TOP

Terugblik: De 11 interviews met de meeste kliks van het jaar

Met het einde van 2022 in zicht blikken we terug op opnieuw een veelbewogen jaar in de modebranche. Dat doen we vandaag met de interviews met de meeste clicks. Van de mannen die Van Tilburg en Calico Jack samenvoegden, tot het jubileuminterview met Mark Hommelberg, de topman van het 50-jarige Garcia; dit waren het afgelopen jaar de bestgelezen ondernemersverhalen op textilia.nl.

Foto: Rolph Van Heyster en Matthijs van Tilburg van Calico Jack en Van Tilburg Mode door RJR Fotografie

#1 Van Tilburg en Calico Jack over de krachtenbundeling: ‘We kunnen klanten nu een nog betere experience geven’

In mei 2022 werd high-end retailer Calico Jack door overgenomen door Van Tilburg Mode en Sport. De overname is volgens beide partijen een win-winsituatie. Matthijs van Tilburg van Van Tilburg: “Wij willen ook onderdeel uitmaken van die markt met mooie trendgerelateerde en hooggepositioneerde producten. En dat hoeft niet per se met Van Tilburg. Met Calico Jack kunnen we gaan ondernemen in deze andere segmentsgroep.” Aangevuld door Rolph Van Heyster van Calico Jack: “We wilden een groter platform, zowel fysiek als online. Om die schaalvergroting te bereiken moesten we terug naar onze focus en op zoek naar een sterke partner.”

#2 Nieuwe CEO voor Orangebag. ‘Bij een nieuwe fase hoort een nieuwe energie’

Orangebag-oprichter en creatief directeur Tineke Sluiter richt zich samen met de nieuwe CEO Arlette Huisman op naamsbekendheid. Daarnaast moet Orangebag een bredere doelgroep gaan aanspreken, ook internationaal. Tineke Sluiter: Onze organisatie is klaar voor een volgende fase en daar hoort ook een hele nieuwe energie bij. Vandaar dat we Arlette Huisman als nieuwe CEO hebben aangetrokken.” Er is een nieuwe rolverdeling: Tineke is creatief directeur, Arlette heeft de dagelijkse leiding. Arlette Huisman: “Maar eigenlijk bespreken we zo’n beetje alles met elkaar. De collecties, merken, de strategie, er komen veel aspecten voorbij. Zie het als een samenspel van activiteiten.”

#3 Moderetailer Dirk de Wit breidt fors uit: ‘We willen over de 150.000 bezoekers per jaar heen gaan’

Het is dit jaar dubbel feest voor moderetailer Dirk de Wit in Bovenkarspel. De familiezaak viert zijn 75-jarig bestaan en heeft de vergunning voor de uitbreiding van de weidewinkel met 1200 vierkante meter binnen. Als alles volgens planning verloopt, is de verbouwing in augustus 2023 afgerond. “Het huidige interieur dateert van 2009, dus we zijn ook wel toe aan een nieuwe frisse winkel”, zegt mede-eigenaar Nick De Wit. De retailer gaat ook merken toevoegen aan het assortiment. “We breiden het merkenpakket met dertig merken uit waardoor het totaal uitkomt op 150. We voegen een iets luxer en hoger segment toe, denk hierbij aan Genti, Drykorn, Armani Xchange, Masons, Caroline Biss, Liu Jo en Alix the Label.”

#4 Agent Christine Gerrits gaat nooit de deur uit zonder cold brew. ‘Dat drink ik de hele dag.’

In een persoonlijk interview geeft Christine Gerrits, agent van onder andere de merken Sissel Edelbo, Berenice en Dr Fake, een inkijkje in haar leven. Zo was het haar meisjesdroom om ballerina te worden en presenteerde ze een aantal jaar belspelletjes op Net 5 voordat ze in de mode terecht kwam. Verder heeft ze een tweede huis op Mallorca en drinkt ze de elke dag twee liter cold brew. “Daarvoor laat je een speciaal theezakje de hele nacht in koud water trekken. En dat drink ik dan de hele dag. Het is heel goed voor je lijf, het werkt ontgiftend.”

#5 Het bijzondere concept van Vamos in Deurne: modezaak, lunchroom en eventbureau ineen

Startende ondernemer Bas Elbers opende in maart 2022 de deuren van Vamos Lifestyle & Society in Deurne. Hier wil hij zijn passies onder één dak samenbrengen: mode, horeca en event- en artiestenmanagement.  De winkel heeft wel iets van een hippe club, met de bar als middelpunt, waar hij kleine instore evenementen wil gaan organiseren. “Daarnaast willen we externe events opzetten. Festivals, dinershows, sportevenementen, het kan van alles zijn. Daar profiteert de winkel ook van, in de vorm van exposure. We kunnen de artiesten die we managen direct kleden en stel dat we een bruiloft organiseren, dan kunnen de gasten hier met een leuke korting hun feestoutfits komen shoppen. Het is een continue kruisbestuiving.”

