TOP

Hoe vertaal je de vrouwenmodetrends voor winter 2019-2020?

De trendpagina’s in de vrouwenmodespecial van Textilia, die op 11 januari 2019 verschenen is, geven een indruk van de belangrijke vrouwenmodethema’s voor winter 2019-2020. Hoe ga je al deze informatie vertalen naar je assortiment? Ervaringsdeskundigen vertellen.

Hoofdfoto: Balenciaga [credit] Jeroen Snijders

Sophie van Bentum, creatief directeur van Fabienne Chapot:

“Bij Fabienne Chapot beginnen we elke collectie vanuit een verhaal en koppelen daar een thema aan. Vanuit daar gaan we op zoek naar inspiratie, beelden, vintage items en prints. Ik zie in deze trends zeker dingen die ook in onze wintercollectie terugkomen, maar niet alles spreekt me aan. Ik denk ook niet dat thema’s letterlijk worden overgenomen, maar dat invloeden uit verschillende thema’s worden gecombineerd. De vormentaal van Silent protection spreekt me erg aan, zoals die mooie grote oversized jassen waar je je in kan wikkelen. Daarnaast ook de accenten op de mouwen, schoudervullingen, volumes en het spelen met de uiteinden van de mouw. Dat is heel erg interessant voor knitwear, bloezen en jassen. Artificial realism heeft een eind jaren tachtig gevoel. Ik zou geen hele collectie maken met alleen maar poppy kleuren en de vormen uit dit thema, maar combineren met de tinten uit Rural modernism. Anders wordt het te heftig. De westernboot uit Native craft speelt bij ons een duidelijke rol, maar ook de jaren tachtig mouw uit Artificial realism en de kleine buideltasjes uit Rural modernism pakken wij op. Deep sea fantasy vind ik erg mooi, maar dat vind ik meer een zomerthema en spreekt mij minder aan in de winter. De invloeden uit Native craft zie je nu al veel, maar dat gaat zich nog verder ontwikkelen denk ik. Misschien is handgemaakt de volgende stap. Voor de komende seizoenen onderzoeken we momenteel hoe we met bestaande materialen nieuwe items kunnen maken. Denk hierbij aan onder andere patchwork van verschillende stoffen en nieuwe items gemaakt van vintage kimono’s. Duurzaam consumeren wordt steeds meer een trend, minder kopen en het meeste uit je kledingkast halen. Kleuren en prints zullen altijd in ons DNA zitten, maar we ontwikkelen ons wel op dat gebied. Denk aan kleinere prints, meer tonaal, grafisch of in jacquard geweven. En minder letterlijk met bijvoorbeeld dieren.”

Karin Vink, medeoprichter van Femmes du Sud:

“Voor ons is de stoffenbeurs Première Vision in Parijs een belangrijk startpunt voor een nieuwe collectie. Verder laten we ons inspireren door de shows van de grote trendsettende designers en door wat we zien op Pinterest. We hebben op kantoor een grote wand van vier meter die we vol plakken met beelden, kleuren, stofjes en sferen voor het nieuwe seizoen. We werken altijd vanuit stoffen, die zijn doorslaggevend voor de vormen. De thema’s Silent protection en het Rural modernism spreken me het meeste aan. Het introverte, zachte en beschermende hebben we in Parijs veel gezien en is iets dat er altijd in zit bij Femmes du Sud. Wij houden sowieso van zachte stoffen en minimalistische vormen en ook de ingetogen kleuren uit deze thema’s spreken me aan. Die blauwtinten komen ook in onze collectie terug. Ook wij gaan terug naar minder prints, die zich komende winter beperken tot ruiten, paisley en herringbone. Die sfeer van Native craft hebben wij ook in de collectie, met dat Kleine huis op de prairie -gevoel. Tegenover neutrale kleuren als zwart, wolwit, antraciet en beige zetten wij alleen wel iets meer contrasterende kleuren als fuchsia. Uit Deep sea fantasy hebben we het groen, blauw en aqua opgepakt. Wij geloven ook heel erg in tailoring, met het klassieke pak in allerlei varianten. Van wijd tot slimfit en van uni tot geruit. Het thema Artificial realism is voor ons te jong en die kunstmatige stoffen passen niet bij ons, want wij werken uitsluitend met natuurlijke materialen. Zo brengen we komende winter voor het eerst een nieuwe wol-linnenmix. Maar we hebben bijvoorbeeld wel de kleur raspberry rose gebruikt voor een strakke coltrui. Maar dat combineren we dan weer met een ruithemd uit de sfeer van Native craft. Ook de stoffen uit Tribal constructivism spreken me niet aan, maar de kleuren wel en die grijze wijde broek is ook heel tof. We hebben nog veel wijdere broeken in de nieuwe collectie, die doen bijna Japans aan.”

Janice, ontwerper van Janice:

“Het grappige is dat er in deze trends geen dingen zitten die ik letterlijk in de wintercollectie heb. Moet ik me nu zorgen maken? Ik vind de trends wel heel inspirerend. Vooral Artificial realism vanwege de styling en de kleuren. Neon hebben we natuurlijk vaker gezien maar hier is het heel futuristisch vertaald met die kleuren door elkaar heen. Heel interessant. De inspiratie voor onze wintercollectie haalde ik uit de dragqueens van RuPaul’s Drag Race, The Only Detox en Sasha Velour. Ik vind die Instagram accounts echt superinspirerend, juist vanwege het tegenstrijdige van dragqueens én al die kleuren. We hebben ons ook laten inspireren door Studio 54, met prints van jaren zestig behang, bloemenprints, grafische prints en de effecten van de caleidoscoop. We zoeken in onze collectie altijd het contrast op. Zoals een leren bikerjack in een vrouwelijke stof met metallic effect of een jas met het voorpand in een klassieke ruit en het achterpand in een moderne grafische print. Ik hou van mannelijke dingen als mannenjassen en zware schoudervullingen, gecombineerd met heel vrouwelijke zaken zoals grote strikken of diep uitgesneden jurken. De mannelijke scherpe vormen uit Tribal constructivism, Silent protection en Seep sea fantasy spreken me erg aan, net als die oversized pasvormen. Het thema Native crafted vind ik heel leuk, maar dat past dit seizoen niet bij ons. Maar de zachte materialen en het kleurverloop in Rural modernism brengen wij ook. Ik laat me niet heel erg leiden door trends. In onze collectie is pasvorm altijd de basis en we gaan altijd uit van de Nederlandse vrouw. Dan komt de kwaliteit en daarna kijken we naar bestsellers die we op een nieuwe manier kunnen herhalen. Ik werk voor elke collectie vanuit vijf kleurthema’s om het rustig en duidelijk te houden. Dat zijn komende winter zwart-wit (contrast!), paars, felgeel, flessengroen en koningsblauw.”