspireren door de Britse jeugdcultuur uit de jaren ’70 en ’80, die zich op hun beurt lieten inspireren door de kleding van Britse punkbandjes. Ben Sherman heeft die stijl geüpdatet naar deze tijd, met moderne silhouetten, luxe pluchen details, fair isle- en ruitjesmotieven.

Info: www.bensherman.co.uk

Inkoop: +31 624733985

Ben Sherman AW1920

 

Opnieuw uitgevonden

‘Re-Invent 1988’ heet de nieuwe Joop! Jeans retro capsulecollectie, waarin wordt gespeeld met het originele logo en de designkenmerken uit het oprichtingsjaar van het Duitse merk. Het label presenteerde verder de highlights van de mannencollectie voor winter 2019-2020, genaamd ‘Urban ambassadors’. Joop! Jeans toonde zijn sportieve, urban casual collectie met de slogan ‘Modern champions’. Joop! was voor het eerste sinds de herlancering in 2015-2016 terug op de Pitti Uomo.

Info: www.joop.com

Inkoop: +49-01702286643

JOOP AW20192020

 


Andere nieuwkomers

Pitti Uomo kon in totaal 40 nieuwe en terugkerende merken verwelkomen. Verder waren dat Unawares (China), Andersen Andersen (Denemarken), Geym, M.X Maxime Simoens en Vuarnet (Frankrijk), Falke, Thom Krom (Duitsland), Huemn (India), Anei, Cinoh, Jieda, Nobuyuki Matsui, Postelegant, Rainmaker Kyoto (Japan), Drink Beer Save Water en Tee Library (Korea), Ecoalf (Spanje), Tsung (Taiwan), Geniusbowtie (Turkije), Bennybee, Country Of Origin, Eleanor McDonald (Groot-Brittannië) en K-Swiss en Powderhorn uit de Verenigde Staten. Uit Italië kwamen de merken Bruno Bordese, Delirious Eyewear, Ellesse, Herno Laminar, Isaora, Collab Sergio Tacchini Les Hommes, LHU Urban, Lodental en Rossignol X Philippe Model Paris.

 


 

Pitti Facts

  • Aantal merken: 1.230 waarvan 542 vanuit het buitenland.
  • Oppervlakte beursvloer: 60.000 vierkante meter.
  • Aantal bezoekers: 30.000.
  • Inkopers en bezoekers uit: Japan, Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland, Spanje, Turkije, Frankrijk, China, Zwitserland, Korea, Verenigde Staten, Rusland, België, Oostenrijk en Zweden.