#6 Bouclé wil mini-Bijenkorf van Spakenburg worden: ‘Niet groter, maar sterker’

De gemengde winkel Bouclé in Bunschoten-Spakenburg staat bepaald niet stil. Wat begon als kledingzaak, ontpopt zich steeds meer tot lifestylewinkel. Na de uitbreiding in 2021 ligt de focus op stabiliseren. Eigenaren Johan en Claudia Boelhout: “We zijn van zes naar tien paskamers gegaan en hebben ruimte kunnen maken voor magazijn, kantoor en een eigen fotostudio. Daarnaast is er de focus op jonge meiden bij gekomen, een klantgroep waarop we ons eerder niet hebben kunnen richten. Sinds de nieuwe winkel hebben we bijna een verdubbeling van de omzet vergeleken met het normale verkoopjaar 2019.”

#7 In vijf jaar tijd naar 350 verkooppunten. Nick Vervoort kreeg het voor elkaar met Nukus

De afgelopen vijf jaar waren als een achtbaan voor vrouwenmodemerk Nukus. Met als resultaat 350 verkooppunten en een aanzwellende buzz in de moderetail. Het bedrijf groeit tot nu toe elk jaar met zo’n dertig procent in omzet en aantal klanten. Drijvende kracht is de gedreven oprichter Nick Vervoort. Zijn karakter en sterk persoonlijke aanpak lijken gezien de positieve reacties in zijn klantenkring, beslissende factoren van het succes van het merk. De gunfactor is hoog. “Ik wil altijd iedereen helpen om beter te worden. Ik deel liever mijn ideeën in plaats van dat ik ze voor mezelf houd. Die liefde komt dan ook weer terug.”

#8 Rob Schalker van A fish named Fred maakt overal een feestje van

In een persoonlijk interview vertelt Rob Schalker van Transit Textiles, met labels A fish named Fred en Mac Jeans, wat hem drijft. Zo kan hij aardig zingen en speelt hij gitaar in een bandje. Zijn oude Gretsch-gitaar is het pronkstuk van zijn inrichting. Duiken met mantaroggen op Bali was het spannendste dat hij ooit heeft gedaan en hij zou nog wel eens naar haar het festival Burning Man in Black Rock Desert in Nevada willen.

#9 Mannenmodezaak About blijft klimmen: ‘In Amsterdam moet je kiezen voor een doelgroep en een bepaald merkenpakket om relevant te zijn’

Randy Hoogeweegen wist al heel jong dat hij later zijn eigen kledingwinkel wilde. Na een solo start in 2015, runt hij sinds 2019 met compagnon Koen van Meersbergen twee zaken in Amsterdam en een eigen kledinglabel, Ampère. “In Amsterdam moet je kiezen voor een doelgroep en een bepaald merkenpakket om relevant te zijn, met winkels als Four en Tenue de Nîmes in de buurt. Om ons te kunnen richten op die goed verdienende, creatieve mannen die van luxe mode houden, hebben we de hele onderkant aan merken eruit gehaald. We klimmen steeds hoger in het luxe segment, richting designermerken zoals Raf Simons en Isabel Marant.”

#10 Lofty Manner brengt geen basics. ‘Elk kledingstuk heeft een detail, een ruffle, knoop of andere mooie afwerking’

Michael Vinke begon tien jaar geleden zijn vrouwenmodemerk Lofty Manner, dat inmiddels te koop is bij 250 verkooppunten in Nederland. Hoewel trends nog steeds een belangrijke rol spelen, probeert het merk ook steeds duurzamer te werken. “In de afgelopen twee jaar hebben we bewust gekeken naar onze footprint en zijn we iets verder van tevoren gaan werken. Op deze manier kunnen we laten produceren wat daadwerkelijk is ingekocht. Ook brengen we steeds meer natuurlijke stoffen, experimenteren met gerecyclede stoffen en kiezen we voor milieuvriendelijke verpakkingen en duurzamer transport. Daarnaast proberen we kleding te ontwerpen die langer mee kan dan één seizoen.” -en-doen-waar-we-goed-in-zijn/

#11 Garcia-directeur Mark Hommelberg pakt door op groei en duurzaamheid: ‘Ik focus op het bouwen aan het merk’

Jeanswearmerk Garcia tikt dit jaar de vijftig aan en grijpt dat aan om het van oorsprong Italiaanse familiebedrijf te eren met twee jeans, vernoemd naar grondleggers Maurizio en Isabella. Ondertussen pakt het merk door op groei en duurzaamheid, zegt CEO Mark Hommelberg. “Ik voorzie een ommezwaai zoals die in automotive heeft plaatsgevonden met elektrisch rijden. De overheid zou ook kleding een energielabel moeten geven, waarbij klasse F niet meer bestaat in deze industrie omdat een hogere score dan dat voorwaarde is voor deelnemen aan de mode-industrie. Voldoe je niet, dan kan je bijvoorbeeld geen goederen meer importeren.”