TOP

Stijlmix, kleur én de baseballcap als accessoire: het is zien en gezien worden op de Pitti Uomo

Het nieuwe oriëntatie- en inkoopseizoen is deze week officieel van start gegaan met de Pitti Uomo in Florence. De mannenmodevakbeurs is ook dit seizoen een feest der inspiratie. Door de nieuwe collecties, maar zeker ook door de opvallende, creatieve en coole looks van de bezoekers.

Foto: ChillaxingRoad via Pitti Uomo

Tijdens deze 103e editie van de Pitti Immagine Uomo – zoals de Pitti Uomo voluit heet – worden maar liefst 789 merken geëxposeerd. Veel van Italiaanse komaf, maar een groeiend aantal is afkomstig uit andere landen. Zoals te verwachten voor een winterseizoen is er veel aandacht voor outdoormode. De sectie I go out is weer terug, maar ook daarbuiten worden er veel items gepresenteerd die heel geschikt zijn om te dragen tijdens verschillende weersomstandigheden. Warme, technische materialen en technieken zijn volop aanwezig. Denk aan teddy (kleurrijke varianten bij Nobis), doorgestikte stoffen – Kiton combineert dit stijlvol met corduroy – en gerecyclede materialen zijn er eveneens in overvloed, onder meer bij het Noorse White:Space en Ræburn.

Sportswear

Afgaand op zowel de nieuwe collecties als de toonaangevende bezoekers van de Pitti Uomo, valt te concluderen dat sportswear komend najaar een belangrijke rol speelt. Kleurrijke varsity jacks, baseballcaps (zowel in stoffen als leren uitvoering) en collegestijl – onder andere gezien bij Fila – zetten de toon. Kijkend naar de bezoekende modeprofessionals valt op dat zij deze trend al volledig omarmen en op een creatieve, sterk persoonlijke manier stylen. Zo zien we formal op een spannend gecombineerd worden met casual. Door een sportief varsity jack of een baseballcap te dragen op een klassieke pantalon of pak. Een vest over een jasje of een colbert op een leren broek. In de categorie accessoires vallen naast de baseballpet, mutsen en smalle dassen op.    

Kijk mee voor meer inspiratie: