TOP

Wat zijn de trends binnen duurzame mode?

Duurzaamheid, op velerlei gebieden, kenmerkt ons huidige tijdperk. Ook binnen de modewereld is duurzaamheid een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Grote kledingmerken worden geacht een duurzaamheidsbeleid te voeren – om niet alleen serieus genomen te worden, maar ook om zich te profileren en natuurlijk om hun steentje bij te dragen aan de roep uit de maatschappij om te verduurzamen. Niet verduurzamen is dus geen optie meer. Maar hoe doen kledingmerken dit? Wat zijn de huidige trends binnen duurzame mode? Dat nemen we met je door in dit artikel.

Duurzaamheidstrends binnen de mode

Steeds meer modemerken, zie bijvoorbeeld op Puur Pastelle, mogen graag laten zien hoe zij als concern hun bijdrage leveren aan duurzaamheid. Sceptici duiden dit ook wel eens als ‘greenwashing’, aangezien deze ommeslag ook commercieel lijkt ingegeven. Het modemerk Benetton (United Colors of Benetton) zette in de jaren 90 al de trend om zich controversieel af te zetten tegen de hokjesmaatschappij. Het eens zo wereldwijd grote modemerk Benetton doofde langzaam uit na de millenniumwissel overigens. Maar als een van de eerste trendsetters op dat vlak onderscheidde Benetton zich op gebied van wokeness. Naast duurzaamheid is woke eveneens van groot belang voor de inclusieve maatschappij. Twee belangrijke pijlers dus, voor de modewereld.

Trends op gebied van duurzaamheid binnen de mode zijn onder andere:

Hergebruik van eerdere fashion-items

Grote merken doen steeds vaker aan ‘re-issue’. Dit houdt in dat mode items, van accessoires tot kledingstukken, opnieuw worden aangeboden – uiteraard passend bij de huidige tijd. Sommige fashion items doen het namelijk verbluffend goed, in tegenstelling tot de periode waarin zij gelanceerd werden. Door er een re-issue van te maken kunnen oude collecties alsnog verkocht worden en wordt er hierdoor minder verspild. En zo kun je zomaar gloednieuwe, onverkochte items uit de jaren 90 kopen bijvoorbeeld. Hoe leuk!

Recycling

Het recyclen van kleding gebeurt op steeds grotere schaal, waardoor er steeds minder gloednieuwe, ongedragen kleding verbrand hoeft te worden in Latijns Amerika (Chileense woestijn). Modemerken recyclen oude of nieuwe materialen tot nieuwe stoffen en dus tot nieuwe kleding.

Hergebruik van oude materialen

Hergebruik wil absoluut niet per definitie zeggen dat oude materialen gerecycled worden tot nieuwe stoffen. Bepaalde modemerken hergebruiken restanten van oude modecollecties om zo tot nieuwe producten te komen – de materialen blijven dus intact, maar zullen slechts een andere vorm krijgen!

Transparantie herkomst van mode

Grote modemerken laten steeds meer transparantie zien op gebied van herkomst van een kledingstuk. Het verhaal achter het kledingstuk, het materiaalgebruik en de maker worden steeds belangrijker geacht. Door de huidige blockchain technologie kan daarnaast steeds beter in kaart gebracht worden hoe specifieke items tot stand zijn gekomen.

Hoe herken je duurzame kledingmerken?

Online zijn tal van lijsten te vinden over duurzame kledingmerken. Maar ook online kledingwinkels tonen steeds vaker in de productomschrijving in welke mate het modemerk zich duurzaam onderscheid.