TOP

Spoiled maakt comeback als mannenmodemerk [interview]

Spoiled, voorheen een van de eerste conceptstores van Amsterdam, maakt een comeback. Niet als winkel, maar als modelabel met eigentijdse mannenmode tegen een eerlijke prijs. “Wij geloven in de kracht van de winkelier,” vertelt mede-oprichter Lars Tibben aan Textilia.

Al drie jaar geleden kregen Lars Tibben en Thom van Erp, toenmalig inkoper bij conceptstore Spoiled in Amsterdam, het idee om een modelabel te beginnen. Echter, tot nu toe waren ze nooit tevreden genoeg om het merk echt van de grond te tillen. Maar nu is het moment eindelijk daar: woensdag 8 maart 2017 wordt modelabel Spoiled gelanceerd in de winkel The Pelican Studio in Amsterdam. Textilia sprak met mode- en mediaondernemer Lars Tibben (bekend van websites als The Urbanites en The Denim Daily) over de terugkeer van Spoiled.

Vertel, waarom dan toch een modelabel? En hoe kwam het tot stand?

“Thom van Erp en ik wilden van Spoiled een kledingmerk maken, omdat we zagen dan veel jongens die zich voorheen in jeans hulden toe zijn aan een nieuwe look. We weten wat we mooi vinden, maar zijn niet echt ontwerpers. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een partner en zijn in aanraking gekomen met een designstudio in Oslo, die ons ondersteunt in het hele proces – van stoffeninkoop tot productie. Zij hebben ook voor ons een goede fabrikant gevonden in Turkije. Daar konden beginnen met kleine aantallen tegen een betaalbare prijs – we wilden niet meteen heel veel laten produceren. Toen we de eerste samples kregen opgestuurd, waren we direct enthousiast over de kwaliteit, zeker voor die prijs.”

En, hoe ziet de eerste collectie eruit?

“We hebben er bewust voor gekozen om de collectie vrij klein te houden. Het zijn nu vier items, waarvan sommige in verschillende kleuren te krijgen zijn: een bandplooibroek in een sweatstofkwaliteit, een T-shirt met een hoger boord, een sweater met daarop het logo geborduurd en een bomberjack met aan de achterkant het logo geprint. Het gebruik van ons logo hebben nu ook bewust gedaan: we willen eerst wat meer naamsbekendheid creëren, maar op den duur willen we wat rustigere, cleanere ontwerpen gaan neerzetten. Thom en ik vullen elkaar ook goed aan qua strategie. Hij is vooruitstrevender en meer fashion forward dan ik, ik ben wat commerciëler – maar juist die combinatie werkt eigenlijk goed.”

Spoiled collectie2

Waarin zijn jullie onderscheidend als label?

“Allereerst de prijskwaliteit-verhouding. Zo liggen prijzen van de broeken op €129, de T-shirts €49, de sweaters €99 en de jas €169; daar zijn we erg blij mee, vooral omdat de stoffen wel lekker aanvoelen en de kledingstukken goed zijn gemaakt. Daarnaast ontdekten we dat het merk Spoiled echt nog leeft onder de mensen. Veel retailers of andere mensen uit de industrie die ik spreek, hebben het soms nog over de winkels. Ik denk zeker dat het een pluspunt is dat we al een imago hebben waarop we verder kunnen voortborduren.”

Wat is jullie strategie?

“We hebben net al onze eerste collectie uitgeleverd aan tien winkels. We hadden van tevoren een lijstje gemaakt met winkels waar we wilden liggen en dat is eigenlijk allemaal gelukt. We mikken onze pijlers op shops die een transitie doormaken van blauwe winkel naar een meer modewinkel, zoals Coef in Arnhem en Nijmegen. Daarnaast liggen we in winkels als The Pelican Studio in Amsterdam, Twentyonewood in Alkmaar, Casualz in Den Bosch en Fee in Sittard. We werken ook echt actief samen met winkeliers door het maken van digitale content zoals foto’s die we dan delen op zowel onze eigen social mediakanalen als die van de winkeliers. Uiteraard hebben we ook een webshop – die hebben we ook echt nodig als opstartend modemerk – maar wij geloven vooral in de kracht van de winkelier. We krijgen veel enthousiaste reacties van retailers die de prijs-kwaliteitverhouding erg goed vinden, en dat is iets wat zij natuurlijk weer goed op de consument kunnen overbrengen.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“Qua collectie breiden we steeds langzaam uit; de collectie voor herfst-winter 2017-2018 is al een stukje groter dan de eerste collectie en de collectie voor lente-zomer 2018 wordt weer wat meer uitgebreid. We maken wel kleine sprongetjes, omdat het behapbaar moet blijven. Ook willen we op den duur vrouwenmode doen en accessoires. Verder gaan we een Spoiled-café openen in Amsterdam. Het wordt een plek waar mensen graag willen zijn; ze kunnen er komen werken, eten et cetera. Op die manier kunnen we onze community iets extra’s bieden zonder dat het meteen een winkel is. En qua strategie denk ik dat we selectief moeten zijn met de winkels waarin we komen te liggen. Ik denk dat we in Nederland maximaal dertig verkooppunten moeten hebben. Daarna gaan we ons focussen op het buitenland.”