TOP

Een trip naar Pitti Uomo in het vooruitzicht? Dit kan je verwachten

Van 10 tot en met 13 januari 2023 gaat de Italiaanse mannenmodebeurs Pitti Uomo weer van start. We blikken alvast vooruit met nieuwtjes, trends en smaakmakers die het bekijken waard zijn.

Foto: Pitti People/Jonathan Daniel Pryce

Het thema van deze editie van de Pitti Uomo is ‘Pittiway’, dat volgens de organisatie staat voor de vele mogelijkheden die het evenement geeft om uit de globale patstelling te komen. De Pitti wil als een kompas fungeren voor nieuwe energie, inzichten, richtingen en creatieve en innovatieve opties. Vandaar dat het platform twee opvallende nieuwe divisies toevoegt: Pitti Pets en the Sign, gericht op huisdieren en designproducten. De vakbeurs wil meer bieden dan mannenmode, want zo stelt het: ‘Het gaat steeds meer om een kruisbestuiving tussen mode en lifestyle.’

Interessante groeimarkt

Van regenjassen tot sieraden en luxe sjaaltjes: je vindt het allemaal op de Pitti. Alleen niet zoals gebruikelijk voor mannen, maar voor honden en katten. De beurs stelt dat huisdieren een belangrijk aandeel hebben in de lifestyle van de consument en ziet hier een interessante groeimarkt in. Een toegevoegde waarde dus volgens de Pitti. Je vindt er een selectie van vijftien merken die zich richten op mode- en wellnessproducten voor dieren, waaronder The Painter’s Wife, Paikka, Emma Firenze, Baurdelle, Lollipet.

Design bij The Sign

Eveneens nieuw is het segment The Sign, een lifestyle designafdeling gericht op vernieuwende en onverwachte lifestyle designobjecten, meubelen en stijlaccessoires. In de Sala delle Nazioni, waar je ook de Superstyling sectie vindt, wordt een creatieve selectie gepresenteerd.  

I go out

Technische outdoor wordt door de Pitti bestempeld als een ‘key feature’ en een van de belangrijkste modetrends voor komende herfst-winter. Hierbij refereert de organisatie aan de recente ontwikkeling in dit segment volgens het toonaangevende shoppingplatform Lyst. Daarom keert de outdoorsectie ‘I go out’ terug. Van actuele trends als baggy, beschermende outdoorkleding tot technische, hoog functionele kleding en schoenen die bescherming bieden tegen de elementen: als dit op je inkooplijst staat, is dit de plek. 

Speciale lijnen

Traditionele outdoormerken als Arc’teryx, Keen, Teva en Salomon worden afgewisseld met jongere urban labels als Roa, Jean-Luc Ambridge Lavelle en Post Archive Faction. Verder exposanten zijn onder meer Ræburn, Holden, Rolf Ekroth, Hiking Patrol en Kappy Design.  

Om te onthouden binnen dit segment: de Amerikaanse outdoorspecialist Holubar viert diens 75ste verjaardag met drie speciale lijnen, waarbij de grenzen worden opgezocht tussen fashion en functionaliteit: Denham X Holubar, Nigel Cabourn X Holubar en Vibram X Holubar. 

Bewuste mode

Een ander belangrijke ontwikkeling waar de Pitti Uomo de nadruk op legt is die van ‘bewuste mode’. Merken die zich toeleggen op een duurzaam en vernieuwend productieproces – zowel in de zin van milieuvriendelijkheid tot maatschappelijke vormen – maar ook in de vorm van ambacht en specialisme. Zo licht het platform het Parijse True Tribe, underline ‘wild by nature’, uit. Dit merk kiest bewust voor een anti-fast fashionaanpak. Elk artikel wordt op aanvraag handgemaakt in een eigen atelier door lokale ambachtslieden die zo de Franse luxespecialismen doorgeven aan nieuwe generaties. Het kersverse Peruaanse slow fashionmerk Theodore Herald dat onder het motto ‘buy less, buy better’ ingenieuze truien van Royal Alpaca en Pima katoen maakt. Ook het Italiaanse selvedge denimlabel Tela Genova, dat zowel oog voor traditie als voor innovatie heeft, wordt getipt. 

Op de site van Pitti Uomo vind je meer nieuws, tips en merken om te onthouden.