TOP

Snipes naar Kroatië, Mango breidt fysiek én virtueel uit en ophef om halfvergane Balenciaga-sneaker

Snipes betreedt de Kroatische markt met de overname van sneakerketen Shooster. Verder: Mango breidt zowel fysiek als in de metaverse uit, Google verwijst shoppers met een nieuwe functie door naar lokale winkels en Hengst Footwear maakt een doorstart na het faillissement van februari. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 12 mei.

Foto’s: Mango

Snipes gaat naar Kroatië met overname sneakerketen Shooster

Snipes neemt de Kroatische sneakerketen Shooster over. De achttien vestigingen worden omgebouwd tot Snipes-winkels, waarmee het bedrijf na Polen de tweede markt in Centraal en Oost-Europa betreedt. De details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt. “Shooster is een van de meest relevante bestemmingen in Kroatië voor sneakers en streetwear”, stelt Snipes in een persbericht. “Met deze overname krijgen we in één keer toegang tot alle toplocaties in onder andere Zagreb, Zadar en Split.” Om de stap extra kracht bij te zetten lanceert Snipes binnenkort ook een Kroatische webshop. De overname van Shooster is de vierde voor het bedrijf in twaalf maanden; eerder lijfde Snipes de sneakerketens Distance S.A. in Polen en Jimmy Jazz en Expressions in Amerika al in. Het bedrijf kreeg er op die manier in een jaar tijd 250 winkels bij, waardoor de teller nu op meer dan 680 filialen in Europa en Amerika komt. “Het is geweldig om te zien dat Snipes ondanks de niet bepaald makkelijke marktomstandigheden zó heeft weten te groeien”, aldus oprichter en CEO Sven Voth. “We denken groot en zien nog veel potentieel voor ons merk in de komende jaren.”

Mango breidt verder uit – fysiek en in de metaverse

Mango opent een nieuw vlaggenschip in New York. De winkel aan Fifth Avenue heeft een oppervlakte van 2100 vierkante meter en is volgens CEO Toni Ruiz een belangrijke eerste stap om Mango’s aanwezigheid en bekendheid in ‘één van de belangrijkste markten ter wereld’ te versterken. Dat stelt de topman in een persbericht. De Spaanse retailer wil de komende drie jaar in totaal dertig nieuwe filialen openen, waarmee het aantal vestigingen in de Verenigde Staten in 2024 op veertig zal uitkomen. Die fysieke uitbreiding moet hand in hand gaan met een sterke online groei. Mango viert de opening aan Fifth Avenue met een collectie NFT’s (non-fungible tokens, red.), vijf digitale kunstwerken waarvoor het werk van de bekende Spaanse artiesten Joan Miró, Antoni Tàpies en Miquel Barceló als uitgangspunt is genomen. De stukken zijn zowel fysiek als virtueel te zien; in de winkel en in de metaversie, waar ze onderdeel uitmaken van het museumdistrict van 3D-platform Decentraland.

Tekst gaat verder onder foto’s.

Doorstart voor Hengst Footwear

Hengst Footwear maakt een doorstart. De activiteiten worden in afgeslankte vorm voortgezet, meldt het familiebedrijf uit Steenwijk in een persbericht. Onder de nieuwe naam Hengst Groep BV en grotendeels met hetzelfde team. “Het merendeel van de personeelsleden is ons sinds het faillissement van 1 februari trouw gebleven; zij hebben mede bijgedragen aan het inrichten van de nieuwe organisatie”, aldus de Hengst Groep. Het schoenenbedrijf gaat zich in de nieuwe vorm nadrukkelijker focussen op het vrije tijdssegment en zal daarnaast compacte comfortcollecties voor mannen en vrouwen aanbieden.

Google gaat shoppers doorverwijzen naar lokale winkels

Google breidt de Multisearch-functie, waarmee gebruikers zoekopdrachten kunnen combineren met foto’s, uit met een nieuwe tool. Dat meldt onder meer Tweakers. Met de ‘near me’-optie kunnen shoppers een foto van bijvoorbeeld een kledingstuk maken, om vervolgens te zoeken naar lokale winkels die het product verkopen. De functie werkt alleen voor winkels die al met Google werken. De ‘near me’-optie wordt later dit jaar toegevoegd aan Google’s Multisearch en zal als eerst beschikbaar komen in het Engels. Andere talen volgen later.

Controverse om halfvergane Balenciaga-sneaker

Balenciaga heeft het internet weer eens op zijn achterste poten met zijn nieuwste schoenencreatie. Hoewel ‘nieuwste’ niet het beste woord is om de Paris-sneaker te omschrijven. De Converse-achtige stijl ziet eruit alsof hij een half jaar in de groenbak heeft gelegen; de schoen lijkt half vergaan, met vieze en gescheurde uppers en zolen. Toch vraagt het modehuis er 1850 dollar (ongeveer 1750 euro) voor en dat schiet bij veel Twitteraars in het verkeerde keelgat. De prijs zit ‘m in dit geval in de oplage; het gaat om een exclusief model waarvan slechts honderd paar worden uitgebracht. De ‘gewone’ Paris-sneakers zijn een stuk minder afgetrapt en, hoewel nog steeds aan de prijs, met een prijskaartje tussen de €395 en €495 een stuk goedkoper.